Pogacar opvallend fel als het over Giro-ploeg en koersdagen gaat: 'Het is respectloos naar de anderen' Wielrennen
Wielrennen

Pogacar opvallend fel als het over Giro-ploeg en koersdagen gaat: 'Het is respectloos naar de anderen'

Pogacar opvallend fel als het over Giro-ploeg en koersdagen gaat: 'Het is respectloos naar de anderen'

Tadej Pogacar, en dan een hele tijd niks. Dat is toch de tendens die na zijn oppermachtige voorjaar heerst richting de Giro d'Italia. Een debuut voor de Sloveen van UAE-Team Emirates, maar velen schrijven de eindzege nu al aan hem toe. Onterecht, zo stelde Pogacar vrijdag bij een persconferentie. In de Leiderstrui stuurde als enige medium in de perszaal allerlei vragen op 'm af!

Pogacar trekt naar de Giro d'Italia met een stevige ploeg. In een persbericht blikte hij ook al even kort vooruit op wat komen gaat. 'De voorbereiding op de Giro is echt goed gegaan. Ik heb dit jaar nog maar op tien dagen gekoerst, dus ik voel me fris en klaar voor mijn eerste Giro. Het is een wedstrijd waar ik al heel lang van droom en het voelt alsof nu de tijd rijp is om ervoor te gaan.'

De liefde voor Italië brengt de alleskunner naar het beloofde land. 'Ik heb als amateur veel in Italië gereden en het is een belangrijk land geweest in mijn reis als wielrenner. Het is zeker een van mijn favoriete plekken om te fietsen en ik hou ook van de cultuur en natuurlijk van het eten. Ik hoop dat we van deze maand een speciale maand kunnen maken.'

Lees alle quotes uit de persconferentie onder de foto

tadej pogacar

Persconferentie Tadej Pogacar - Giro d'Italia 2024

Hoe heeft de periode na Luik-Bastenaken-Luik eruit gezien? We zagen je hard trainen op Instagram...

'Ja klopt, ik heb hard getraind en een goede tijd gehad richting de Giro. Ik ben gaan karten met vrienden en heb tijd doorgebracht met de familie. Nu zijn we hier!'

Sinds december praten we al over deze Giro en nu is 'ie eindelijk hier. Voelt dat als een opluchting?

'Zo is het altijd. Hoe dichterbij je komt, hoe liever je wil starten. Ik heb de dagen afgeteld, dat doet iedereen. De spanning stijgt en de nervositeit begint te komen. Dat is goed, ik wil gewoon starten en ervan genieten.'

Hoeveel kijk je uit naar het koersen voor de gepassioneerde Italianen?

'Ik hou van koersen in Italië en de fans. Er zullen veel supporters uit Slovenië komen, en uit andere landen. Ik kijk ernaar uit om ze langs de kant te zien. Er zullen veel etappes met bizar veel fans zijn, dus ik ben heel benieuwd naar die ervaring op de belangrijke beklimmingen.'

Geraint Thomas en Luke Rowe bespraken in hun podcast de selecties in de Giro en zij zeggen: UAE-Team Emirates is misschien niet zo sterk in de bergen, Tadej zal misschien meermaals geïsoleerd zitten. Hoe kijk jij daar naar?

'Dat denk ik niet. Natuurlijk zal ik soms geïsoleerd zitten, maar ik heb alle vertrouwen in Rafal Majka en Felix Großschartner, en ook Domen en Mikkel (Novak en Bjerg, red.) kunnen in de bergen goed werk verrichten. We hebben op het vlakke een sneltrein met Vegard Stake Laengen, waardoor anderen daar hopelijk wat kunnen relaxen. Ik ben vol vertrouwen in deze ploeg, met Molano die me goed kan positioneren. Als alles normaal verloopt, zullen we de hele Giro een goed team hebben.'

Is het een missie om op de eerste dag meteen het roze te dragen?

'Nee, dat is niet per se een doel. We willen roze in Rome, dat hoeft niet meteen op de eerste dag. Maar we gaan het iedere etappe wel zien, hoe de benen zijn en hoe de race verloopt. Als er een kans is om de trui te pakken, dan gaan we daar voor. Maar we moeten ook slim zijn deze Giro.'

Wie is volgens jou je grootste concurrent?

'Er doen veel goede gasten mee en in drie weken kunnen er veel verrassen. Ik zie veel jonge mannen in goede vorm, maar Romain Bardet toonde goede vorm en Geraint Thomas is altijd goed. Hij zal niet teleurstellen in de bergen. Na de tweede dag zullen we meteen zien wie er meedoen.'

Niemand heeft twijfels over je vorm bergop, maar in december vertelde je ons wel dat je wilde werken aan de tijdrit. Kun je uitleggen wat je richting meer dan zeventig tijdritkilometers in de Giro hebt gedaan op de tijdritfiets en hoe het voelt?

'Ik heb iets meer tijd op de tijdritfiets gezeten en dat voelde best oké. Het is niet als op de wegfiets en ik had er graag meer tijd in gestoken. Je kunt alleen niet altijd maar alles trainen. Ik heb er sowieso meer aan gewerkt dan vorig jaar, waardoor ik meer vertrouwen heb gekregen voor de tijdritten.'

Heeft het een positief of negatief effect op je, dat je hier de grote favoriet bent?

'Ik denk dat ik favoriet ben in alle races die ik nu doe, dus daar leer ik mee te leven. Ik bereid me daarop voor en houd in het hoofd dat iedereen tegen ons koerst. We zullen moeten controleren vanuit de start, ook in de Giro. Iedereen zal naar ons kijken, maar als je een goede ploeg hebt, voelt dat niet als druk.'

Is het denkbaar dat jullie die controle uit handen gaan geven, zodra jij er goed voor staat in het klassement?

'Iedereen weet dat wij moeten controleren in de Giro, en waarschijnlijk ook in de Tour. Iedereen volgt ons, al zullen ploegen soms iets zelf proberen. Wij moeten onze eigen weg blijven volgen en ons eigen plan. Daarbij moeten we altijd in gedachten houden dat we iets over hebben in de laatste week. We moeten onszelf niet leegrijden.'

Pogacar opvallend fel als het over Giro-ploeg en koersdagen gaat: 'Het is respectloos naar de anderen'

Welke manier van koersen verwacht je in de Giro, als je dat vergelijkt met de Tour en de Vuelta?

'Iedereen weet dat de grote rondes van elkaar verschillen. Pas als je 'm rijdt, weet je wat je kan verwachten. Ik kan slecht weer, zware etappes, lange beklimmingen en misschien niet al te hoge temperaturen verwachten. Aan de andere kant is er misschien ook minder stress. Iedere race heeft z'n voor- en nadelen. Ik zal zien hoe dat zal zijn in deze drie weken.'

Het is bijna vier jaar geleden dat je jouw eerste grote ronde won. Hoe ben je sindsdien veranderd als mens?

'Het leven is een beetje veranderd, en ook mijn professionele carrière na die Tour de France. Sindsdien ging het altijd om winnen en was er meer druk. Op een goede manier, simpelweg een stapje hogerop in een sportieve carrière. Die eerste eindzege in een grote ronde voelde onwerkelijk. Het was tot dat moment niet te geloven dat ik zoiets zou kunnen.'

Past het parcours van deze Giro d'Italia goed bij jou?

'In het wielrennen is het altijd hetzelfde, toch? Soms zijn er wat verschillen, maar in grote rondes heb je altijd enkele tijdritten, wat langere beklimmingen, een paar korte klimmetjes, lange etappes, korte etappes... In principe kan een ronde niet beter bij een renner passen dan bij een ander. In grote rondes moet je overal goed in zijn, je moet heel divers zijn.'

Wat vind je ervan dat mensen zeggen dat je de Giro al gewonnen hebt?

'Dat is shit, niet leuk. Het is respectloos naar de andere renners, omdat het niet allemaal om mij en UAE-Team Emirates draait. Iedereen heeft zich voorbereid op deze Giro en iedereen wil winnen. In de media is het wat dat betreft wel vaker bullshit.'

En toch ben je heel dominant, toch?

'Klopt, maar ik heb ook niet veel koersen gereden. Ik won ze, maar heb niet zoals veel anderen ook voorbereidingskoersen gedaan. Je moet wel naar het volledige plaatje kijken, als je renners met elkaar vergelijkt.'

Hoe heb je gekeken naar de crash van Jonas Vingegaard in de Ronde van het Baskenland?

'Urska en ik keken de etappe op televisie en toen het gebeurde, waren we stil. Het was gruwelijk om de beelden te zien, van renners die niet bewogen. Je wil nooit dat zoiets gebeurt en Jonas liep zware blessures op. Hij zal lang moeten herstellen, maar ik hoop dat hij goed herstelt. Ik heb hem niet gesproken, hij zal zijn privacy willen. Het was een dramatische crash, waar je trauma's aan over kan houden.'

Naar welke beklimming in de Giro kijk je het meeste uit?

'Pfoe, ik ken ze niet allemaal van naam hoor! Eén van m'n favorieten is de etappe naar Livigno op dag vijftien en de etappe met de Monte Grappa op de voorlaatste dag. Er zullen echter ook andere beklimmingen zijn die ik nu nog niet ken, maar wel speciaal kunnen zijn.'

Kunnen de temperaturen in de Giro in jouw voordeel werken?

'Het weer speelt altijd een rol in de koers, of het nu superkoud of superheet is. Misschien ligt er wel sneeuw op de Stelvio, maar dat is meer iets voor de organisatoren, dan voor ons. Ik hoop dat alle etappes gereden kunnen worden, zoals ze zijn bedacht. Hopelijk blijft het droog en worden onze shirts niet te vies.'

Heb je na al die spectaculaire zeges van dit voorjaar het gevoel dat je beter bent dan ooit? En in welke facetten?

'Ja, ik denk van wel. Ik voel me meer comfortabel op de fiets en geniet er meer van.'

Je hebt in de afgelopen maanden ook minder gekoerst en meer getraind. Hoe is dat bevallen, ook richting de komende jaren?

'Ja, ik hou van hard trainen, en de rustperiodes die erop volgen. Zo word je beter. Als je van koers naar koers gaat, zal je snel vermoeid raken. Voor mij werkt het goed, met minder koersdagen en meer gestructureerde trainingsdagen. Een lange week trainen, daar hou ik van. Nu is echter tijd om bijna een maand vol gas te koersen, en in juli nog een keer. Er komt nu veel koers aan.'

Is het niet moeilijk om van een afstandje alle koersen te zien op televisie?

'Nee hoor. Je bent alleen maar meer gemotiveerd als je minder koerst en in trainingen merkt dat de vorm goed is. Je ziet de races op televisie en je wil meedoen, maar mentaal is het ook goed om frisser te zijn in het hoofd.'

Selectie UAE Emirates Giro d'Italia 2024

Mikkel Bjerg
Felix Großschartner
Vegard Stake Laengen
Rafal Majka
Sebastian Molano
Domen Novak
Rui Oliveira
Tadej Pogacar

Bram van der Ploeg (Twitter: @BvdPloegg | e-mail: b.vanderploeg@indeleiderstrui.nl)

Place comments

666

0 Comments

More comments

You are currently seeing only the comments you are notified about, if you want to see all comments from this post, click the button below.

Show all comments

more news