In het voetbal zijn er heel veel verschillende klassiekers. Zo spreken we in Nederland over de klassieker wanneer we het over de wedstrijd tussen Feyenoord en Ajax hebben. In Engeland bedoelen ze met die term de wedstrijd tussen Liverpool en Manchester United. In Spanje over Real Madrid tegen F.C. Barcelona. In elk land wordt een bepaalde wedstrijd wel aangeduid met de term ‘klassieker’. Logischerwijs spreken we in het wielrennen niet vaak over de strijd tussen teams. Hoewel het officieel een teamsport is, worden de duels in het wielrennen over het algemeen toch individueel uitgevochten.
Toch heeft het voetbal baat bij de commotie rondom dergelijke klassieke derby’s. Mensen betalen meer geld om die wedstrijden te zien, de wedstrijden worden een merk op zichzelf. Zo is de term ‘Klassieker, of ‘El Classico’ doorgedrongen tot computerspellen als FIFA. Zelfs tijdens het spelen van dat spel worden die termen gebruikt. Naast de eventuele verkoop van licenties, levert het simpelweg meer naamsbekendheid op.
In een tijd waar het wielrennen moet innoveren om meer inkomsten te genereren, zou zo’n derby-strijd niet verkeerd uitkomen. Een merk waar mensen meer voor willen betalen. Het wielrennen heeft een derby nodig. Maar welke teams zouden in aanmerking komen hiervoor? Zouden zij een strijd kunnen ontwikkelen waar decennia lang over gesproken wordt? Natuurlijk ligt de strijd tussen ploegen uit hetzelfde land voor de hand. Maar buiten de Belgische ploegen, zijn er niet veel ploegen uit hetzelfde land met een vergelijkbaar niveau.
Wat heeft zo’n derby verder nodig? Een bepaalde vijandigheid is gewenst. Nu moeten we natuurlijk niet afdalen naar het discutabele niveau van voetbalhooligans, maar een strijd leeft op bij rivaliteit. Daarnaast moeten de teams ook een enigszins vergelijkbaar niveau hebben om de strijd spannend genoeg te houden. Als deze vereisten meegenomen worden in de zoektocht naar een derby, blijven er twee mogelijkheden over.
Ten eerste: Movistar tegen Jumbo-Visma. De twee ploegen hebben allebei een sterk blok als het gaat om klassementsrenners. Daarnaast hebben de ploegen zich vaak negatief over de ander uitgelaten, of zelfs geprobeerd het andere team om een onsportieve manier te verslaan. Zo probeerden de voorgangers van Jumbo-Visma eens Alejandro Valverde in een waaieretappe na materiaalpech op een grotere achterstand te zetten. Omgedraaid probeerde Movistar in de laatste Vuelta Roglic uit de leiderstrui te rijden na een valpartij van bijna de hele ploeg van Jumbo-Visma. Rivaliteit en strijd genoeg tussen deze teams.
De tweede optie is Jumbo-Visma tegen Team INEOS. Hoewel er geen grote vijandelijke rivaliteit heerst tussen deze ploegen, is er wel sprake van de strijd van de underdog tegen de favoriet. Al jaren staat Team INEOS aan de top van de grote rondes. Als het voormalige Team Sky het sterkste team opstelt, was er geen enkel ander team dat erbij in de buurt kwam. Tot misschien het aankomend seizoen. Als Jumbo-Visma kan aantreden met Primoz Roglic, Tom Dumoulin, Steven Kruiswijk, Sep Kuss, Robert Gesink en Laurens De Plus zou het zomaar Team INEOS omver kunnen rijden. Het zou een kanteling in de geschiedenis betekenen. Een voorbode voor een historische 'classico'? Natuurlijk is het gissen naar de mogelijke opstellingen voor de grote rondes. Maar de mogelijkheid is er zeker.
Egan Bernal sprak in een interview al kort over de sterkte van Jumbo-Visma. Het is een teken dat de toppers van INEOS niet hun ogen sluiten voor de ontwikkeling van het Nederlandse team. Het is een signaal dat andere media ook de potentie van deze strijd zien. Één ding is zeker: het nieuwe seizoen staat voor de deur. Het is afwachten of alle renners aan de verwachtingen kunnen voldoen. En derby of niet, het wordt in ieder geval een heerlijk seizoen! (Foto: Sirotti)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties