...
1156563071 Wielrennen
Wielrennen

Plugge schuift financiële pijn Tour niet onder stoelen of banken: ‘Wij betalen tienduizenden euro's om mee te doen’

1156563071

Tussen al het Giro-geweld, waarin Visma | Lease a Bike zich nadrukkelijk mengt met al twee ritzeges op zak en een ijzersterke Simon Yates bovenin het klassement, vond ploegbaas Richard Plugge tijd om aan te schuiven bij de podcast In de Waaier. Daarin werd onder meer gesproken over de huidige staat van het wielrennen, maar ook over de toekomst van de sport, waar de Nederlander zijn zorgen over uit.

‘Wielrennen kan voor zoveel partijen groter zijn dan het nu is’, begint Plugge. ‘Als we kijken naar voetbal of Formule 1, dan zijn dat aan de zakelijke kant veel grotere sporten, omdat ze veel meer samenwerken. 95% van onze inkomsten komt uit sponsoring, terwijl bij die andere sporten een groot deel van de opbrengsten juist uit de sport zelf komt. En dat willen we veranderen.’

Om dat te realiseren, zijn enkele teams – waaronder Visma | Lease a Bike – een samenwerking gestart met Velon. ‘Als je aan mensen vraagt welke wedstrijden allemaal tot de WorldTour behoren, weten velen dat niet. Wij willen een verhaallijn creëren, met duidelijke verbanden tussen de wedstrijden. Het zegt genoeg dat er dit jaar ploegen zijn die puur rijden om in de WorldTour te blijven.’

Lees hieronder verder!

1156565004
Richard Plugge

Plugge vergelijkt met Messi en de Champions League

De volle kalender maakt het ook lastig om nieuwe kijkers te binden, denkt Plugge. ‘Ga maar eens uitleggen waarom Jonas bijvoorbeeld niet rijdt tegen Tadej in de Ronde van Vlaanderen. Ik kan dat makkelijk verklaren, maar leg het maar eens uit aan iemand die het wielrennen niet volgt. De UCI moet ervoor zorgen dat de grote namen vaker tegen elkaar rijden in de belangrijke wedstrijden, maar op dit moment zijn het er gewoon veel te veel.’

‘Toen Messi nog in Europa speelde, was het ondenkbaar dat hij niet mee zou doen aan een Champions League-wedstrijd’, legt Plugge de vergelijking. ‘In het wielrennen gebeurt dat nu wél. Natuurlijk hoeft niet iedereen altijd in de grootste koersen te rijden, maar momenteel is slechts zo’n 30% van de toppers erbij. Dat zou eigenlijk richting de 70% moeten.’

Lees hieronder verder!

visma lease a bike
Visma betaald jaarlijks duizenden euro's om deel te nemen aan de Tour

Visma moet betalen om aan de Tour deel te nemen

Het probleem is volgens Plugge niet alleen dat de toppers ontbreken. Ook de kosten voor wielerploegen lopen flink op. ‘In de Tour de France krijgen we bijvoorbeeld wel startgeld, maar dat is nooit genoeg om alle kosten te dekken. Meedoen aan de Tour kost ons vaak tienduizenden euro’s. Terwijl de organisator juist ontzettend veel geld verdient.’ Ook Patrick Lefevere uitte zich onlangs over de kosten die een wielerploeg moet maken om op het hoogste niveau mee te doen.

En het is volgens Plugge juist de organisator van de Tour – de ASO – die niet wil samenwerken om de sport vooruit te helpen. ‘De ASO wil eigenlijk alles houden zoals het is, maar daar help je de sport niet mee. Ik vind dat je altijd moet kijken hoe je de sport verder kunt brengen, zeker als je zo’n grote, bepalende organisatie bent. Ik respecteer hun keuze, maar vind het wel jammer. Ik denk dat de hele sport er beter van zou worden.’

Lees hieronder verder!

mikel landa
Landa viel hard door een gevaarlijke afdaling

Plugge niet tevreden over veiligheid parcours

Iets waar de 55-jarige Nederlander zich ook aan stoort, is de veiligheid van de parcoursen, die al vaker voor zware ongevallen hebben gezorgd. ‘Iedereen kan fouten maken, maar het is om gek van te worden dat parcoursen soms zo onveilig zijn, en ook niet worden nagekeken. Het zijn gewoon mensen die hun werk doen, maar dan maak je het zó gevaarlijk.’

Om de koers veiliger te maken, stond Plugge aan de basis van SafeR, een organisatie die als doel had om het wielrennen veiliger te maken. ‘De organisatie verliep goed, alleen waren bepaalde partijen er minder blij mee, waardoor het uiteindelijk geen kans van slagen had. En dan hoor je Prudhomme zeggen: “ja, de renners gaan te hard.” Dat is grote onzin, het parcours moet gewoon veilig zijn.’

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws