Gespot op Strava: Moet haast verdwenen Pogacar schrikken van prestaties Roglic en Vingegaard? Wielrennen
Wielrennen

Gespot op Strava: Moet haast verdwenen Pogacar schrikken van prestaties Roglic en Vingegaard?

Gespot op Strava: Moet haast verdwenen Pogacar schrikken van prestaties Roglic en Vingegaard?

Jumbo-Visma is klaar voor de Tour de France, zo mogen we toch wel concluderen na het Critérium du Dauphiné. Primoz Roglic won en Jonas Vingegaard was minstens zo sterk. De hele ploeg van Jumbo-Visma rendeerde uitstekend en Wout van Aert pakte twee ritten mee. Blijft er één grote vraag over voor de Tour de France van 2022: hoe goed is titelverdediger Tadej Pogacar?

Waar Jumbo-Visma met de Dauphiné voor de vrij traditionele route koos richting de Tour, daar rijdt Pogacar net als vorig jaar in eigen huis de Ronde van Slovenië. Net als vorig jaar heeft hij er richting z'n thuiskoers een trainingsstage op zitten en net als vorig jaar zijn de ogen op hem gericht. Hij won in 2021 namelijk de UAE Tour, de Tirreno-Adriatico en Luik-Bastenaken-Luik. Dit jaar was het al raak in de UAE Tour, Strade Bianche en de Tirreno. Hij werd vierde in z'n eerste Ronde van Vlaanderen, maar miste door privé-omstandigheden Luik-Bastenaken-Luik.

Tekenen van zwakte toonde hij dit seizoen nog nergens. Dat was vorig jaar nog wel enigszins het geval. Hij werd toen door een sterk Jumbo-Visma in het hemd gezet in de Ronde van het Baskenland (Pogacar werd derde, red.) en bij het Sloveens kampioenschap tijdrijden was hij verrassend trager dan Jan Tratnik én Jan Polanc. In de wegwedstrijd werd hij 'slechts' vijfde. In de Tour de France haalde hij vervolgens wel snoeihard uit, door drie weken lang dominant te koersen. Hij won de Tour, net als in 2020.

Pogacar trekt meer dan ooit een rookgordijn op

Tot zover de zwart-witte cijfers, want hoe is het gesteld met de Pogacar van nu? We beschouwen de 23-jarige Sloveen haast als een machine, die levert wanneer hij wordt aangezet. Zo werkt het normaliter niet, maar sinds Pogacar in 2019 prof werd, had hij nog amper slechte dagen. Hij was bij UAE Team Emirates lang een open boek, maar richting de Tour van 2022 trekt hij meer dan ooit een rookgordijn op. Pogacar is na de Waalse Pijl in april redelijk van de aardbodem verdwenen.

Op Strava deelde hij vorig jaar nog vrij veel in april, mei en juni, maar daar is dit jaar weinig van over. Rond de 900 kilometer, meer liet Pogi in deze maanden niet in zijn kaarten kijken tijdens zijn trainingsweken. Hoeveel hij heeft gefietst? We hebben geen idee? Hoe lang? Ook een raadsel. Hoe hoog? We kunnen ons alleen baseren op zijn social media-accounts, waar hij in april deelde dat hij de kasseien van Parijs-Roubaix verkende, in mei zagen we hem en Rafal Majka in de sneeuw op de Galibier en op basis van z'n posts op Strava kunnen we concluderen dat hij in juni in Livigno (Italië) zat.

Pogacar verkende in april de kasseien, die in de Tour in etappe 5 bedwongen worden.

Als Pogacar iets postte, was het indrukwekkend

Kijken we naar de paar trainingen die Pogacar wél op Strava deelde, dan komen we uit op vier; twee in mei en twee in juni. Dat waren stuk voor stuk indrukwekkende ritten. Alsof Pogi toch nog even wilde laten zien dat hij straks in de Ronde van Slovenië en de Tour de France op de afspraak zal zijn. Kijk eens naar de Strava-file van 9 mei: 95,74 kilometer, 1.827 hoogtemeters, 33,9 kilometer per uur gemiddeld en een piek van 107,3 (!) per uur. Het segment 'Kamnik-Krvavec' (20,66 kilometer aan 4,9 procent) raffelde hij in 55 minuten en 9 seconden af. Dat was een kleine twee minuten sneller dan de oude Strava-KOM.

In juni ging het nog een stukje harder. Op 8 juni noteerde Pogacar 170,89 kilometer en 3.247 hoogtemeters aan 33,9 kilometer per uur. De volledige Strava-file kleurt goud van alle persoonlijke records en natuurlijk ontbreken ook de KOM's niet. Op het segment 'Pranzaira' (4,09 kilometer aan 7,4 procent) schoot Pogacar uit z'n slot door aan 22,9 per uur in 10:44 minuten omhoog te knallen. Dat was 1.43 minuten sneller dan oud-prof Marcel Wyss was in 2015!

De meest indrukwekkende post volgde op 10 juni, toen Pogacar 173,19 kilometer reed, met maar liefst 5.500 (!) hoogtemeters. Pogi zat ruim zes uur op de fiets en noteerde zo gemiddeld 28,5 kilometer per uur. De KOM op de Gavia (26,66 kilometer aan 5,3 procent) mocht er zijn: boven in 1:10:45 uur, 39 seconden sneller dan Emanuel Buchmann in 2020. Ook de KOM op de Bormio 2000 ging eraan. Op het segment van 3,67 kilometer aan 8,1 procent knalde Pogacar in 10.25 minuten omhoog. Joe Dombrowski deed dat in 2020 nog in 11.14 minuten. Ook op de klim naar San Carlo is Pogacar de nieuwe KOM-houder. Hij was er in drie kilometer al 24 seconden sneller dan Damiano Caruso was in 2020.

Gespot op Strava: Moet haast verdwenen Pogacar schrikken van prestaties Roglic en Vingegaard?
Indrukwekkend ritje van Pogi.

Is Pogacar op de afspraak, net als Roglic en Vingegaard?

In de Ronde van Slovenië, die op woensdag 15 juni van start gaat en vijf dagen duurt, gaat Pogacar de benen weer eens in koers testen. 'Ikzelf voelde mij zeer goed op training, maar het is altijd moeilijk om precies te weten hoe je ervoor staat totdat je wedstrijden gaat afwerken', zo zei de tweevoudig Tourwinnaar al in een persbericht van UAE Team Emirates. Dat belooft, maar toch zijn we benieuwd. Jumbo-Visma oogt nóg een stukje sterker dan in 2020 en 2021 en de cijfers uit het Critérium du Dauphiné onderbouwen dat.

In het slotweekend werden twee zware bergetappes verreden en beide keren eindigde Ben O'Connor van AG2R achter de ontketende Roglic en Vingegaard. Omdat de twee kopmannen van Jumbo-Visma geen Strava-cijfers delen, kunnen we via O'Connor mooi inschatten hoe goed Roglic en Vingegaard zijn. Op zaterdag beklom O'Connor de slotklim naar Vaujany in 10.14 minuten en kwam samen met Vingegaard boven. De Australiër overlegde 425 watt gemiddeld, met zijn geschatte gewicht van 67 kilo goed voor 6,34 watt per kilogram. En Roglic ging dus nog een stuk harder, volgens cijferfetisjist Mihai Simion moet Roglic aan ongeveer 6,7 watt per kilogram hebben geklommen.

Op zondag werd gefinisht op het loeisteile Plateau de Salaison, in Strava teruggebracht tot een segment van 9,87 kilometer aan 8,5 procent gemiddeld. Idioot steil en het ging idioot hard. Steven Kruijswijk beukte lange tijd op kop en daarna gingen Vingegaard en Roglic los. Ze beklommen de col volgens het hoog aangeschreven Twitteraccount ammattipyöräily in 34:39 minuten. Dat was veel sneller dan Jakob Fuglsang, die het in 2017 (in een weliswaar zwaardere etappe) in 36:23 minuten deed. 6,2 watt per kilogram, stelt Simion. Hij zegt er echter ook bij: 'Een grote prestatie, maar niet iets om Pogacar bang mee te maken.'

Pogi mag in Slovenië antwoorden met de benen...

Voor meer Gespot op Strava, klik hier.

Bram van der Ploeg (Twitter: @BvdPloegg | e-mail: b.vanderploeg@indeleiderstrui.nl)


Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws