De UCI kwam een aantal geleden met nieuwe maatregelen omtrent veiligheid en materiaal. Door bepaalde grenzen te stellen op materiaal wil de internationale wielerbond ervoor zorgen dat de grenzen van het veilige niet worden opgezocht, maar dat heeft voor veel kritiek gezorgd. Met name uit het vrouwenpeloton klinkt een tegenbeweging, omdat de maatregelen geen rekening houden met die tak van de sport.
De UCI maakte, na overleg en aanbevelingen van SafeR (internationaal veiligheidsorgaan in de sport, red.) op de eigen website bekend dat er flink wat nieuwe maatregelen getroffen zouden worden. Zo wordt de maximum hoogte van velgen 65 millimeter, en de voorvork mag maximaal 115 millimeter breed zijn: de achtervork mag 30 millimeter breder zijn. Tevens komt er een helmet approval protocol: De UCI wil duidelijker specificaties over wat wel en niet mag op het gebied van helmen.
Sommige van deze regels gaan al volgend jaar in, anderen worden pas vanaf 2027 gebruikt. Ook vanaf 2026: nieuwe regulaties omtrent stuurbreedte. Voor wegwielrenners en veldrijders mogen die niet smaller dan 400 millimeter zijn. En dat schiet in het verkeerde keelgat bij een heleboel mensen. 'Deze nieuwe regels zijn enorm discriminerend tegenover vrouwen en kleinere mannen', vertelde een anonieme bron tegenover Bikeradar. 'Cervélo vertelde in de laatste meeting dat 14 van de 18 vrouwen bij Visma | Lease a Bike hun stuur moesten veranderen.'
Lees verder onder de Tweet!
'Ze hebben alles wat de industrie gezegd heeft, genegeerd'
Volgens de UCI zijn de regels in overleg met industriegiganten opgesteld, maar volgens de anonieme bron is dat niets waard. 'Ze hebben alles wat de industrie gezegd heeft, genegeerd. Letterlijk alles.' Ook mensen in het profpeloton doen hun zegje over de vreemde aankondiging. Karl Lima, ploegleider bij het vrouwenteam Coop - Repsol, reageerde op sociale media op de nieuwe regels. 'Al onze 13 rensters rijden met sturen die smaller dan 40 centimeter zijn.'
Niamh Fisher-Black lijkt eveneens niet blij te zijn met de aanpassingen aan de regels. De klimmer van Lidl-Trek is 1.60 meter lang en zeer licht gebouwd. Op Instagram maakte ze een foto waar ze met een meetlint liet zien hoe bizar de nieuwe stuurafmetingen zijn. Van schouder tot schouder meet de Nieuw-Zeelandse amper 30 centimeter. Moet zij nu een stuur hanteren dat 10 centimeter breder is dan zijzelf? Volgens de UCI wel, maar we zouden niet verbaasd moeten opkijken als dit nog een staartje krijgt.
Duizenden handtekeningen onder petitie
Inmiddels hebben duizenden mensen een petitie ondertekend om de nieuwe regels aan te passen. Maandag zette Dana Galley de petitie op. De Canadese werkt voor MyVeloFit, een bedrijf dat fietsen op maat maakt. Zij is het oneens met de beslissing van de UCI. 'Het nieuwe one-size-fits-all beleid houdt geen rekening met alle variatie in lichaamstypen en biomechanica bij renners. Wielrenners komen in allerlei vormen en maten, en hun uitrusting moet die diversiteit reflecteren', zo schrijft ze onder de petitie.
'De nieuwe regel zou renners in risico kunnen brengen. Verkeerde afmetingen van een fiets kan tot chronische pijn leiden en problemen in het skelet en spierstelsel. De nieuwe regel zou betekenen dat bijna het gehele vrouwenpeloton en een groot deel van het mannenpeloton met een te breed stuur zou moeten rijden. Het kan leiden tot mogelijke beknelde zenuwen in de pols.' Momenteel hebben 3250 mensen de petitie ondertekend.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties