Sarah Gigante is een van de meest besproken rensters van dit seizoen. De Australische renster van AG Insurance - Soudal maakte op de eerste plek een fenomenale indruk met twee ritzeges in de Giro d'Italia en topprestaties in de Tour de France Femmes, maar tevens kwam ze in de spotlights te staan door haar daalkunsten. Die laten nog wat te wensen over. Maar de haat die ze erover kreeg...
Gigante stond met een rit te gaan tweede in het klassement van de Tour de France Femmes. In de slotrit ging het echter fout: in de afdaling, haar achilleshiel, kon ze de favorieten niet volgen. Een lange achtervolging draaide op niets uit: weg podium. Het was een pijnlijk einde aan een fantastische ronde, waar ze liet zien dat er maar weinig vrouwen konden tippen aan haar klimkwaliteiten.
Maar hoe komt het dat de Australische juist in de afdalingen zoveel moeite heeft? 'Ik denk dat het vooral met koerservaring te maken heeft, want ik krijg niet vaak de kans om van bergen af te dalen in een peloton, en ik heb maar weinig koersdagen gehad', somt ze de oorzaken op in gesprek met Domestique. 'Ik ben al lang prof, maar als je er steeds een half jaar uit ligt, dan zal je roestig blijven.'
Want dat ze er vaak uit ligt, is zeker geen leugen. De afgelopen jaren worstelde ze met een vernauwing in de liesslagader, wat haar veel problemen opleverde en zorgde voor lange pauzes in haar loopbaan. Nadat het verholpen was, reed ze de sterren van de hemel, om deze augustus het deksel op de neus te krijgen: een valpartij in de training had een gebroken dijbeen als gevolg.
Lees verder onder de foto!
Technische problemen dragen bij aan matige daalkunsten
Maar al die breaks in haar loopbaan zijn niet de enige oorzaken van de daalangst. Zo benoemt Gigante ook een fiets-technische reden: de wielen. Haar koerswielen zijn namelijk anders dan haar trainingswielen. 'Ik heb het verschil enorm onderschat. Misschien klinkt het als een smoesje, maar ik denk dat ik echt moet wennen aan het gevoel van wielen met grote velgen, in vergelijking met de piepkleine wielen waarop ik thuis train.'
Tevens was het bereiken van de remhendels een probleem voor de kleine Australische, maar inmiddels is die issue verholpen. 'Dat is iets wat we hebben veranderd na de Ronde van Zwitserland en voor de Giro, en ik voelde al een enorm verschil. De remmen zitten gewoon zo ver weg, en ik heb kleine handjes. Onderin de beugels is het dan lastiger om de remmen te grijpen.'
Tijdens de Tour de France Femmes werden de daalkunsten van Gigante plots een enorm onderwerp. 'Ik denk dat die mediastorm vooral ontstond omdat omdat mijn klimcapaciteiten echt supergoed zijn. Tussen mijn klimkwaliteiten en mijn daalkwaliteiten zit daardoor een groot gat. Het is niet dat ik de slechtste daler ter wereld ben of dat ik trager ga dan je oma, wat mensen me wel vertellen.'
Lees verder onder de foto!
Gigante krijgt veel haatberichten: 'Is het echt nodig?'
Niet alleen de wielermedia bogen zich over de problemen van de 24-jarige klimster in de afdalingen, maar ook fans hadden genoeg te zeggen. Vaak bleef het beleefd, maar ze kreeg veel haat op sociale media, in de vorm van persoonlijke berichten. 'Als ik op zoek was naar haat, dan weet ik zeker dat ik het zou kunnen vinden. Maar is het echt nodig om me persoonlijk een bericht te sturen?'
Gigante, de pure optimist die ze is, geeft er een positieve wending aan. 'De verslaggeving rondom het vrouwenwielrennen wordt geweldig, en het blijft maar groeien. Natuurlijk betekent het dat er ook steeds meer nadelen bijkomen die horen bij publiciteit. Dus dan neem ik de klap voor het team. Als het betekent dat het vrouwenwielrennen steeds groter en beter wordt, dan is dat het dubbel en dwars waard.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties