Vervaeke ziet verschillen tussen Dumoulin en Evenepoel: 'Remco durft meer zijn ploeg te gebruiken' Wielrennen
Wielrennen

Vervaeke ziet verschillen tussen Dumoulin en Evenepoel: 'Remco durft meer zijn ploeg te gebruiken'

Vervaeke ziet verschillen tussen Dumoulin en Evenepoel: 'Remco durft meer zijn ploeg te gebruiken'

Louis Vervaeke is een belangrijke pion voor Soudal-Quick Step in de Giro d'Italia. Hoofddoel? Remco Evenepoel aan de roze trui helpen. Vervaeke heeft die missie in 2018 en 2019 ook al eens met Tom Dumoulin nagestreefd bij Team Sunweb en weet inmiddels wat er bij komt kijken. De klimmer vertelt bij HLN over de verschillen tussen Dumoulin en Evenepoel.

'Tom is introvert, beredeneerd en diplomatisch', begint Vervaeke zijn verhaal. 'Remco is expressief en van nature een durfal. Tom twijfelde ook veel aan zichzelf, terwijl dat bij Remco zeker niet het geval is. Hij is zeer zelfzeker en durft meer zijn ploeg te gebruiken. Dat geeft hem ook extra moraal.'

Vervaeke: 'Remco koerst meer aanvallend'

Vervaeke zag en ziet ook een andere koerswijze bij beide mannen. 'Tom had veel koersinzicht. Hij nam vaak op het juiste moment de juiste beslissing, maar koerste op een defensieve manier. Hij wou in het hooggebergte de schade beperken en dan vol uitpakken in de tijdrit. Remco koerst meer aanvallend en dat vind ik heel ‘wijs’. Het is iets uitdagender. Je hebt als helper ook het gevoel dat je een grotere meerwaarde biedt bij een aanvallende kopman.'

'Samen met Ilan Van Wilder en Jan Hirt moet ik in het hooggebergte proberen om Remco zo lang mogelijk te ondersteunen', is Vervaeke duidelijk over zijn rol. 'Daarnaast probeer ik ook voor rust te zorgen, want ik weet dat er in een grote ronde soms veel stress is en plots veel scenario’s kunnen ontstaan. Dan is het belangrijk om niet impulsief te reageren, want dat kan faliekant aflopen. Het overzicht bewaren is cruciaal.'

Hoe Vervaeke zo kalm is geworden? 'Dat is gegroeid door de jaren heen. Bij de jeugd was ik vaak zelf kopman, maar door bij de profs zelf niet voor de prijzen te moeten rijden, kan je meer afstand nemen en de wedstrijd vanuit een helikopterperspectief bekijken. Ik heb ook veel geleerd van Sean De Bie. Hij was tactisch één van de verstandigste renners die ik al heb ontmoet. Sean heeft mij geleerd dat koersen meer is dan hoge wattages trappen. Door op het juiste moment op de juiste plaats te zitten, kan je ook al ver komen.'

< >

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws