...
intermarche wanty roubaix
Wielrennen

Intermarché en Lotto houden renners 'gegijzeld' door oneerlijkheid bij fusie: 'Dat is de trieste waarheid'

intermarche wanty roubaix

Nog altijd is er niet veel duidelijkheid over de fusie tussen Lotto en Intermarché. Hij gaat gebeuren, dat zeker, maar wie mogen er blijven, en wie moeten het schip ruimen? Dat blijft tot dusver nog een mysterie, zelfs voor de renners zelf. Het is een schrijnende situatie, ziet ook Adam Hansen, voorzitter van de rennersvakbond CPA.

Dat renners - en stafleden - de ploegen zouden moeten verlaten bij de naderende fusie, was al lang duidelijk. 'Als WorldTour-ploeg mag je maximaal 30 renners onder contract hebben, samen hebben beide teams er 43', legt Hansen uit tegenover Sporza. 'Dat is een gedroomde situatie vanuit het standpunt van de nieuwe ploeg, want die kan gewoon kiezen met wie ze wil doorgaan en wie niet.'

'Maar vanuit het standpunt van de renners is het onfair, want zij worden gegijzeld door deze situatie. Zolang ze een doorlopend contract hebben, kunnen ze de ploeg niet verlaten. En dus moeten ze blijven wachten tot er nieuws is.' Daarom ging Hansen in gesprek met de UCI en de managers van beide teams. Daar kwam een lijst van renners uit die moesten vertrekken.

Zo wilde de Australiër duidelijkheid scheppen voor de mannen die op zoek moesten naar een nieuwe ploeg. Maar die duidelijkheid bleef, en blijft, vanuit de ploegen uit. 'Zelfs renners die 100% zeker zouden mogen blijven, kwamen bij mij aankloppen om te weten of ze er nu bij waren of niet. Dat bewijst hoe slecht de communicatie is tussen de ploeg en de renners.'

Lees verder onder de foto!

biniam-girmay

Wie mag blijven, en wie niet? 'Veel hangt af van Biniam Girmay'

Nou lijkt het probleem voor het grootste deel opgelost, maar er is nog altijd onduidelijkheid voor een klein aantal renners. Dat heeft te maken met de wensen van een van de grootste sterren van het project. 'Veel hangt af van Biniam Girmay. Als hij beslist om toch bij de fusieploeg te blijven, dan is er één renner die alsnog zijn job verliest.'

'Ik weet ook van een renner die op de lijst stond om geschrapt te worden en die een andere ploeg had gevonden. Toch wou de fusieploeg hem niet laten gaan, omdat ze maar bleven twijfelen of ze hem misschien toch niet zouden houden.' Mogelijk doelt Hansen hier op Louis Barré, die misschien naar Visma | Lease a Bike zou vertrekken. Die move werd tegengehouden door zijn huidige ploeg.

'Dat wijst erop dat Lotto en Intermarché niet zo eerlijk waren tegenover de UCI en ons toen ze die lijst met afvallers toonden. Dat bedoel ik dan ook met renners die gegijzeld worden. De teams kunnen beslissen of ze een renner aan hun contract willen houden of niet, maar de renner kan niet beslissen of hij wil blijven of niet.'

Lees verder onder de foto!

lotto

Belgische wetgeving ligt dwars: 'Dat is de trieste waarheid'

Er is dus een scheve verhouding tussen de macht van de ploeg en de mogelijkheden voor de renners. Dat komt niet door de regels van de UCI, maar in dit geval door de Belgische wetgeving. 'Die wet laat de teams toe om zelfs tot bijvoorbeeld 31 december te wachten om de renners iets te laten weten. Dat is de trieste waarheid.'

'Als een renner in juli of augustus te horen krijgt dat hij niet mag blijven en hij vindt geen team voor het volgende jaar, dan is dat een beetje zijn eigen fout', snapt Hansen ook. 'Maar als die renner dat pas in oktober of november krijgt te horen - zoals in dit geval - dan ligt de fout bij de ploeg. Alle kernen zijn nu al vol voor 2026 en dat is niet fair.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws