...
primoz roglic
Wielrennen

Waarom Primoz Roglic tijdrittrainingen drie keer in de week op de rollers doet (en de rest van de wereld volgt)

primoz roglic

Tijdritten zijn vaak doorslaggevend in de wielersport en dus moet er flink op getraind worden. Dat gebeurt anno 2023 alleen op een heel andere manier dan pakweg tien jaar geleden. Het Italiaanse Bici dook op een interview van Giampaolo Mondini, die in oktober met Primoz Roglic en Jai Hindley van BORA-hansgrohe de windtunnel in dook om de tijdritpositie te perfectioneren. Eén uitspraak van Mondini viel daarbij op.

'Een heel interessant ding dat Primoz me vertelde, is dat hij de tijdritfiets tot drie keer per week gebruikt, maar dan op rollen', zo zei de Italiaan in november. Bici ging daarop in gesprek met Marco Pinotti, een expert op tijdritgebied in Italië. Hij reed tot en met 2013 bij BMC en is momenteel ploegleider bij Jayco-AlUla.

Roglic niet de enige die traint op de rollers

Pinotti stelt dat Roglic zeker niet de enige is die zijn tijdrittrainingen vooral doet op de thuistrainer. 'Bij ons zijn er veel Australiërs die het ook doen. Patrick Bevin was in mijn tijd bij CCC de eerste. Hij woonde in Girona, waar het niet per se druk was op de weg. Ik heb hem een paar jaar gevolgd en vroeg me meteen af: weten zulke renners straks in een tijdrit hoe je het beste door de bochten gaat? Vaak is het zo dat ze het veeleisende werk op de rollers doen en daarna op de racefiets op pad gaan.'

Volgens Pinotti is het trainen op en afwerken van tijdritten heel lastig. 'Renners gaan vaak één minuut boven het omslagpunt en twee minuten eronder. Dat zijn gestructureerde inspanningen, die op de weg moeilijk te plannen zijn. Met al dat verkeer en rotondes is het lastig om vrij baan te hebben. Enerzijds is het dus een veiligheidscomponent, anderzijds moeten de renners ook gewoon hun werk goed kunnen doen. Vier keer tien minuten achter elkaar onderweg zijn op een tijdritfiets is niet eenvoudig.'

Waarom tijdrittrainingen op de rollers niet volstaan

Sommigen doen hun tijdrittrainingen bergop, maar daarmee krijgen ze volgens Pinotti niet de volledige tijdritervaring. 'De meeste tijdritten worden op het vlakke verreden, dus ligt de snelheid veel hoger. Je rijdt soms tachtig kilometer per uur en dan hoeft er maar één auto te zijn die bij een stopbord staat te wachten en de snelheid van de fietser niet goed inschat...'

Voordeel anno 2023: de rollers doen tegenwoordig bijna niets meer onder voor de racefiets-sensaties op de weg. 'De trapbeweging op de thuistrainers lijkt erg op die op de weg. Toch mis je op de rollers wel iets: je rijdt geen bochten, er staat geen wind, er zijn geen oneffenheden in het asfalt... Dat zijn allemaal dingen die je door ervaring leert. Misschien doet Roglic het ook om zich aan te passen aan de hitte, maar je zal toch ook de weg op moeten.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws