Met Remco Evenepoel is de grootste transfer van het seizoen al beklonken. De Belg vertrekt bij Soudal Quick-Step en kiest voor een avontuur bij Red Bull-BORA-hansgrohe. Hij had nog een contract tot 2026 bij de Belgische formatie, maar dat is afgekocht. Er is een patroon ontstaan bij Belgische renners die hun contract niet uitdienen, en Patrick Lefevere weet precies hoe dat zit.
'Ik heb het de voorbije weken vaak moeten horen: ‘Soudal-Quick Step is in de transfer van Remco Evenepoel te braaf geweest, is te snel overstag gegaan, heeft zich te veel laten doen.’ Of hoe dat dan precies tot bij mij komt: ‘Met u was het zeker geen waar geweest, Patrick.’ Iedereen zegt het met de beste bedoelingen, maar zonder veel kennis van de context rond contracten', zo begint Lefevere zijn relaas in een column voor Het Nieuwsblad.
'Een belangrijke vraag: wat zijn recent de grote ‘driepartijenakkoorden’ geweest in het wielrennen? De transfers waar renners een overstap maken vóór de afloop van hun contract? Remco, Maxim Van Gils en Cian Uijtdebroeks. Als we verder teruggaan in de tijd kunnen we Wout van Aert toevoegen aan de lijst. De rechtbank heeft zich destijds moeten uitspreken over zijn overstap naar Jumbo-Visma, maar uiteindelijk heeft de renner daar ook zijn zin gekregen.'
Lees verder onder de foto!
Belgische wielerwereld werkt anders: 'Belgische renners zijn bedienden'
'De gemene deler bij al die voortijdige transfers is duidelijk: het gaat steeds om Belgen', ziet de voormalig CEO van Soudal Quick-Step. En dat is geen toeval. 'Weinig mensen weten dat, maar Belgische wielrenners zijn bedienden. Officieel tewerkgesteld bij de Belgische wielerbond. Bij Soudal Quick-Step betalen wij de lonen niet rechtstreeks aan onze Belgische renners, maar wel aan de Belgische wielerbond die ze nadien, na afhouding van bedrijfsvoorheffing en RSZ-bijdrage, doorstort.'
'Consequentie van het hele verhaal? Belgische wielrenners vallen onder het normale ‘arbeidsrecht’. Ze hebben standaard vakantiegeld en een verzekering voor arbeidsongevallen. Goed voor hen, maar voor de teams zijn het zo niet de goedkoopste jongens.'
'Het punt dat ik hier wil maken: als teams renners te werk stellen als zelfstandigen – wat in veel landen perfect legaal is - kun je in die contracten echte afkoopsommen vastleggen en de renners voor jaren ‘betonneren’. Het is geen geheim dat UAE dat doet. Met Belgische renners kan dat in principe niet, omdat ze zich als bedienden altijd kunnen beroepen op de bewuste ‘wet van ‘78’, waarbij de compensatie gelimiteerd is tot het loon van de resterende contractperiode.'
Lees verder onder de foto!
'Remco zelf zal wel weten wie hij moet bedanken en daar hoort dus zeker ook de Belgische wetgever bij'
'Als mijn opvolger Jurgen Foré zegt dat hij ‘geen zin had in de rechtbank’ is dat met die context in het achterhoofd. In een contractueel geschil met een Belgische renner sta je als team juridisch niet sterk in je schoenen. De gevallen Uijtdebroeks en Van Aert ken ik minder goed, maar ik ga ervan uit dat het Belgisch arbeidsrecht er toen ook voor gezorgd heeft dat er behapbare afkoopsommen of schadevergoedingen uit de bus gekomen zijn.'
Zo komt het dus dat de transfer van Evenepoel niet tegen te houden was voor Soudal Quick-Step. 'Zoals vorige week gezegd: Remco zijn transfer is hem gegund. Mijn enige bemerking: ik weet een beetje wie ervoor gezorgd heeft dat alles rondgekomen is en dat zijn niet per se de mensen die op de officiële foto staan, maar no hard feelings. Remco zelf zal wel weten wie hij moet bedanken en daar hoort dus zeker ook de Belgische wetgever bij.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties