...
ss valpartij giro carapaz
Wielrennen

SafeR haalt hard uit naar renners: '35% van de valpartijen afgelopen jaar zijn jullie eigen schuld'

ss valpartij giro carapaz

Valpartijen en wielrennen, het is een combinatie die voor altijd hand in hand zal blijven gaan. Ook afgelopen jaar waren er weer verschrikkelijke valpartijen. Iedere liefhebber herinnert zich wel de valpartij in etappe vier van de Ronde van het Baskenland, waar onder andere Jonas Vingegaard en Remco Evenepoel zeer zwaar ten val kwamen. De organisatie SafeR, die de koers veiliger wil maken, heeft onderzoek gedaan naar 497 valpartijen en kwam deze week met de cijfers, die gedeeld worden door Het Nieuwsblad.

SafeR (SafeRoad cyclin) is een organisatie waar de CPA (rennersvakbond) AIOCC (vereniging van wedstrijdorganisatoren), de AIGCP (vereniging van profploegen) en de UCI de krachten heeft gebundeld voor een veiliger wielrennen. Tijdens de online persconferentie van SafeR zaten vijf sprekende hoofden zij aan zij. Adam Hansen vertegenwoordigde de renners, Brent Copeland sprak namens de ploegen, Kiko Garcia stond voor de organisatoren en Peter Van Den Abeele vertegenwoordigde de UCI. In het midden zat Matthew Knight, strategisch manager van SafeR. De stille maar duidelijke boodschap van deze opstelling? Alle stakeholders in het wielrennen maken veiligheid tot een topprioriteit.

In een van de eerste slides die de aanwezigen te zien kregen, viel Knight meteen met de deur in huis. Uit de analyse die de veiligheidsorganisatie heeft gedaan, bleek dat 35% van de renners zelf schuld heeft aan de valpartij. Geen enkele andere categorie scoorde zo hoog. Maar bij 13% van de crashes ligt de oorzaak bij strategische punten zoals finishstraten. 11% van de ongelukken komt door een glad wegdek.

Lees verder onder de foto!

besseges auto op parcours etappe 2
In de Ster van Bessèges ging het twee keer fout met een auto op het parcours.

SafeR ziet het 'probleem' vooral bij de renners zelf, afgevaardigden verdedigen de renners

Vooral de conclusie dat veel renners zelf schuld zijn, is een harde constatering. Hansen nam het vervolgens voor de renners op: 'Ja, vijfendertig procent 'eigen fout' is veel, maar het hangt ervan af hoe je naar de data kijkt. In één procent van de gevallen liggen bijvoorbeeld toeschouwers aan de basis van valpartijen, wat de verantwoordelijkheid is van de organisator. Dat geldt ook voor de negen procent valpartijen die door wegmeubilair worden veroorzaakt en de dertien procent door het 'ontwerp van het parcours'.'

Ook Copeland, die als afgevaardigde namens de teams uit het profpeloton sprak, neemt het op voor de renners. 'Crashes worden volgens de data veroorzaakt door de fout van de renner, maar we weten niet wat tot die fout heeft geleid. Dat kan ook de druk van de ploegleider zijn, die wil dat de renner vooraan zit.'

Lees hieronder verder!

SafeR haalt hard uit naar renners: '35% van de valpartijen afgelopen jaar zijn jullie eigen schuld'
De roep om veiligheid het afgelopen jaar in de Ronde van het Baskenland was groot

SafeR presenteert 27 verbeterpunten

Maar er wordt gelukkig niet alleen maar teruggekeken, ook wordt er een blik op de toekomst geworpen om valpartijen zo vaak mogelijk te voorkomen. SafeR presenteerde 27 verbeterpunten die we de komende jaren mogen verwachten. Daar zitten een paar verwachte punten bij, zoals 'beschermende kledij en airbags', en ook 'betere barrières'. Maar ook meer scholing voor jonge renners om te leren hoe ze veilig in het peloton moeten rijden.

Na de dodelijke valpartij van Muriel Furrer op het WK in Zürich denkt SafeR ook aan een monitoringsysteem voor renners: 'We hebben bedrijven benaderd die zo’n systemen aanbieden', geeft Knight aan. 'Met gps-locatie moeten we in staat zijn om op elk moment te weten waar iedereen zich bevindt tussen de eerste auto en de bezemwagen. Waarbij het plots stoppen van een renner ook tot een automatische waarschuwing moet leiden. We bekijken of dat op de short of medium term kan.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws