Thijs Zonneveld en Tom Dumoulin hebben vrijdag met heel veel belangstelling naar de klimtijdrit in etappe 13 van de Tour de France gekeken. Tadej Pogacar pakte opnieuw de etappezege en veel tijd op rivaal Jonas Vingegaard. Volgens Zonneveld was dat met bij hem bekende informatie nóg indrukwekkender dan gedacht.
De wielerjournalist liet bij In De Waaier weten dat hij de voorbereiding van UAE Team Emirates-XRG en Visma | Lease a Bike met interesse had gevolgd. 'UAE en Visma hebben het hele jaar nagedacht over de klimtijdrit. Zij kwamen tot een volledig tegengestelde conclusie: Vingegaard startte op een tijdritfiets met open wielen en Pogacar startte op zijn normale wegfiets. Vingegaard met tijdrithelm, Pogacar met een normale aero-helm.'
Volgens de gele truidrager was het '50-50', omdat hij op zijn wegfiets meer vermogen kan trappen dan op zijn tijdritfiets. Daardoor zou het aerodynamische voordeel van een tijdritfiets zijn vervlogen. Zonneveld vond de werkzaamheden aan de wegfiets van Pogacar desondanks ook 'echt minimaal'. 'Ze haalden het tape van zijn stuur, geen bidons erop, een paar hoekjes van zijn shifters, misschien iets minder lak... Een avondje werk, denk ik.'
Lees verder onder de foto
Zonneveld ziet Pogacar winnen op zwaardere fiets
Onder de streep zou het op papier voor een lichtere fiets moeten hebben gezorgd voor Pogacar, want een wegfiets is altijd lichter dan een tijdritfiets. Maar: 'Ik ken de gewichten van beide fietsen waarop Pogacar en Vingegaard zijn gestart. De wegfiets van Pogacar was zwaarder dan de tijdritfiets van Vingegaard. Visma | Lease a Bike is er dus in geslaagd om alle aero-winst mee te nemen en alsnog een lichtere fiets te maken. Ze hadden het niet veel beter kunnen doen, maar je ziet het resultaat.'
Toch was Pogacar 36 seconden sneller dan zijn rivaal. 'Pogacar heeft het opgelost met een overschot aan watts. Hij trapte harder en het verschil aan de finish was best wel groot. Ik denk dat er zo 0,4 watt per kilogram tussen Pogacar en Vingegaard zat, dat is echt enorm veel', aldus Zonneveld. 'Demotiverend', riep sidekick Jip van den Bos. 'Vingegaard had heel veel voordelen ten opzichte van Pogacar, hij had met minder watts kunnen winnen. Maar hij verloor alsnog meer tijd.'
Want, zo redeneerde Van den Bos: als er iemand is die nog grote stappen kan maken, is het gek genoeg Pogacar. Aerodynamica, gewicht en vermogen meegenomen, zegt ze: 'Pogacar doet eigenlijk maar één van de drie dingen goed vandaag. Vingegaard trapte veel minder watts. Dat is zo demotiverend, want je kunt niet nóg meer doen. En als er iemand is die nog iets beter kan doen, dan is het de winnaar.'
Lees verder onder de foto
Dumoulin begreep de keuze van Pogacar en Vingegaard
Na etappe 13 in de uitzending van de NOS ging ook tijdritspecialist Dumoulin in op de keuzes van de twee grote meneren in deze Tour de France. 'Ik kan beide keuzes begrijpen. Vingegaard reed niet op zijn tijdritfiets, maar op een sprintfiets met een tijdritstuur erop gemonteerd. Dat heeft vast tijd gekost, om dat op de juiste maat te krijgen', sprak hij lovend.
Pogacar koos niet voor snufjes. 'Als Pogacar hetzelfde vermogen op zijn tijdritfiets kan rijden als op zijn wegfiets, dan zou de tijdritfiets sneller zijn. Maar dat is niet zo, dus kiest hij voor het comfort, omdat hij het hele jaar op zijn wegfiets rijdt. Dat vond ik interessant. Vingegaard voelt zich jusit wel goed op de tijdritfiets en kan hetzelfde vermogen rijden op die fiets als op de wegfiets en je ziet in de top vijf toch alleen maar jongens op een tijdrtifiets, behalve één kampioen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties