Lefevere weet wat Jumbo-Visma doormaakt met niet betalende sponsor: 'Ik voel mee met Richard Plugge' Wielrennen
Wielrennen

Lefevere weet wat Jumbo-Visma doormaakt met niet betalende sponsor: 'Ik voel mee met Richard Plugge'

Lefevere weet wat Jumbo-Visma doormaakt met niet betalende sponsor: 'Ik voel mee met Richard Plugge'

Patrick Lefevere heeft het nieuws dat Jumbo-Visma in de maag zit met een niet betalende sponsor ook tot zich genomen. In zijn wekelijkse column in Het Nieuwsblad schrijft de ploegbaas van Soudal-Quick Step dat hij precies weet hoe moeilijk een dergelijke situatie kan zijn.

'Het stemt mij enigszins somber als één van de meest succesvolle wielerploegen van het moment tot twee keer toe in het nieuws komt met sponsorperikelen. Jumbo-Visma verliest na 2024 al supermarktketen Jumbo en nu blijkt ook dat nevensponsor Gorillas na een overname zijn financiële verplichtingen niet meer nakomt', zo vat Lefevere samen. 'Ik wens het oprecht niemand toe en mag zeggen dat ik weet waarover ik praat.'

In zijn indrukwekkende carrière als ploegbaas kende Lefevere al meermaals financiële tegenslag door sponsor-perikelen. 'In het wielrennen zitten alle ploegen budgettair op het puntje van hun zadel. Het zijn maar de INEOS’en van deze wereld die ruimte hebben om een appeltje voor de dorst opzij te zetten. De rest komt in de problemen zodra één sponsor afhaakt', aldus de Belg, die stelt dat de naamsponsors van een ploeg doorgaans voor zeventig procent van het budget zorgen. 'De rest komt van de fietsleverancier en van de sponsors op de poep, de mouw, de helm, waar dan ook.'

Lefevere leeft mee met Jumbo-Visma

Wie op zoek moet naar een nieuwe sponsor, heeft het anno 2023 niet makkelijk. 'Nevensponsors vragen – en verdienen – net zoveel liefde en aandacht als hoofdsponsors. Met dien verstande dat er uiteraard een aantal contractueel vastgelegde verschillen zijn', zo doelt Lefevere onder meer op rechten als portret voor de grotere sponsoren. 'Ik voel mee met collega Richard Plugge, want in de huidige context is het niet evident om budgettaire gaten te vullen. Een wielerploeg leeft niet los van de wereld: als rondreizend circus voelen we de immer stijgende prijzen aan de pomp heel erg. En in een organisatie waarin tachtig procent van het budget naar de lonen van renners en personeel gaat, heeft de loonindexering er ook ingehakt.'

Place comments

666

0 Comments

More comments

You are currently seeing only the comments you are notified about, if you want to see all comments from this post, click the button below.

Show all comments

more news