Uijtdebroeks bekritiseert tijdritmateriaal BORA-hansgrohe en heroverweegt: 'Misschien op zoek naar andere plek' Wielrennen
Wielrennen

Uijtdebroeks bekritiseert tijdritmateriaal BORA-hansgrohe en heroverweegt: 'Misschien op zoek naar andere plek'

Uijtdebroeks bekritiseert tijdritmateriaal BORA-hansgrohe en heroverweegt: 'Misschien op zoek naar andere plek'

In de door Joshua Tarling gewonnen Chrono des Nations moest Cian Uijtdebroeks genoegen nemen met een veertiende plaats, op ruim vier minuten achterstand van de Britse laureaat. Na afloop van die ietwat teleurstellende chrono was de jonge Vlaming van BORA-hansgrohe kritisch op het tijdritmateriaal van zijn Duitse werkgever. De Vuelta-revelatie gaat zelfs nader in op een eventueel vertrek bij de ploeg van Ralph Denk...

'Na tien kilometer kwam mijn shifter los en mocht ik al direct van fiets wisselen. En die reservefiets bleek helemaal niet in orde. Dan kan je nog zo hard rijden als je wil, tof is dat niet. Ik kom naar hier om te leren. Dan zou het leuk zijn als mijn fietsen in orde zijn', steekt hij op uiterst scherpe wijze van wal in gesprek met Het Nieuwsblad. Volgens de nummer acht van de afgelopen Ronde van Spanje moet de Duitse WorldTour-brigade het nodige verbeteren als het gaat om de fietsen. 'Vooral qua aerodynamica en bouw van de fiets zelf is er nog heel veel marge. De power heb ik. Ook hier trap ik met mijn 65 kilogram over een uur bijna 400 watt gemiddeld. Alleen moet heel de omkadering gefinetuned worden. Daar verliezen we gewoon heel veel mee.'

Uijtdebroeks vergelijkt zijn aerodynamica-niveau met dat van Evenepoel en Ayuso

In 2024 wil Uijtdebroeks maar wat graag meedoen aan de Giro d'Italia. In het kader van de drieweekse wedstrijd doorheen 'de laars' is het nóg belangrijker dat hij over goed tijdritmateriaal beschikt, daar de rittenkoers twee races tegen de klok bevat. 'We hebben echt geen tijd meer te verliezen. Deze winter zullen we veel in de windtunnel en op de piste moeten zitten om mijn positie eindelijk een beetje deftig te krijgen', luidt hij alvast de noodklok. Uijtdebroeks gaat tegenover de Belgische dagkrant ook in op zijn aerodynamica-niveau, het zogenoemde cda ('coëfficiënt of aerodynamic drag'). Hoe lager die score, des te aerodynamischer een coureur is. 'Renners als Remco Evenepoel en Juan Ayuso zitten op 1,5. Ik zit aan 1,9 à 2,0', duidt de Tour de l'Avenir-winnaar van 2022. 'Daar verlies ik gewoon minuten mee. De planning voor deze winter moet nog opgemaakt worden. Maar dat er werk op de ploeg wacht, lijkt mij evident. Het zou dom zijn als ze dat niet zou doen.'

Ten tijde van de Vuelta waren er zo nu en dan 'akkefietjes' waarneembaar tussen Uijtdebroeks en Aleksandr Vlasov, de andere kopman van BORA-hansgrohe. Met Primoz Roglic is er onlangs nog een derde klassementstroef bij de ploeg gehaald. Verandert de komst van de Sloveen specifiek iets voor de sportieve toekomst van Uijtdebroeks? 'Ik ben er zelf nog niet extreem mee bezig. Ik heb tot dusver altijd een mooi programma gehad en veel progressie kunnen boeken. Dat is ook dankzij de ploeg. Elders zou ik nooit zoveel vrijheid gekregen hebben', is de youngster ook deels positief. 'Maar we zullen de zaken goed moeten analyseren: wat is er nodig om in de toekomst echt competitief te zijn in de grote rondes? Dan zullen we zien of BORA-hansgrohe dat kan bieden, of dat we op zoek moeten naar een plek waar ze dat wel te bieden hebben.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws