Net voor het begin van het wielerseizoen 2025 was daar op donderdag een persbericht vanuit de UCI. 'Update: maatregelen ter bevordering van de veiligheid in wegwedstrijden', luidde de kop. Veiligheid is na alles wat het wielrennen in 2024 'overkwam' een heikel thema, zo konden we ook al concluderen na de mediadag van het afgelopen jaar zo geplaagde Visma | Lease a Bike. Daar spraken de hoofdrolspelers al uitgebreid over het onderwerp.
Allereerst: wat kondigde de UCI donderdag dan zoal aan? Allereerst het feit dat er met SafeR - het orgaan met veiligheid als oogmerk dat in 2023 gepresenteerd werd - een hoop onderzocht is. Uit die onderzoeken kwamen een aantal (potentiële) maatregelen naar voren: het uitbreiden van de drie kilometer-regel, de feedzone-reglementen en het verkleinen van de mogelijke tijdsverschillen in sprintetappes en het gelekaarten-systeem, welke vanaf het komende seizoen van kracht gaan.
Daarnaast wordt er verder onderzoek gedaan naar veranderingen in de regels omtrent oortjes (nog maar twee renners per ploeg), de richtlijnen voor het gebruiken van hekken in de slotfases, het gedrag van renners in volle sprint en bepaalde uitrustingsgerichte oplossingen, zoals airbags, hoogte van de velgen, breedte van het stuur en versnellingsbeperkingen. Ook gaan parcoursen met software nog strakker gecontroleerd worden.'
UCI-voorman David Lappartient mocht zijn zegje doen. 'De veiligheid van renners is een prioriteit, zowel voor de UCI als voor iedereen die betrokken is bij het mannen- en vrouwenwielrennen. SafeR, dat in 2023 werd gelanceerd, heeft nu een solide structuur en boekt met nauwkeurigheid en professionaliteit vooruitgang bij de implementatie van initiatieven die wielrennen op de weg veiliger maken voor de belangrijkste spelers: de renners.
'De tests die zijn uitgevoerd om verschillende maatregelen te evalueren die door SafeR zijn ontwikkeld, tonen niet alleen de duidelijke noodzaak aan om onze regels en protocollen te ontwikkelen, maar ook onze uitstekende samenwerking met organisatoren, teams en renners. We zijn allemaal verenigd in de zaak van veiligheid en zullen in 2025 en daarna vooruitgang blijven boeken in deze richting', aldus de Fransman.
Lees verder onder de foto!

Plugge hekelt politieke afwegingen in veiligheidsdiscussie
Twee dagen eerder haalde Richard Plugge, in 2023 prominent aanwezig bij de aankondiging van SafeR, het adviesorgaan nog aan in gesprek met onder meer In de Leiderstrui. '‘Er ligt een heel mooi plan, maar uiteindelijk is dat verworden tot een politiek construct, waar weer naar elkaar wordt gewezen. Veiligheid moet compromisloos. Nu wordt de aandacht verlegd naar de snelheid van de renners, maar jongens: haal even die stoep weg in de Tour, waar Primoz Roglic en Alexey Lutsenko overheen vallen. En dat kost bijvoorbeeld Red Bull een topklassering in de Tour en dus miljoenen schade.’
De CEO van Visma | Lease a Bike kan erover meepraten, daar hij het een groot deel van 2024 moest stellen zonder kopmannen Wout van Aert en Jonas Vingegaard. ‘Daarom is het, in mijn optiek, vooral belangrijker dat we die koersen veiliger maken. Zodat de renners veiliger kunnen vallen, met minder gevolgen. Jonas is bij uitstek een voorbeeld van iemand die op een plek is gevallen waar het veiliger had kunnen zijn. En met hem nog anderen, zoals Jay Vine.’
Hoe kan dat dan anders? ‘Dat ligt aan de sport en de UCI, om dat af te dwingen bij de organisatoren. Het is wel vervelend dat er elke keer naar andere dingen wordt gewezen, en niet daar naar. Maar dat is buiten ons. Wat er wel binnen onze macht ligt, is wat we er zelf aan kunnen veranderen. Er zijn ook momenten geweest dat onze renners zeggen dat ze wat rustiger hadden kunnen rijden, dus daar hebben we wel goed naar gekeken.’
Lees verder onder de foto!

Visma | Lease a Bike onderneemt actie om (schade) valpartijen te beperken
‘Wij kijken in eerste instantie wat we er zelf aan kunnen doen om valpartijen te voorkomen', aldus de Nederlander. 'Zo zijn we in de ploeg gaan kijken, naar de valpartijen en ziektes. We zijn er dus mee bezig, met cognitieve testen, oefenen en zo verder. Dat is niet alleen bij ons, maar ook bij andere ploegen het jammerlijke geval. Dat zie je nu weer aan Remco Evenepoel, die er even uit zal liggen.’
Head of Racing Grischa Niermann duidde de acties die de Nederlandse ploeg ondernam eveneens. 'Je kunt zeggen: we hebben heel veel pech gehad en het gaat volgend jaar beter. Voor een groot deel is dat waar, als je naar onze grote valpartijen kijkt. Maar voor een klein deel kunnen we nog verbeteren. We willen ook minder zieke renners, we willen ze alert maken dat ze lampjes gebruiken op training en zo verder. Dat betekent niet dat je nooit een ongeluk gaat hebben, maar misschien kan het twee van de tien valpartijen vermijden. En dat zijn we aan het uitzoeken.'
‘De teams zijn bereid om hier geld in te steken. Al houden ze maar één renner per jaar extra over, dan is het ze dat al waard. Het heeft met de beslissingen te maken: willen ze het echt aanpakken of een beetje half politiek?’, stelt Plugge in zijn betoog. Hij haalt daarbij ook andere sporten aan, waar het blijkbaar wél kan. ‘MotoGP-motoren gaan vijf keer zo hard. Maar goed, wij finishen voor een stadhuis waar we met de auto niet mogen komen omdat het te gevaarlijk is. Waar je niet harder mag dan twintig kilometer per uur, maar wij komen er aan met zeventig.’
Lees verder onder de foto.

Van Aert ging na valpartijen met mental coaching en concentratietrainingen aan de slag
Wout van Aert kan er inmiddels ook over meepraten wat de gevolgen kunnen zijn. ‘Eén ding is vallen en het tweede ding is dat je valt met tig breuken erbij. Als we kunnen werken aan veiligere wedstrijden, waarbij de gevolgen van een val minder groot zijn, zou dat al heel mooi zijn.’ Ook hij haalt de MotoGP aan als voorbeeld. 'Die vliegt met 200 kilometer per uur van zijn motor en die heeft niks. Dan zeggen ze dat wij te snel rijden, maar we rijden ‘maar’ 60 per uur. Als we dan vallen, hebben we uiteraard iets. Omdat we in een dun lycrapakje rijden.’
‘Ik denk dat het voor sommigen minder prioriteit is dan anderen, maar er kan alleen maar iets veranderen als die wil er is en de publieke opinie verandert', stelt de Belg. 'Ik heb wel het gevoel dat er bij organisatoren, UCI en bepaalde instanties meer druk nodig is vooraleer ze begrijpen hoe groot het probleem is. We blijven soms op gevaarlijke punten finishen of gevaarlijke afdalingen doen.’
‘In de Vuelta heb ik nog een afdaling gedaan die vol met gravel lag', weet hij nog. 'Dan is de respons dat ze het geprobeerd hebben om schoon te krijgen, maar het is aan hen om er dan voor te zorgen dat het wel in orde is. Het begint eigenlijk gewoon met alle omgevingsfactoren en ik ben ook voorstander van de manieren onderzoeken hoe we ons beter kunnen beschermen.'
Van Aert is het voorbeeld van een renner die ook in de spiegel kijkt. ‘Zelf heb ik vorig jaar na die val in Dwars door Vlaanderen het gevoel gehad dat ik een aantal keer gevallen ben zonder dat ik mezelf daarin herkende. Dat ik fouten maakte, ongeconcentreerd was en het vertrouwen miste. Daar hebben we aan geprobeerd te werken', geeft hij aan. 'Je hebt mental coaching of concentratietrainingen, dat soort dingen hebben we wel naar gekeken. Ik geloof daar zeker in en ga er hard mee aan de slag.'
'Maar bij de twee valpartijen met grote gevolgen van afgelopen jaar ben ik er helemaal van overtuigd dat ik er niks aan kon doen, dus ik hoop ook vooral dat het wat meer gaat meezitten.’
‘Het lukt me om onbevangen op de fiets te zitten, maar dat heeft me wel veel tijd gekost deze winter', aldus de kopman van Visma | Lease a Bike. 'Het speelt veel meer in mijn hoofd dan vroeger, maar dat komt ook omdat je een heel ander leven hebt dan dat je 20 jaar bent. Ik heb een passie voor wielrennen en wil ook winnen, dus ik zou ook ongelukkig worden als ik me niet meer in een afdaling zou durven smijten. Vroeger was het voor mij ook vet om naar beneden te duiken, maar nu hoort het meer bij mijn job. Toen ik 18 was, heb ik ook wel eens een KOM proberen te pakken in een afdaling. Dat zou ik nu ook niet meer doen', besluit hij met een treffend voorbeeld.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties