Geen boobytraps meer voor Pogacar en Van der Poel? Parcours Luik grondig aangepakt, al blijven er vraagtekens Wielrennen
Wielrennen

Geen boobytraps meer voor Pogacar en Van der Poel? Parcours Luik grondig aangepakt, al blijven er vraagtekens

Geen boobytraps meer voor Pogacar en Van der Poel? Parcours Luik grondig aangepakt, al blijven er vraagtekens

Momenteel is de veiligheid van de renners in de koers een van de meest besproken onderwerpen in de wielrennerij. Gelukkig maar, want het is wel duidelijk dat er her en der een hoop moet veranderen. Aanstaande zondag is het tijd voor Luik-Bastenaken-Luik. Dwars door de Ardennen wacht de renners een loodzwaar parcours, over veelal in erbarmelijke staat verkerende wegen. Daar heeft de organisatie wat aan gedaan, zo blijkt uit een onderzoekje van HLN.

Tadej Pogacar viel vorig jaar uit door een valpartij die werd veroorzaakt door een grote, diepe put in het wegdek. De Sloveen kon zijn ambities doorstrepen en de val woog zelfs nog mee in zijn Tourdeelname in de zomer van 2023. Pogacar is een jaar na dato terug en hem wacht een mooi duel met Mathieu van der Poel. Het noopte de organisatie wel tot stappen. De passage waar de val plaatsvond, nabij La Roche-en-Ardennes, is vervangen door een bredere, veiligere weg. Jan Bakelants ging op onderzoek uit en constateert dat het parcours sowieso veiliger is geworden door de veelal bredere wegen.

Putten vullen, wegomleidingen en weinig obstakels op de weg: er worden wel stappen genomen om Luik-Bastenaken-Luik veiliger te maken

Dit zegt hij op basis van een nieuwe weg tussen Bertogne en het keerpunt in Bastenaken. 'Vroeger was dit een superslechte strook. Nu is het een autostrade. De organisatie heeft duidelijk lessen getrokken uit de val van Pogacar.' Mede op aandringen van een lokale burgemeester is het parcours hier veranderd. 'Deze weg is amper twee jaar oud en in perfecte staat. Ik heb de organisatie verboden om de oude weg van Bertogne naar Bastenaken te nemen. Ik wil zo vermijden dat mijn gemeente een slechte naam krijgt omdat er renners vallen op onze oude wegen, die door het Waalse gewest nog niet zijn aangepakt.'

Toch is de ex-renner ook kritisch. Her en der worden putten en gaten opgevuld en blijft het wegdek toch slecht. 'Een noodzakelijke ingreep, maar een duurzame oplossing is putten opvullen met gestampte en sneldrogende noodasfalt niet. Volgend jaar mogen ze hier opnieuw komen opvullen', doelt hij op de symptoombestrijding van de gaten in het wegdek. Conclusie is dat de vele wegen in de Ardennen allemaal wel een flinke opknapbeurt verdienen, hetgeen echter uitblijft door het niet ingrijpen van het Waalse gewest.

Of is de staat van het wegdek ook eigen aan de regio? 'Er is hier weinig net asfalt. Het is wat dat betreft geen Zwitserland of Italië, maar eerder vergelijkbaar met het Centraal Massief. Korrelig, met een bovenlaag van kiezels.' Ook ziet Bakelants nog gevaarlijke passages rondom iconische hellingen als de Stockeu en de Redoute. 'Maar het zijn de renners zelf die het hier gevaarlijk maken.' Over één ding kunnen we alvast zeker zijn, de obstakels óp de weg zullen de boosdoener waarschijnlijk niet zijn op zondag: 'Ik heb in totaal vijf verkeerseilanden geteld. In Vlaanderen ben je dan nog geen dorp door.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws