...
lotto dstny
Wielrennen

Spanning tot zaterdag, maar fusie Lotto-Intermarché ligt - met haken en ogen - op tijd bij de UCI

lotto dstny

De fusie tussen Intermarché-Wanty en Lotto zitten al maanden in de koker, maar de deadline om de plannen bij de UCI in te dienen is deze woensdag dan toch echt gekomen. Volgens het Belgische HLN hadden de ploegen alles bij de wielerunie ingediend, maar hetzelfde Belgische medium meldt ook dat er nog heel wat dingen geregeld moeten worden. De ploeg zelf kwam in de avond met witte rook.

Dinsdagnamiddag zou er een overleg hebben plaatsgevonden tussen beide ploegen en daar kwam uit dat 'de intentie om te fuseren van drie maanden geleden, eindelijk in een aanvraag voor een licentie is gegoten'. Dat was net op tijd, daar deze woensdag 15 oktober de deadline was voor het aanmelden van de fusieplannen bij de UCI.

'Captains of Cycling, licentiehouder van het Lotto Cycling Team, bevestigt dat het officieel zijn dossier bij de UCI heeft ingediend voor het gezamenlijke project Lotto-Intermarché, met als doel in 2026 opnieuw toe te treden tot de World Tour', schreef Lotto donderdagavond. De deadline werd gehaald. 'De UCI behandelt het licentiedossier nu verder.'

Het plan ligt nu dus bij de wielerunie en het is dan ook aan de UCI om te beslissen of alles in orde is of niet. Lang hoeven de ploegen niet op het (voor hen hopelijk) verlossende woord te wachten, daar zaterdag 18 oktober de UCI de lijst bekend maakt met ploegen die een licentie krijgen voor 2026. 'Binnen afzienbare tijd zal het team uitgebreider communiceren over de structuur, de verdere invulling en de sportieve ambities van dit project.'

Lees verder onder de foto!

lotto

Ploegen stuurden al veel personeel de laan uit, directie nog niet in kannen en kruiken

Volgens HLN was er namelijk nog geen zekerheid over het hoe en wat. Dat heeft meerdere redenen, maar de financiële situatie van Intermarché-Wanty is daar eentje van. Het was al bekend dat de ploeg 2,5 miljoen euro in het rood stond, en dat zou met 'de verkoop van rollend materieel zoals ploegbussen, vrachtwagens en fietsen' deels gedicht moeten worden.

'Om diezelfde reden werden ook al verschillende personeelsleden van beide ploegen - vooral bij Lotto, waar de teller wat dat betreft ondertussen op tien staat - op straat gezet.' Met succes, want bronnen melden aan het Belgische medium 'dat er sprake is van een bankgarantie en de nodige sponsorcontracten'. De UCI mag uitvogelen of dat allemaal in orde is.

Wat moet er dan nog verder gebeuren? Heel wat, zo lijkt het. 'De service course in Temse, Orbea als fietsconstructeur en het organigram van de technische staf met Jean-Francois Bourlart als CEO, Kurt Van De Wouwer als sportief manager en Aike Visbeek als performance manager', aldus het Belgische medium. Ploegleiders en personeel als soigneurs en mecaniciens werden al de deur gewezen.

Lees verder onder de foto!

lotto

Overschot aan renners lijkt grootste probleem

Heel wat personeel zou hebben verklaard nog niet te weten waar het aan toe is en dat geldt in zekere zin ook voor heel wat renners. Sterker nog: het teveel aan renners lijkt de fusie nog het meest te hinderen. Volgens HLN 'bevat de huidige kern van de fusieploeg nu nog 31 renners', wat één renner te veel is volgens de UCI-regels.

Maar dat is zonder zeven renners mee te rekenen die al gehoord hebben dat ze mogen vertrekken. Daarvan moeten er natuurlijk wel nog een paar contracten worden afgekocht. Zo zouden er van het Lotto-team veertien renners en drie beloften onderdeel worden van de fusieploeg en dus ook veertien renners níet.

Met de uitgaande transfers van Brent Van Moer (Q36.5), Arjen Livyns (Astana), Alec Segaert (Bahrain Victorious), Jarrad Drizners (Red Bull-BORA-hansgrohe) kozen er al vier renners de uitgang, maar voor Reuben Thompson, Lorenz Van De Wynkele en Baptiste Veistroffer zou er geen plaats zijn en ook nog geen oplossing gevonden zijn. Hun contracten lijken te moeten worden uitgekocht.

Lees verder onder de foto!

1156691479

Ook bij Intermarché-Wanty nog personeelsproblemen, en wat doet Girmay?

Bij Intermarché-Wanty zouden er twaalf renners blijven en nog twee beloften bijkomen vanuit de opleidingsploeg. Laurenz Rex (Soudal-Quick Step), Francesco Busatto (Alpecin-Deceuninck), Gerben Kuypers (Pauwels Sauzen-Altez Industriebouw), Hugo Page (Cofidis) en Alexy Faure Prost (Picnic-PostNL) vonden al een nieuwe ploeg.

Dat betekent dat er voor Kamiel Bonneu, Dries De Pooter, Dion Smith en Alexander Kamp een andere oplossing gevonden moet worden. De toekomst van Biniam Girmay blijft onduidelijk, maar de fusieploeg zou er veel voor over hebben om hem bij zich te houden. De renner uit Eritrea zou al een aanbieding van Israel-Premier Tech op zak hebben.

De fusie heeft in ieder geval nog veel haken en ogen en het Belgische medium schrijft dan ook dat 'indien de fusieploeg er niet komt, de gevolgen mogelijk nog erger zijn. Intermarché Wanty lijkt financieel ten dode opgeschreven en ook bij Lotto is het vet van de soep.' De Belgische ploegen zullen met veel spanning toeleven naar zaterdag, wanneer de UCI de beslissing naar buiten brengt.

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws