Thijs Zonneveld snapt niet dat Mads Pedersen op zondag de derde etappe in de Giro d'Italia zo makkelijk kon winnen. De Deen van Lidl-Trek sprak van een perfect uitgevoerd plan, maar kreeg ook amper tegenstand in wat volgens Zonneveld toch een perfecte kans was voor aanvallers om toe te slaan. De Nederlandse wielerjournalist stelt bij In De Waaier dat veel teams het recht op klagen in de derde week hebben verloren.
De derde rit herbergde een zware beklimming van 10,5 kilometer aan 7,4 procent, met de top op 38 kilometer van de finish. Een kopgroep van zes kreeg al rap een vrijgeleide, alvorens Lidl-Trek zoals aangekondigd controleerde voor Pedersen. Het kreeg daarbij zelfs nog hulp van Red Bull-BORA-hansgrohe, in dienst van roze truidrager Primoz Roglic. De Sloveen raakte dat roze echter kwijt, doordat Pedersen de rit won en zo 10 bonificatieseconden pakte.
'Eren van de roze trui', hoort Zonneveld dan vaak. Maar volgens hem is dat onzin. 'Het is leuk om naar buiten te zeggen voor de organisatie of het Italiaanse publiek. Maar de enige reden dat Red Bull mee reed, was om vriendjes te maken met Lidl-Trek. Dat zag je ook op 10 kilometer van de meet, toen de ploegleidersauto's van beide teams naast elkaar kwamen rijden. "Succes zo meteen in de sprint hè!" Dat gaat Red Bull ook nog wel weer terugkrijgen.'
Lees verder onder de foto
Zonneveld sneert naar passief Giro-peloton
Er werd voor en op de klim een muis gebaard, iets wat Giro-baas Mauro Vegni al niet begreep. 'De start van deze ronde was gemaakt om al een beetje een klassement te hebben, maar het zijn de renners die het verschil maken. Ik had meer verwacht van vandaag, sommigen hebben weinig geprobeerd om energie te sparen', aldus de Italiaan bij RAI Sport. Zonneveld kon zich daar wel in vinden. 'Ik denk dat Lidl en Red Bull wel hadden gedacht dat het een lastiger dagje zou worden, vooral op die laatste col.'
Dat gebeurde echter niet en dat is volgens Zonneveld een kwalijke trend in grote rondes. 'Dat teams denken: onze kans komt nog wel. Maar richting het einde van zo'n ronde neemt de druk toe en dan zijn er ploegen die nog niets hebben gewonnen. Dan moet ineens iedereen mee zitten en dan krijg je van die koersen waarin het drie uur lang demarreren is, waarna de sterksten toch nog wegrijden, omdat het zo zwaar is.'
Lees verder onder de foto

Versnelling Pidcock kwam te laat in Giro-finale
'Een dag als etappe 3 was een enorme kans voor vluchters, als je lang genoeg blijft aanvallen en als je per se mee wil. Er waren echter maar een paar geïnteresseerd', verzuchtte Zonneveld. '10,5 kilometer aan 7,4 procent, écht een stevige berg. Als daar vanaf de voet een ploeg serieus op kop gaat rijden en het tempo de hoogte in gooit, dan krijg je versplintering. Moet je eens kijken wat er gebeurde toen Pidcock op 80 of 90 procent even doortrok, op 800 meter van de top... Pedersen zakte meteen 30 posities terug, maar niemand heeft het geprobeerd.'
En dat is volgens hem heel raar van veel ploegen. 'Waarom zet Astana niet Wout Poels op kop, met Diego Ulissi in het wiel? Dan rijd je Pedersen eraf en blijf je met 20 of 30 man over. Nu sturen ze twee kleine klimmertjes vooruit, maar dat slaat nergens op. Astana negende en twaalfde, Decathlon zevende, Bahrain vijfde... Als je het voor dat soort uitslagen doet... Tudor zat ook met veel renners mee die veel harder konden. Als je er niets van maakt, gebeurt er niets. En dan straks na drie weken klagen dat grote ploegen niets voor ze overlaten. Ik vind dat niet te begrijpen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties