...
tadej pogacar isaac del toro Wielrennen
Wielrennen

UCI pakt uit met flinke regelwijzigingen: kleinere versnellingen, Wildcard-nieuws en puntensysteem op de schop

tadej pogacar isaac del toro

De UCI is druk bezig met het hervormen van enkele aspecten van de wielersport. De Internationale Wielerbond zal volgend jaar, maar ook soms dit jaar nog, flink wat aanpassingen doorvoeren op het gebied van onder meer veiligheid. Het puntensysteem gaat ook op de schop, en er zijn ook verduidelijkingen op het gebied van massasprints, puntenklassementen en slecht weer.

Zo wordt de vijf-kilometerregel verduidelijkt. Die vervangt de drie-kilometerregel, maar de UCI maakt duidelijk dat dat alleen om specifieke omstandigheden gaat: alleen waar een massasprint verwacht wordt, mag die regel in acht genomen worden. Daar was onduidelijkheid over, en sommige koersen paste de regels toe in het middengebergte. Dat is dus niet de bedoeling.

Dan the big one: het puntensysteem. In WorldTour-koersen kon men voorheen als winnaar 300 punten halen voor wedstrijden als de Renewi Tour of de Classic Brugge-De Panne. Voor wedstrijden als de E3 Saxo Classic en de Waalse Pijl kon men 400 punten verdienen: voor het winnen van het Critérium du Dauphiné of de Amstel Gold Race kreeg men 500 punten. In de hogere categorieën (Monumenten, grote rondes) waren nog meer punten te verdienen. Maar vanaf 2026 zullen er minder categorieën aan WorldTour-koersen zijn.

Zo verdient de winnaar van een WorldTour-wedstrijd vanaf volgend jaar minstens 400 punten. De Renewi Tour wordt daarmee gelijkgesteld aan de Ronde van Catalonië. De Strade Bianche, UAE Tour en Waalse Pijl worden op hun beurt weer opgewaardeerd naar koersen die 500 punten waard zijn. Voor vrouwen geldt trouwens dezelfde nieuwe puntenindeling voor WorldTour-koersen. De UCI ProSeries (bijvoorbeeld de Baloise Belgium Tour) krijgen ook een upgrade: daar zijn 250 punten te halen voor de winnaar, niet 200.

Lees verder onder de foto!

tom pidcock tadej pogacar
De Strade Bianche staat nu in de UCI-puntentelling alleen nog onder de Monumenten en grote rondes.

Nieuwe veiligheidsmaatregelen: extreem weer, regulators en meer

Een aparte wijziging is te zien omtrent het Extreme Weather Protocol. Dat werd in leven geblazen om de veiligheid van de renners tijdens slecht weer te waarborgen: onder meer een meeting voor de start is dan verplicht, waar de UCI-commissarissen met de organisatie spreken, terwijl de CPA (rennersvakbond) er ook bij is. Dat protocol geldt nu voor WorldTourwedstrijden en ProSeries, maar ook voor klasse-1-koersen (bijv. Volta NXT Classic), maar alleen als er minstens 8 teams van WorldTour- of Pro-continentaal niveau starten. Bij de vrouwen wordt dat aantal verlaagd tot 6 ploegen.

Wel heeft de UCI besloten om met regulators de veiligheidsprotocollen aan te scherpen. Een regulator is iemand vanuit de organisatie die over de veiligheid van de renners gaat tijdens de koers. Die zal op een motor de wedstrijd overzien. Vanaf nu moeten er verplicht 2 regulators aanwezig zijn in WorldTour-koersen, en 1 in ProSeries-wedstrijden. Voor de andere koersen kan de UCI alleen de aanwezigheid van een dergelijke official sterk aanbevelen.

Bovendien wil de UCI tests doen met het verlagen van versnellingen op de fiets. Per 1 augustus zullen sommige koersen nieuwe regels krijgen, waar dan een maximumversnelling van 54 tanden voor en 11 achter mag worden gemonteerd. Met deze maatregel wil men de snelheid verlagen en daarmee de veiligheid verhogen, ondanks flink wat kritiek op- maar ook steun voor- de ideeën van de Internationale wielerbond.

Lees verder onder de foto!

UCI pakt uit met flinke regelwijzigingen: kleinere versnellingen, Wildcard-nieuws en puntensysteem op de schop
Naast Lotto en Israel krijgt nog een ProTeam een vaste startplek in de grote rondes.

Nummer twee in het puntenklassement? Je mag het groen mogelijk niet dragen

Er is ook nog nieuws over de Wildcards, al is dat niet echt nieuw nieuws. Vanaf 2026 moeten de grote rondes verplicht 3 plekken overlaten voor de beste UCI ProTeams, de pro-continentale ploegen dus. Voorheen waren dat twee plekken: Lotto en Israel - Premier Tech hebben momenteel recht op die plekken, maar daar komt dus nog een derde ploeg bij. Het betekent ook dat de organisaties nog slechts twee echte Wildcards overhebben. Ook voor andere etappekoersen geldt deze regel.

We zijn nog niet klaar met de veranderingen. Een paar kleine aanpassingen: vanaf 2026 mag maximaal 72% van de teams in een ProSeries-wedstrijd van WorldTour-niveau zijn. Dat was 70%, een verandering van niks, zo lijkt het. Het betekent wel dat als er 18 teams aan de start staan, nu 13 WorldTour-teams kunnen starten in plaats van 12.

Als laatste nieuwe regel: als een leider van een nevenklassement al een andere trui in handen heeft, zal de nummer twee van het nevenklassement die trui dragen. Dat is niet nieuw natuurlijk, maar mocht die nummer twee een kampioenstrui dragen (nationaal, continentaal of wereldkampioen), dan moet hij die trui dragen. De trui van het nevenklassement gaat dan naar de nummer drie.

5 claps
2 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws