Pechvogel Milan baalt stevig van tweede plek, maar: 'Merlier pakte de sprint perfect aan' Wielrennen
Wielrennen

Pechvogel Milan baalt stevig van tweede plek, maar: 'Merlier pakte de sprint perfect aan'

Pechvogel Milan baalt stevig van tweede plek, maar: 'Merlier pakte de sprint perfect aan'

Jonathan Milan leek na materiaalpech in de laatste tien kilometer kansloos voor de overwinning van de slotrit van de Giro d'Italia, maar knokte zich na een vliegensvlugge comeback toch nog terug naar voren. In de sprint over de klinkers van Rome bleek Tim Merlier echter een maatje te groot. Zodoende bleef Milan steken op drie ritzeges en de paarse puntentrui.

Het was een nogal turbulente finale voor Milan en zijn ploegmaats. Op ongeveer acht kilometer van de finish stond de drager van de paarse trui opeens langs de kant met zijn fiets. Wat op het eerste oog een lekke band leek, bleek een ander mechanisch euvel te zijn', zo bleek uit de reactie van ploegmaat Daan Hoole bij Eurosport. 'Hij brak zijn ketting hier bij een finishpassage. We moesten nog helemaal van achter opschuiven. Zeker bij de stukjes omhoog kostte dat veel energie. Merlier had een klein gaatje bij het aangaan en helaas kon Milan dat niet meer goedmaken', baalde Hoole.

'Het is echt heel jammer hoe het gegaan is', vervolgde de Nederlandse hardrijder. 'Als je ziet dat hij nog tweede wordt... Zeker met de lead-out die we hier hadden, had hij zeker kunnen winnen. Dat had het helemaal speciaal gemaakt. Het mag de feestvreugde echter niet bederven, want we hebben gewoon een goede Giro gereden. 'Het was supermooi met drie ritten en de paarse trui', somt hij de successen op.

Consonni: 'Hij moest voor de sprint al tien minuten voluit gaan'

Bij Cycling Pro Net kwam Simone Consonni aan het woord, de sprintaantrekker van Milan. 'Hij had in de laatste ronde een probleem met de fiets. We wachtten daarna op hem achteraan het peloton. Hij keerde op zo'n vier kilometer van de finish weer terug. De mannen deden het vervolgens weer geweldig, zoals in deze hele Giro. Hij eindigde als tweede, maar we hadden de teampower om te winnen vandaag. Hij moest echter al voor de sprint tien minuten voluit gaan. Na zo'n inspanning kan je Merlier niet meer kloppen.'

Het was nog even afwachten of Milan zijn tweede plek in de daguitslag zou behouden. Volgens de Italiaanse RAI keek de jury na afloop beelden terug van zijn ziedende achtervolging op het peloton. Op beelden was duidelijk te zien dat de Italiaan daarbij voor langere tijd in het kielzog van de ploegauto reed. Officieel is dat niet toegestaan, maar de jury maakte er op feestelijke slotdag geen kwestie van.

Milan zelf reageerde na afloop gelaten. 'Dit is het laatste wat je wil in de slotrit, die eindigt in een massasprint. Ik keek er heel erg naar uit om hier te sprinten. Het winnen van deze etappes was ons grote doel. Er zijn daarentegen dingen die kunnen gebeuren. We wisselden snel van fiets, maar het was erg zwaar om terug te keren. Ik ben de jongens dankbaar dat ze mij daarna vooraan brachten om nog zo goed als mogelijk te sprinten. Ze leverden opnieuw perfect werk.'

Milan baalde niet zozeer voor zichzelf, maar vooral voor zijn ploegmaats. 'Het is heel jammer dat ik tekort kwam voor de overwinning. Ik wilde de jongens vandaag belonen voor hun harde werk de voorbije weken. Desondanks ben ik wel tevreden. We deden er namelijk alles aan om onze kaarten uit te spelen. Daar moeten we trots op zijn.'

Milan zag Merlier de sprint slim aanpakken

Hoewel Milan een extra inspanning leverde in de finale, denkt hij niet dat hij zonder de pech Merlier makkelijk had kunnen kloppen. 'Het was heel belangrijk hoe hij de sprint uitvoerde, dat deed hij perfect. Hij startte de sprint namelijk voor het laatste stuk met de klinkers. Daar pakte hij een gat. Op de klinkers viel vervolgens niet te sprinten. Het was erg hobbelig en je kon onmogelijk op de pedalen staan om een normale sprint te doen.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws