Van der Poel met speciale wielen, maar zonder tijdrittraining; Van Aert perfect voorbereid Wielrennen
Wielrennen

Van der Poel met speciale wielen, maar zonder tijdrittraining; Van Aert perfect voorbereid

Van der Poel met speciale wielen, maar zonder tijdrittraining; Van Aert perfect voorbereid

Mathieu van der Poel wil woensdag in de vijfde etappe van de Tour de France zijn gele trui behounden, maar lijkt een serieuze concurrent te krijgen in de persoon van Wout van Aert. De eeuwige rivalen staan aan de start van de tijdrit met een compleet andere voorbereiding, én ander materiaal.

Waar Van Aert zich al weken volle bak focust op deze race tegen de klok, daar gaat Van der Poel de tijdrit in met weinig tot geen trainingsuren op de tijdritfiets. Ploegbaas Christoph Roodhooft heeft er alles aan gedaan om ervoor te zorgen dat Van der Poel in ieder geval op het beste materiaal vertrekt woensdag. In De Telegraaf vertelt hij dat er - na overleg met sponsor Shimano - speciale wielen van Princeton gebruikt mogen worden in de tijdrit. Het zijn wielen die alleen INEOS Grenadiers gebruikt en die 3.800 euro per set kosten.

Oud-roeier Meindert Klem is werkzaam bij Princeton. Roodhooft vond een hotelbaas in de Pyreneeën bereid om de wielen te halen, die via Klem werden geregeld. 'Canyon wilde namelijk dat Mathieu ook na de tijdrit nog de klassementsleider is. De meest simpele oplossing voor het probleem leek me een stel te lenen bij INEOS, maar daar zijn ze natuurlijk niet zo happig op als ze er veel geld in hebben gestoken. Een extra complicatie is dat deze tijdritwielen nog niet op de Nederlandse markt leverbaar zijn. Uiteindelijk vond ik een paar ongebruikte wielen bij Cameron Wurf, een renner van INEOS die in Andorra woont. Nu maar hopen dat Mathieu superbenen heeft in de tijdrit.'

Naast de 'snelste wielen ter wereld' heeft Van der Poel ook een tijdritpak aangemeten gekregen van Toursponsor Le Coq Sportif. Met zes man sterk werd in het hotel van Van der Poel de gele outfit tot op de millimeter passend gemaakt. Dat gebeurde overigens ook bij witte truidrager Tadej Pogacar, meldt Cyclingpub. Het enige wat nu nog rest zijn goede benen. En volgens vader Adrie van der Poel is het even afwachen wat zijn zoon kan in een tijdrit. 'Mathieu heeft gewoon geen tijd om op zijn tijdritfiets te trainen. Dat krijg je als je ook nog wil crossen en moutainbiken. Mocht hij de tijd die hij op zijn mountainbike zit op zijn tijdritfiets kunnen trainen, dan was de situatie helemaal anders. Maar ik ben even nieuwsgierig als iedereen. Het zou niet de eerste keer zijn dat hij ons verrast', aldus Adrie in Het Nieuwsblad.

Van der Poel met speciale wielen, maar zonder tijdrittraining; Van Aert perfect voorbereid

Van Aert hoopt met nieuwe tijdrithouding (en betere fiets) op Toursucces

Waar het in kamp-Van der Poel allemaal lastminute zoeken is naar de beste voorbereiding, daar is men bij kamp-Van Aert al maanden bezig met de tijdrit. De Belg testte de perfecte houding in een windtunnel, hij kreeg met Cervélo de beschikking over één van de (zo niet de) beste tijdritfiets ter wereld Bert Blocken en hij is daarbij gebrand op ritwinst. Hoogleraar Bert Blocken van de Technische Universiteit in Eindhoven werkte met Van Aert aan de ideale omstandigheden voor woensdag. 'We hebben Wout een eerste keer getest toen hij herstelde van zijn val in de Tour in 2019. Hij zat meer rechtop, zijn positie was niet optimaal. Desondanks heeft hij tijdritten gewonnen. Hij behaalde zilver op het WK na Filippo Ganna, die wél optimaal op zijn fiets zit. Dat was uitzonderlijk. Dat Wout tijdritten kon winnen, was puur op talent en kracht', vertelt hij aan HLN.

Nu Van Aert helemaal hersteld is van zijn Tourcrash in 2019, kon Blocken een nieuwe houding aanmeten bij de Belgisch kampioen. 'We hebben naar een heel nieuwe houding gezocht. We moesten Wout dieper op zijn fiets zetten. Dat begon met het hoofd. Dat is een groot ding. En daar komt dan nog een grotere helm op. Hoofd en helm moesten we proberen te integreren met het silhouet van de rug. Als dat niet goed is, veroorzaakt dat veel luchtweerstand. Je hebt renners die als een schildpad op hun fiets zitten. De bekende tijdrijders Victor Campenaerts en Tom Dumoulin kunnen dat heel goed. Dat is bij Wout nu ook vrij vlot gelukt. Hij had het daar helemaal niet moeilijk mee. Hij is daar ook keihard gaan op trainen.'

Met Cervélo heeft Jumbo-Visma nu een fiets die kan wedijveren met de besten ter wereld. Daar is door Blocken nog een speciaal stuur bij getest. 'Een medewerker van mij is Wout gaan scannen bij hem thuis. We hebben onder meer gekeken naar schouderbreedte, het gaat echt om kleine dingen. Het komt er vooral op neer dat Wout nu meer kracht kan zetten en zijn longvolume nog beter kan aanspreken, zonder dat hij inboet aan aerodynamica. Met al die dingen samen hebben we enkele procenten winst geboekt.' En het pak, valt daar nog iets te winnen? 'We hebben met de kledijsponsor Agu onlangs nog een heel weekend metingen gedaan in de windtunnel in Eindhoven. De conclusie is dat we misschien uitontwikkeld zijn met het pak.'

Van der Poel met speciale wielen, maar zonder tijdrittraining; Van Aert perfect voorbereid

Van Aert is topfavoriet voor de tijdrit bij de wedkantoren. Zet op hem in en verdien 3.00 keer je inzet!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws