Wuyts en Bakelants bakkeleien over vroege roze trui Evenepoel: 'Ja op die manier wordt alles interessant' Wielrennen
Wielrennen

Wuyts en Bakelants bakkeleien over vroege roze trui Evenepoel: 'Ja op die manier wordt alles interessant'

Wuyts en Bakelants bakkeleien over vroege roze trui Evenepoel: 'Ja op die manier wordt alles interessant'

Nog even en de Giro d’Italia is onderweg. Richting de start wordt er volop gespeculeerd over de verwachte tweestrijd tussen Remco Evenepoel en Primoz Roglic. Sinds de ronde begint met een tijdrit, is de kans groot dat Evenepoel gelijk de roze trui pakt. Waar Bakelants dat niet als een groot probleem ziet, heeft Michel Wuyts daar een andere kijk op. Het leidt tot een soort verbaal armworstelen tussen de twee wieleranalisten.

De Giro begint zaterdag 6 mei in Fossacesia met een tijdrit van bijna twintig kilometer. De chrono is grotendeels vlak, richting het einde ligt er wel een klimmetje van 1,2 kilometer aan vijf procent gemiddeld. Als één van beste tijdrijders van de wereld is er een grote mogelijkheid dat Evenepoel na afloop met de roze trui om zijn schouders op het podium staat. Als de kopman van Soudal-Quick Step zegeviert, zal zijn ploeg de eerste etappes de koers moeten dragen. Gezien de loodzware slotweek is dat niet een scenario waar klassementsrenners en hun ploegen op zitten te wachten.

‘Het is een moeilijke evenwichtsoefening’, zegt Wuyts in de podcast Wuyts & Vlaeminck van Het Laatste Nieuws. ‘Hij wordt verondersteld tijd te pakken op zijn concurrenten. Uiteraard zie je een landgenoot graag winnen, maar iets zegt mij: het zou een zege zijn als Ganna (Filippo, red.) de tijdrit wint. Laat INEOS dan maar de eerste vier, vijf dagen het gewicht van de koers dragen. Een goede kopman/kandidaat eindwinnaar Giro zorgt ervoor dat zijn ploeg in de luwte kan blijven.’

'Want als er niemand in de wind rijdt, dan zeggen wij: ze zitten toch een beetje ver.'

Jan Bakelants

Bakelants denkt dat het wel of niet winnen van de tijdrit weinig uitmaakt. ‘De koers verandert dan voor Quick Step niet. Van de ploeg van Remco wordt verwacht, net als van die van Primoz Roglic – we spreken immers over een duel tussen die twee renners – dat zij en hun ploegen altijd vooraan rijden. Dat betekent dat altijd een knecht in de wind moet rijden. Dan rijd je beter in de wind in de zesde, zevende positie mét de roze trui dan zonder roze trui.’

‘Dat gaat toch altijd zullen moeten’, reageert Bakelants op de opmerking van Wuyts dat er dan “toch een renner in de wind rijdt”. ‘Want als er niemand in de wind rijdt, dan zeggen wij: ze zitten toch een beetje ver.’ Wuyts komt Bakelants een beetje tegemoet. ‘Wat de openingsetappes betreft ben ik het met je eens. Een paar daarvan gaan langs de kust en dan moet je dus opletten. Maar als je eenmaal de oversteek maakt naar Napels, dan krijg je meer bochtige parcoursen, dan spreek je toch anders.’

Wuyts krijgt zijn mede analist echter niet aan zijn zijde. ‘Dan moet je toch ook vooraan zitten?’, countert Bakelants. ‘Ja natuurlijk, maar er is een verschil tussen de verantwoording dragen of je daarachter kunnen wegstoppen’, legt Wuyts uit. ‘Mwah’, klinkt Bakelants niet overtuigd. ‘Ik denk – sowieso met de roze trui – je moet in die eerste etappes bondgenoten zoeken bij ploegen die de etappe willen winnen en die zullen er altijd wel zijn. Zo zet je beide twee man op kop en dan is het in de meeste gevallen wel te behappen.’

Wuyts en Bakelants worden het niet eens: 'De jaren daarvoor bewijzen het tegenovergestelde'

Wuyts wijkt echter niet en haalt de vorige edities van de Giro aan als voorbeeld. ‘Sinds 2016 – buiten de editie die Bernal won – is de Giro de grote ronde van de grote omwentelingen in de slotweek. En die waren compleet onverwacht en hadden allemaal te maken met het isolement van de kopmannen, die plots vaststelden: het beste is weg en er gaat hier één een nummer opvoeren en ik heb niets meer in huis om het te pareren.’

De analisten geraken het niet eens, want Bakelants herkent het verhaal van Wuyts niet in de vorige editie. ‘Ik vond vorig jaar een duidelijk voorbeeld van een gevecht van man tegen man waarin de sterkste naar boven kwam. Carapaz (Richard, red.) was gewoon moegestreden en had een halve hongerklop. Het had niets met zijn ploeg te maken.’

Wuyts erkent dat het vorig jaar wat anders lag, maar buigt niet helemaal. ‘De jaren daarvoor bewijzen het tegenovergestelde. Neem 2019 met Roglic, die daar ongetwijfeld veel uit geleerd heeft. Die was dominant, om niet te zeggen met voorsprong de betere voor driekwart van de ronde. Uiteindelijk werd hij overruled door Movistar, met grote animator en agitator Mikel Landa en Carapaz als meest evenwichtige die daardoor won.’ Bakelants was echter als renner in die ronde. ‘Roglic is daar gevallen en begon misschien ook iets te goed.’

Bakelants: 'Het zou interessant zijn als Roglic de tijdrit wint'

De discussie over wel of geen roze trui na de eerste dag voor Evenepoel is een vermakelijke, het is echter maar de vraag of hij de tijdrit überhaupt wel gaat winnen. ‘Roglic heeft Remco al een keer verslagen in een tijdrit, vorig jaar in Baskenland nog’, stipt Bakelants aan. ‘Op een vergelijkbaar parcours won Roglic de proloog ruim voor Remco. Het zou interessant zijn als Roglic de tijdrit wint en Remco zo een beetje verdrukking komt. Omdat het een scenario is, waar wij niet echt rekening mee houden’, aldus Bakelants, die een sneertje ontvangt van Wuyts. ‘Ja op die manier wordt alles interessant. Ik blijf erbij de meest interessante opening is dat Ganna de tijdrit wint’, waarmee een felbetwiste discussie werd afgesloten.

Bakelants en Wuyts zullen de komende tijd nog veel met elkaar kunnen spreken over de Giro d'Italia. De Belgische commerciële omroep VTM heeft namelijk de tv-rechten van zes Giro-etappes bemachtigd. Namens VTM zullen Bakelants en Wuyts de ritten van commentaar voorzien.

Place comments

666

0 Comments

More comments

You are currently seeing only the comments you are notified about, if you want to see all comments from this post, click the button below.

Show all comments

more news