Hervormingen in vrouwenpeloton: Hoger salaris, zwangerschapsverlof, beloftenteams en U23-WK Wielrennen
Wielrennen

Hervormingen in vrouwenpeloton: Hoger salaris, zwangerschapsverlof, beloftenteams en U23-WK

Hervormingen in vrouwenpeloton: Hoger salaris, zwangerschapsverlof, beloftenteams en U23-WK

Het vrouwenwielrennen zit de laatste jaren flink in de lift. Er is meer en meer aandacht voor het vrouwenpeloton, wat ook betekent dat de races langer worden en de prijzenpotten groter. De UCI is dan ook hard bezig de damestak van de sport te professionaliseren. Er komen hervormingen aan, die positief zullen uitpakken voor de rensters, zo meldt Velonews.

Een van de belangrijkste veranderingen voor volgend jaar is het minimumloon. Dit seizoen lag dat op 27.500 euro, waar het ervoor slechts op 15.000 euro lag. Volgend jaar zullen de dames minstens 32.101 euro verdienen. Daarnaast heeft de UCI plannen om dit in de toekomst uit te breiden. Het minimumloon ligt bij de mannen op 40.000 euro, maar de UCI wil dit zo snel mogelijk gelijkstellen in de komende jaren. In 2024 zal het loon voor de vrouwen stijgen naar 35.000 euro, in 2025 naar 38.000 euro. Deze regels zijn overigens voor de WorldTourteams: voor continentale teams is er geen minimumloon opgesteld.

Ook komen er nieuwe regels omtrent zwangerschapsverlof. Toen de regels voor de WorldTourteams werden opgesteld, was dit al een groot punt, maar er komen nu veranderingen. Als teams lange tijd zonder een renster zaten omdat zij zwanger was, mochten ze alleen in de zomer (tussen 1 juni en 15 juli) directe versterkingen zoeken. Nu mag dat het gehele seizoen lang.

Ontwikkelingsploegen van WorldTourteams, meer ploegwagens

Teams zullen vanaf 2023 nu ook een ontwikkelingsteam op kunnen richten. Net zoals bij de heren zullen de teams 'sterk gerelateerd' moeten zijn. Zo moet ook het tenue (bijna) hetzelfde zijn. Teams mogen ook tijdens het seizoen hun beloften een aantal races voor de profs laten rijden. Het opwaarderen van de jongerencategorie betekent ook dat er stappen zullen worden genomen richting een WK voor rensters onder 23. Dit jaar werden Vittoria Guazzini en Niamh Fisher-Black wereldkampioen in deze categorie, maar dat deden zij door de beste belofte te zijn in de eliterace.

Als laatste hervorming worden de teams groter. Voor races met meer dan zes etappes zullen nu zeven rensters aan de start staan. Eendagskoersen zullen voor zes rensters blijven. Ook mogen teams nu meer auto's meenemen naar een koers. Dit seizoen had ieder team slechts één auto mee in de colonne, maar volgend jaar zullen dat er twee zijn. Dit geldt echter alleen voor de meerdaagse WorldTour-koersen.

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws