...
evenepoel-pogacar
Wielrennen

'Nagelaten om het potentieel spannender te maken' en 'gebrek aan inspiratie'; Bakelants is kritisch op Tourparcours

evenepoel-pogacar

Het parcours van de Tour de France 2026 is bekend en daar valt op z'n zachtst gezegd veel over na te praten. Analist Jan Bakelants pakte die kans met beide armen en zorgde voor een uitgebreide analyse, waarin hij de organisatie van de Tour niet spaarde met enige kritiek. De kansen van landgenoten Remco Evenepoel lijken namelijk niet bijster groot te zijn.

Beginnen doen we in Barcelona met een ploegentijdrit, waarbij de individuele tijden (tot ongenoegen van Richard Plugge) zullen worden opgenomen. 'Dit zou je nog als een voordeel kunnen zien voor Remco, maar wat écht 100% in zijn kaart zou hebben gespeeld, is een individuele tijdrit op die openingsdag', begint Bakelants bij HLN zijn analyse.

'Hier zal de concurrentie eerder mee gebaat zijn', ziet de Belg dan ook. 'Jonas Vingegaard, bijvoorbeeld, zal de schade wat makkelijker kunnen beperken dan in een individueel gevecht tegen de klok. Ik denk dat een ploeg als Visma-Lease a Bike hier beter voor gewapend is. Ze zijn beter op elkaar ingespeeld, denk ik.'

Lees verder onder de foto!

remco-evenepoel

'Tour dreigt vroeg op slot te worden gedreigd', voorziet Bakelants

In Spanje ziet Bakelants kansen voor zijn landgenoot. In rit twee, bijvoorbeeld. 'De rit over Montjuich en met finish aan het Olympisch Stadion van Barcelona is iets wat Remco zou moeten liggen, ja. Maar... dan geldt dat automatisch ook voor Pogacar en Vingegaard, natuurlijk.'

'Kijken we nóg een dag verder, dan zien we met Les Angles een nieuwe, onuitgegeven aankomst in het universum', blikt Bakelants vooruit op de eerste meters in de bergen. 'Vrij makkelijk, leerde ik toen ik er onlangs toevallig een gravelrace reed. Ook dít is Remco-stuff, al is de kans reëel dat er met een grotere groep voor dagwinst wordt gestreden.'

Daarna zal het peloton al snel in de Pyreneeën belanden. 'Dat zorgt ervoor dat het klassement vroeg in een plooi kan worden getrokken en de Tour op slot dreigt te worden gedraaid', vindt de Belgische analist. 'In die zin is het een beetje vergelijkbaar met de Grand Départ van vorig jaar in Firenze.'

Lees verder onder de foto!

remco-evenepoel

Bakelants mist 'extra tijdrit van tussen de veertig en vijftig kilometer'

Juist in dat begin liggen er volgens Bakelants kansen voor Evenepoel. 'De sterke Remco Evenepoel van in de slotweken van het huidige seizoen moet in dit interessante stuk van het parcours zeker zijn rol kunnen spelen. Dat verwachten we ook van hem.' Toch ziet de Belg dat het vooral een parcours is op maat van Tadej Pogacar. 'Wat ergens te betreuren valt.'

'De Tourorganisatoren hebben in de uitbouw van hun parcours niet bepaald rekening gehouden met Evenepoel en nagelaten om hun wedstrijd potentieel spannender te maken', vindt Bakelants. 'Voor een goed begrip: het hoeft niet nádelig te zijn voor Remco. Maar in zijn jacht op die Tourzege wordt hij nu eenmaal geconfronteerd met een superkampioen, die meer munt slaat uit wat meer klimwerk en iets minder tijdritten.'

Tijdrijden doen we later pas, in etappe zestien. 'Sowieso is een tijdrit van 26 kilometer niet heel lang, afgewogen tegen het totale aantal hoogtemeters of wedstrijdkilometers', merkt Bakelants al op. 'Het tijdrijden wordt in deze Tour nog stiefmoederlijker behandeld dan anders. Deze chronorace kan ook bezwaarlijk nog veel invloed hebben op het klassement omdat ze zo dicht bij Parijs ligt. Ik noem het maar een "halve".'

En dus weet de Belgische analist waar het volgens hem aan ontbreekt. 'Ik mis een extra tijdrit van tussen de veertig en vijftig kilometer, die de koers spannender zou kunnen maken. Dit wordt een inspanning van rond het halfuur - misschien klaart Remco het zelfs in kortere tijd: tja... heel veel maak je daar niet mee goed in het klassement.'

Lees verder onder de foto!

vingegaard-pogacar-lipowitz-tour-de-france

Tourparcours lijkt op een 'gebrek van inspiratie' volgens Bakelants

Later in de derde week volgen vervolgens de loodzware bergetappes zich in rap tempo op. 'Ja, da’s plots heel veel', vindt Bakelants. 'Ik vermoed er een compensatie in voor de ‘menselijke’ passage door de Pyreneeën, die in het begin niet meteen voor té grote verschillen zal zorgen.'

De Belg vindt dat het parcours dan ook lijkt op 'een gebrek aan inspiratie', mede door het tweemaal opnemen van de Alpe d'Huez. 'Kennen ze in Frankrijk nu werkelijk maar één col? Niemand zit daar volgens mij ook echt nog op te wachten in die fase van de Tour. Zie de slotweek dit jaar: we kregen ‘frustrerende’ - wat saaie, voorspelbare - etappes, de spanning vloeide er wat uit en er gebeurde niet zoveel meer in het klassement.'

Bakelants had het dan ook liever anders gezien. 'Een paar extra uitstapjes in het middengebergte waren beter geweest', oppert hij een alternatief. 'Al is Pogacars team zó sterk dat het ook daar de boel kan controleren en Evenepoel eigenlijk niet veel aanvallende opties laat. Mocht Pogi deel zijn van een zwakker team, zou dat aantal mogelijkheden stijgen.'

Lees verder onder de foto!

remco-evenepoel

Bakelants is verbaasd over beslissingen Tour de France-organisatie

Dus is het maar de tijd om de balans op te maken. 'Remco is een topcoureur. Zonder Tadej zou híj alle wedstrijden winnen op ‘Pogacariaanse’ wijze, maar de realiteit is dat de Sloveen wél deel uitmaakt van het peloton. Het is dan ook vreemd om vast te stellen dat er, na een seizoen waarin maar weinig renners capabel waren om een vuist te maken tegen Pogacar, geen wedstrijddesign is dat de underdog een grotere kans biedt.'

'Door bijvoorbeeld een blik met veel meer tijdritkilometers open te trekken', benoemt Bakelants nogmaals een (volgens hem) verbeterpunt. 'Niet dat het Pogacar volstrekt kansloos zou maken, maar het zou die van Evenepoel wel kunnen verhogen', lacht Bakelants. 'Mocht Remco een Fransman zijn geweest, hadden we wel een ander parcours gekregen, denk ik.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws