De Omloop Het Nieuwsblad markeert op zaterdag het begin van het Vlaamse klassiekerseizoen. Oliver Naesen is in het huidige peloton zo'n beetje Mr. Omloop, met elf deelnames. De Belg eindigde daarin vijf maal bij de beste tien en nooit lager dan plek 31, dus kan het nooit kwaad om een belletje te plegen met de altijd vriendelijke renner van Decathlon AG2R La Mondiale. Dat deed In de Leiderstrui dan ook op de vooravond van de Omloop.
Op de vraag 'alles goed?' antwoordt Naesen met 'kerngezond', wat altijd een goed teken is. 'Alles is vlotjes verlopen. Ik ben deze winter niets tegengekomen, op wat kleinigheidjes na. Maar goed, daar ontkom je met twee kinderen thuis ook niet aan.' Naesen is er dus klaar voor, en dat liet hij ook al weten via de communicatie van zijn ploeg. 'De Omloop Het Nieuwsblad is eigenlijk een soort eerste schooldag.'
Oliver, hoe waren eerste schooldagen vroeger voor jou?
'Goh, dat is lang geleden. Ik was altijd heel blij als ik vakantie had, maar ook heel blij om mijn vrienden dan na de vakantie op school weer te zien. Nu is dat hetzelfde, maar veel tijd om te praten met de mannen die we nog niet gezien hebben gaat er niet zijn.'
Is het meteen met het mes tussen de tanden, vanaf kilometer 0?
'Dat nu niet. Het is 200 kilometer en de finale start op 70 kilometer van de meet, maar daarvoor gaat er toch ook al een hoop gebeurd zijn. Voor het bijpraten moet je bij de voorbereidingskoersen zijn, dat is er in de Omloop niet bij.'
En die voorbereidingskoersen worden steeds minder bezet, want veel mannen komen vanop hoogte naar de Omloop.
'Dat is een trend, die zich elk jaar weer meer doorzet. Ik heb thuis ook al drie weken in mijn hoogtekamer geslapen. Vroeger was dat meer de grote ronde-voorbereiding, maar nu zit dat ook al in de winter.'
Maakt dat het moeilijker om in te schatten waar die mannen staan?
'In de klassiekers zijn dezelfde coureurs toch vaak jaar in, jaar uit de beste renners. Als je tien usual suspects noemt, ga je niet ver afzitten van de top tien. Elk jaar komt er wel een verrassing bij, maar dat is nu nog niet te voorspellen.'
Lees verder onder de foto!

Naesen: 'Kunnen niet veel renners rapper de Muur omhoog dan ik'
Met Visma | Lease a Bike, UAE Emirates-XRG, Red Bull-BORA-hansgrohe en Lidl-Trek zijn er meerdere blokken. Is dat een voordeel of nadeel?
'Voor mij maakt het niet veel uit. Ik weet dat er op de Muur niet veel renners rapper omhoog kunnen dan ik. Maar bon, als je deel uitmaakt van zo'n sterke ploeg is de kans wel groter dat de achtervolging niet op gang komt.'
Heb je renners die je specifiek in de gaten gaat houden?
'Die mannen als Van Aert, Wellens, De Lie en Stuyven. Er is een heel grote kans dat die top tien rijden. Drie van de vier zijn heel snel. Voor Wellens moet het dan een kleiner groepje zijn, maar die namen ga je sowieso zien op de Muur. Daar kan iemand nieuws bij komen, maar...
Namen als Vacek, Morgado en Magnier gaan ook veel rond. Of is dat meer hype?
'Zo'n Morgado is een veel betere renner dan ikzelf, maar dat wil niet zeggen dat die voor mij gaat eindigen. Het zijn fantastische coureurs. Ook zo'n Magnier, als die er nog bijzit en hij heeft die koers verstandig kunnen rijden... dan kan hij perfect winnen bij zijn eerste deelnemers. Maar het is niet simpel.'
Lees verder onder de foto!

Naesen denkt op ervaring ver te kunnen komen in Omloop
Wat is je doel?
'Als ik zevende zou worden, zou ik er niet warm of koud worden. Top vijf is waar ik op mik. Al weet ik ook wel dat er betere renners zijn dan mij, maar nogmaals: op ervaring kun je ver geraken. Daarbij heb ik een goede sprint en heb ik snel materiaal, dus dan is er alles mogelijk.'
In de Ruta del Sol zat je er naar het schijnt goed bij. Hebben we dat goed gezien?
'Ja ja. Ik ben echt goed in vorm. Mijn winter was goed en ik ken ondertussen de ins en outs van trainingen en voorbereidingen. Ik heb er geen gekke dingen gedaan. Bergop heb ik eens aangeklampt, maar dat ging vrij gemakkelijk. En ik ben mij gaan mengen in de sprint, om het finalegevoel terug te krijgen. Dat lukte allemaal makkelijk, dus dat geeft wel vertrouwen.
Vorig jaar was ik vierde in de Omloop, maar toen was de aanloop minder ideaal. Op een andere manier dan, want op 3 februari werd mijn zoon toen geboren. Dus je kunt je wel voorstellen hoe die weken eruit zagen. Toen ging ik naar de Ruta, maar die werd dan geannuleerd. Dus uiteindelijk was de Omloop mijn eerste koersdag. Op parcourskennis en de juiste strategie kun je daar ver komen, maar nu voel ik mij écht sterker. Al resulteert zich dat niet automatisch in een betere uitslag. Met deze benen is er veel mogelijk.'
Jullie rijden voor het eerst zonder Fransen, maar wat is de rolverdeling bij Decathlon AG2R?
'We zijn met vier beschermde renners. Stefan Bissegger mag tot de finale aanvallend koersen, net als Stan Dewulf en Rasmus Sojberg Pedersen. Dat is een jonge renner waar we in de ploeg ook veel van verwachten en hij heeft ook een vrije rol. Ik mag mij dan sparen tot de Berendries of Muur. Ik ben de vooruitgeschoven man, maar dat betekent niet dat de anderen niet mogen koersen. Dat zou niet nodig zijn, want we zijn op papier niet sterk genoeg.'
Naesen over helm Visma | Lease a Bike: 'Kan een gamechanger zijn'
En in Kuurne?
'Het peloton bepaalt daar het koersverloop. Ik verwacht dat Visma gaat koersen in de heuvelzone en die kunnen ver geraken, maar als de rest van het peloton wil sprinten gaat er toch gesprint worden. Dat verwacht ik dan ook. Als de Milans en Merliers een volledig team ter beschikking krijgen en écht koersen voor de sprint... wijzelf hebben ook Sam Bennett mee voor dat scenario.'
Voor die sprints hebben jullie snelle shirtjes, vertelde je in december al.
(lacht) 'Lekkere pakskes, ze zijn heel rap en dat vertaalt zich ook in uitslagen. Ik sta dus niet voor joker met mijn uitspraken.'
Bij Visma rijden ze nu rond met een soort Calimero-helm, er wordt veel over cranks gesproken en de bandendruksystemen zijn ook weer terug. Wordt hét meer of zit er een goede marketingstrategie achter bij de ploegen?
'Het is elk jaar iets. We weten al lang dat het hoofd cruciaal is voor het aerodynamisch profiel, dus met een snelle helm heb je een gigantisch effect. Als je daarmee 10 tot 15 watt kunt besparen, kun je het eigenlijk niet laten. Ik zou het zelf ook opzetten, maar het ziet er niet uit. Spijtig, toch?
Maar het kan zomaar een gamechanger zijn, en dan doen we allemaal mee. Herinner je je de Giro-helm nog van Alexander Kristoff, waar hij Milaan-Sanremo en dergelijke mee won? Dat was precies een BMX-ding onmogelijk om op te zetten. Maar vroeg of later reden we er toch allemaal mee.'

Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties