Het is alweer bijna een jaar geleden, maar toch zal de gemiddelde wielerfanaat 4 april 2024 niet snel vergeten. Op die dag werd de wielerwereld opgeschrikt door een massale valpartij in de Ronde van het Baskenland. Een hoop renners kwamen daar flink gehavend uit, waaronder Jonas Vingegaard. De Deen van Visma | Lease a Bike komt in gesprek met José De Cauwer aan de hand van juist die crash terug op de discussie over veiligheid in het wielrennen.
'Heel groot', antwoordt de tweevoudig Tourwinnaar bij Het Nieuwsblad als De Cauwer hem naar de ernst van het veiligheidsprobleem vraagt. 'Kijk gewoon naar mij. Ik had kunnen sterven vorig jaar (in de Ronde van het Baskenland, red.).' Wat volgens hem de mogelijke oplossingen zouden zijn, is een lastige vraag. 'Dat is iets om over na te denken. Globaal zou ik willen zeggen dat iedereen in het wielrennen de omvang van het veiligheidsprobleem moet beseffen. Dat is nu nog te weinig het geval. En iedereen heeft verantwoordelijkheid: de renners zelf, de organisatoren én de UCI.'
Dat die verantwoordelijkheid bij meerdere mensen en instanties ligt, duidt Vingegaard aan de hand van die verschrikkelijke valpartij, waar ook Remco Evenepoel en Primoz Roglic bij betrokken waren. 'De organisatoren gaan in de fout door ons over een weg te sturen waar boomwortels onder lopen, maar wij renners liggen ook te vechten en te koersen op een moment waarop dat eigenlijk niet nodig is. In de Ronde van de Algarve viel dat ook op: soms vechten we voor positie richting een bocht die nergens over gaat. Er is soms te weinig respect', kijkt de Deen kritisch naar zijn collega's.
De harde valpartij van teamgenoot Wout van Aert in Dwars Door Vlaanderen van 2024 is volgens Vingegaard ook een goed voorbeeld van het punt dat hij wil maken. 'Bij die crash kan je dat ook zeggen: moet je op dat moment al zo hevig strijd voeren? Te veel renners koersen alsof er geen remmen op een fiets staan.' Het probleem is van een dusdanig grootte, dat de ster van Visma | Lease a Bike harde conclusies trekt voor zijn kinderen. 'Als mijn dochter of zoon de vraagt stelt of ze mogen koersen, dan is het antwoord ‘nee’. Zoals de sport nu is… Het is gewoon te gevaarlijk.'
Lees verder onder de foto!

Rijden renners tegenwoordig berekend rond? 'Snap dat het er zo uitziet', aldus Vingegaard
Voor nu even genoeg over valpartijen. De Cauwer was namelijk ook erg benieuwd wat de beschikbaarheid van allerlei soorten data, ook tijdens het koersen, doet met een renner. Waar er vroeger nog naar voornamelijk hartslagmeters werden gekeken, kunnen renners tegenwoordig op hun fietscomputer allerlei soorten informatie zien. Zorgt die kennis over maximale vermogens bijvoorbeeld niet voor 'mentale limieten' bij renners? 'Dat kan', vindt Vingegaard daar het zijne van. 'Maar vooral in de negatieve zin om het zo uit te drukken: als je benen pijn doen en je haalt je watts niet, dan kan je inderdaad blokkeren.'
Berekend: zo komt een aantal renners over wanneer er met de blik voornamelijk op de fietscomputer wordt gekoerst. Toch vindt Vingegaard dat het wielrennen anno 2025 eigenlijk helemaal niet zo berekend is. 'Het is ook wel een misvatting dat we in een tijdrit vooraf nummertjes opschrijven die we wel of niet halen. Mensen denken soms dat we robots zijn, maar bij een tijdrit komt altijd ook gevoel kijken.'
Wie misschien wel het minst berekend lijkt te koersen, is Tadej Pogacar. De grote concurrent van Vingegaard in de afgelopen edities van de Tour de France lijkt zich tijdens de koers het allerminst bezig te houden met wattages en andere data. 'Tadej heeft zijn stijl, ik heb die van mij', ziet Vingegaard wel degelijk een verschil. 'Maar het stoort me soms wel een beetje als wij als ‘berekend’ worden neergezet. Ik snap dat het er zo uitziet in de Tour en we zeggen zelf ook altijd ‘we hebben een plan’. Maar soms doen we dingen echt wel op intuïtie', sluit de Deense ster af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties