De kop is eraf voor Laurens ten Dam als bondscoach bij de elite vrouwen. De 'gouden pik' van Louis van Gaal is er (nog) niet bij Ten Dam, maar met zilver én brons op de WK-tijdrit in Kigali mag hij zeker in zijn handjes knijpen. Na afloop deed de keuzeheer zijn verhaal over de eerste dagen in Rwanda, in gesprek met In de Leiderstrui.
Gezien afgelopen week, op de social media. Ten Dam die zich op een scootertje een weg door het drukke verkeer in Kigali baant, met FDJ-Suez-coach Lieselot Decroix achterop. 'De scooter en twee koersauto's hebben we, maar voor de rest zijn we ook afhankelijk van de Rwandese bestuurders', legt Ten Dam uit.
Daaruit blijkt dat bondscoach zijn véél meer is dan enkel de juiste renners selecteren. 'Je bent vooral bezig met logistiek. We hebben auto's met drivers en die zijn een keer niet op het afgesproken moment op de afgesproken plek, bijvoorbeeld. Het was vooral een kwestie van dingen regelen, maar daar ben ik op zich wel goed in', zegt hij met een glimlach.
'De bidons waren er bijvoorbeeld ook pas sinds zaterdag, dus dat zijn zaken die je ook moet regelen. Ik heb bij een fietsenzaak in Kigali, die ik nog kende van toen ik hier in februari zelf reed, wat bidons gehosseld. Ook voor de Belgen trouwens, dus dat probleem was ook opgelost. Die hebben mijn nummer ook. Ook Remco (Evenepoel, red.) heeft dus met bidons uit die fietsenzaak gereden, haha', haalt de bondscoach nog een voorbeeld aan.
Lees verder onder de foto!
Ten Dam: 'Ik ben eigenlijk wel tevreden, ja'
Van der Breggen (tweede) en Vollering (derde) bleven elk met hun eigen gevoel achter in Kigali, terwijl bij de bondscoach vooral het positieve overheerste. 'Ik ben eigenlijk wel tevreden, ja. We mogen blij zijn. Ik reed achter Anna en die reed de perfecte tijdrit op het perfecte moment voor haar. Demi was iets meer teleurgesteld. Maar als je daar op het podium staat als nummer twee en drie en de nummer één steekt er bovenuit, dan moet je daar vrede mee hebben.'
'Het was een logische winnares', doelt Ten Dam op de Zwitserse Marlen Reusser. 'Marlen heeft lang niet gekoerst en je hoopt ergens dat ze haar vorm niet heeft, maar in haar Marlen Reusser-vorm weet je dat ze moeilijk te kloppen was. En dat heeft ze laten zien. Het was een heel lastige tijdrit. Overal moest je duwen, het was niet zo dat er een lange afdaling inzat waar je de benen even stil kon houden.'
Lees verder onder de foto!
Ten Dam blijkt juiste selectiekeuzes gemaakt te hebben
'En dat op hoogte en met de warmte', stipt Ten Dam aan. 'Qua uitlaatgassen viel het mee, dus dat probleem was er niet. Maar het was gewoon een heel zware tijdrit, waar de taaiste rensters uiteindelijk boven komt drijven.' En daar bleken de Nederlandse dames er twee van te zijn, waarmee Ten Dam in zijn selectieprocedure de juiste keuzes gemaakt bleek te hebben.
'Toen ik deze twee selecteerde, was dat niet op basis van tijdritten. Demi heeft alleen een ploegentijdrit gereden. Ik ben dus heel blij met hoe het heeft uitgepakt, als ik eerlijk ben', geeft hij aan. 'Dat ze geen tijdritten gereden hebben, maakt ook voor mij uit. Want je hebt weinig referentiekader. Demi was vorig jaar tweede en Anna is natuurlijk een kampioene. Ik wist dat er bij haar nog wat verbetering mogelijk was qua positie, want daar heb ik het hele jaar contact over gehad met haar.'
'Het was een hele belevenis hier in Rwanda, maar ik denk dat de rensters zich daar wel voor hebben afgesloten. We reden er eentje uit Qatar voorbij op de laatste kasseienklim en die reed met beenstukken, maar ik zei al tegen Anna: die heb jij natuurlijk niet gezien. Zij zat in haar coconnetje', duidt Ten Dam.
Lees verder onder de foto!
Hoe zien komende dagen eruit voor Nederlandse ploeg?
Hoe verhielden de tijdritten van de twee zich dan ten opzichte van de planning? 'Anna heeft zonder wattagemeter gereden, puur op RPM. Omdat het hier op 1500 meter is. Ze zei na afloop: dit wattage rijd ik normaal op training, maar we zitten nu op hoogte. Demi had zichzelf wat hoger ingeschat, maar daar heeft de hoogte ook mee te maken.'
Zaterdag volgt de 'grote afspraak' met de wegrit. Hoe leeft Ten Dam met zijn groep richting die wedstrijd toe? 'Maandag is de rest er ook en dan maken we goede afspraken voor de rest van de week. Dinsdag en woensdag gaan we ontspannen trainen en dan gooien we vanaf donderdag de druk er weer op. Woensdag is het parcours autovrij en dinsdag gaan we heen-en-weer uit de stad, via enkele routes die ik ook van die man van die fietsenzaak heb gekregen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties