De crash dateert inmiddels alweer van anderhalf jaar geleden, maar Sjoerd Bax was deze winter nog niet klaar met zijn gebroken heup uit de Ronde van Lombardije in 2023. De keiharde val wierp al een schaduw over zijn laatste jaar bij UAE Team Emirates in 2024 en nu hij bij Q36.5 Pro Cycling heeft getekend, is Bax er weer niet bij in zijn favoriete voorjaar. In de Leiderstrui sprak met de 29-jarige Nederlander over een terugslag in zijn herstel, zijn transfer en rijden voor én met grote leider Tom Pidcock.
We voelden Bax een jaar geleden tijdens een trainingskamp van UAE al aan de tand over de crash in oktober van 2023, waar hij toen dus pas twee maanden van aan het herstellen was. 'Een mooie breuk' in zijn heup, maar hij vertelde beeldend: 'Bij de operatie snijden ze wat spieren door om erbij te komen en dan hameren ze een pin in het bot. Daarna hoort het weer heel te zijn, maar de rest van je lichaam heeft dan natuurlijk ook een tik gehad. Alles rond dat bot moet dus ook weer aansterken.'
Sneller dan verwacht was Bax in april van 2024 weer in koers, al was dat meer voor de show. Op het NK tijdrijden in juni werd hij desondanks derde. Bij UAE Team Emirates kwamen in het najaar echter geen kansen om dat een vervolg te geven en dus besloot Bax te vertrekken. Zonder wrok, maar hij zei wel eerlijk: 'In kleinere koersen had ik soms wel het idee dat ik sterker was dan m’n ploeggenoten. Ik kon wel blijven, ja. Het was sportief en financieel alleen aantrekkelijker om naar een andere ploeg te gaan.'
Lees verder onder de foto

Sjoerd Bax moest opnieuw onder het mes
Er werd mij verteld dat je momenteel nog steeds herstellende bent van die val uit Lombardije 2023. Is dat echt zo?
'Ja, omdat ik eind vorig seizoen weer wat last van mijn heup kreeg. Ik was eigenlijk pijnvrij, maar kreeg last van een metalen pin in mijn heup. Die is er daarom begin december uit gehaald en dat is nog best een operatie. Ze snijden het weer open, waardoor je bot weer een tijdje hol is. Dat duurt wel even, voordat dat weer geheeld is. Ik moest vier weken met krukken lopen, dus pas begin januari fietste ik weer voorzichtig, maar dat is in het begin tien uur per week of zo. Ik ben daarom nu nog in opbouw.'
Maar je kunt wel weer door de vliegveld-douane, zonder dat de scanner afgaat?
'Haha, ja precies.'
Zonder gekheid: was het gepland dat je hier weer last van zou krijgen, of hadden ze die pin er liever in laten zitten?
'Dat was wel het idee, maar ik kreeg er in de laatste maand van vorig seizoen weer last van. We dachten dat het met een injectie misschien wel over zou gaan, maar uiteindelijk is besloten om 'm er toch maar uit te halen. Dat kan sowieso nooit kwaad.'
Was het vanaf daar weer opbouwen vanaf nul, of heb je nog wel wat overgehouden aan je revalidatie en koerskilometers in 2024?
'Nou, ik heb eerst ook nog een offseason gehad van een weekje of vier en daarna nog vier weken rustig opgebouwd, om te zien of die injectie zou werken. Daarna volgde die operatie, dus ik heb wel echt een tijd weinig kunnen trainen. Eigenlijk begon ik dus weer bij nul, al ging het herstel van deze operatie wel veel sneller, dan toen ze die pin erin zetten. Het bot is heel gebleven, zeg maar. Ik heb mijn eerste koers alweer gereden, al is het niveau nog niet daar en heb ik nog wel wat last. Het opbouwen gaat nu wel de goede kant op.'
Waar heb je precies nog last van? Ik zag bijvoorbeeld twee DNF'jes in de Ardeche...
'De eerste daarvan was wel gepland hoor en eigenlijk had ik die tweede wel uit kunnen rijden. Ik zat in de kopgroep, alleen toen we waren ingelopen, dacht ik op een bepaald moment dat ik bijna de laatste in koers was. Dat was alleen helemaal niet zo, haha! Ik kwam Romain Bardet tegen en die ging naar de bus, dus ben ik met hem mee gereden. Soms gaat dat zo, al had het voor de ploeg weinig uitgemaakt of ik zestigste was geworden of niet hem niet uitrijdt.'
106 kilometer in de vlucht op dag twee, dat moet dan wel lekker hebben gevoeld?
'Ja zeker. Ik denk dat als we net iets later waren teruggepakt, ik nog in die achtervolgende groep voor plek drie had kunnen sprinten. Niet dat ik dan prijs had gereden, maar het was wel een mooie kans en een goede training. Het viel niet tegen.'
Heb je er in dat opzicht extra van gebaald dat deze terugslag er kwam? Je had toch echt wel grote ambities bij deze nieuwe ploeg, om echt jezelf te tonen.
'Absoluut. Bij de operatie hebben ze er niet een plaatje uitgehaald, zoals bij een sleutelbeenbreuk. Dat ik echt vier weken met krukken moest lopen, terwijl de rest al hard aan het trainen was in december, dat was best wel pittig. Dan zat ik thuis en ik kon eigenlijk niks. Dat was mentaal best wel zwaar, maar je hebt geen keuze. Je doet drie keer per dag je oefeningen, om zo snel mogelijk weer beter te worden en het hoort er nu eenmaal bij...'
Hoe ziet je programma er nu uit, als over een maand al de grote Vlaamse klassiekers beginnen?
'Ik rijd de komende periode nog wat kleinere koersen en dan hoop ik rond het Ardense drieluik weer in orde te zijn, in dienst wel van Tom. Die is daar natuurlijk de grote kopman. Als daarna Eschborn-Frankfurt komt, hoop ik wel voor mezelf te gaan.'
Een een grote ronde?
'Als we als ploeg naar de Giro d'Italia gaan, dan sta ik er nog niet op. Maar je weet het nooit, misschien raken er een paar geblesseerd en ik sta er natuurlijk ook niet op, omdat ik uit die blessure kom. Als ik goed herstel en ik laat in de grote koersen zien dat ik van toegevoegde waarde ben, dan hoop ik er wel op. Ik ben normaal gesproken altijd goed in de periode april en mei. Maar het is nog niet zeker of we een wildcard krijgen voor de Giro, misschien is er anders nog een plekje vrij in de Vuelta...'
Lees verder onder de foto

Bax aangenaam verrast door Q36.5 en Pidcock
Hoe bevalt het verder bij de ploeg? Het ziet er van buitenaf super gesoigneerd en WorldTour-waardig uit...
'Ja zeker, ik was ook best wel verbaasd hoe professioneel het hier is, ook ten opzichte van wat ik bij UAE kreeg. Ik mis hier heel weinig, misschien heb ik hier zelfs wel nog meer. Ik heb hier een voedingsapp die beter werkt en thuis staat een tweede tijdritfiets. Voor een renner als ik heeft het dus eerder voordelen hier.'
Is er op het gebied van training nog iets heel anders?
'Nee hoor. Ik trainde bij UAE bijvoorbeeld ook niet heel veel in de beroemde zone 2, ook omdat ik een grote en zware gast ben. Als je constant in zone 2 traint, moet je steeds een heel hoog vermogen wegduwen, waardoor je de explosiviteit wel een beetje kwijtraakt. Ik denk ook dat alle trainers wel bij elkaar afkijken wat ze doen en dat wordt dan gekopieerd. Zo kopieert UAE van Visma en andersom, en wij kijken weer bij andere ploegen.'
Wat vond je van de komst van Tom Pidcock?
'Dat vond ik eigenlijk alleen maar goed, omdat we anders als ploeg misschien wel op een dood spoor waren geraakt. Dit team bestaat nu al een jaar of drie en er zat niet echt progressie in. Nu Tom erbij is gekomen, is dat wel een stuk meer. Hij neemt stafleden mee en we hebben als team een duidelijk doel, waardoor we ook meer zeker zijn van grote wedstrijden. Dat is echt alleen maar goed.'
Hij kaapt wel een beetje wedstrijden voor jouw neus weg, die jij ook graag had willen rijden?
'Nou, dan heb je het wel over de allergrootste wedstrijden. Ik weet dat ik niet het allergrootste talent ben, dus ik ga niet Luik of de Amstel winnen. In dat soort WorldTour-koersen rijd ik met plezier voor hem op kop.'
Rond zijn vertrek bij INEOS Grenadiers kwam er best wat kritiek af op Pidcock, die arrogant en egocentrisch zou zijn. Hij vond zelf dat hij werd weggezet als 'bad boy'. Kun jij beter vertellen wie Tom Pidcock is?
'Ik heb hem nog niet heel veel gesproken, buiten een uitgebreide lunch in ons hotel in januari na. In dat uurtje was hij wel geïnteresseerd in mij, waarbij hij persoonlijke vragen stelde. Hij kwam niet arrogant over, dat hij zich beter voelt dan een ander. Hij probeert juist een team te kweken, met een groep jongens om hem heen, waar hij vanop aan kan. Volgens mij was in de eerste races al wel te zien dat er een goede sfeer hangt en dat het goed klikt.'
Ga jij veel deel uitmaken van het Pidcock-groepje?
'Ik heb nu nog niet met hem gekoerst, maar waarschijnlijk gaat dat wel gebeuren als ik er weer aan toe ben. Dan ben ik wel een betrouwbare kracht.'
Q36.5 is 2025 met Pidcock alvast fantastisch gestart. Hoe kijk jij daar vanaf de zijlijn naar, krijg je al iets mee van die vibe en ambities binnen de ploeg?
'Het klinkt misschien een beetje arrogant, maar ik was vanuit UAE natuurlijk wel de sfeer gewend, dat er veel werd gewonnen. Ik ben het gewend dat het gezellig is, dat er wordt gelachen en dat er voor de winst wordt gekoerst. Dat begon nu niet anders, want mijn eerste koers was in Murcia, waar Fabio Christen won. Ik borduur in dat opzicht lekker verder op het succes van de ploeg. De jongens die al wat langere tijd bij het team zitten, hebben waarschijnlijk wel wat negatievere koersen meegemaakt, dat er lang niets werd gewonnen. Dat heb ik alleen niet echt ervaren.'
Jij had meer een cultuurshock gehad, als jullie tot aan april geen wedstrijd hadden gewonnen...
'Precies ja, haha!'
Je bent er zelf niet bij, maar gaan jullie zaterdag met Pidcock ook voor winst in Strade Bianche?
'Als Tadej Pogacar aan de start staat, zal het lastig worden om te winnen. Maar Tom heeft echt een hoog niveau en ik hoop stiekem dat hij kan aanhaken. Ik denk echter dat Tadej nog wel een niveautje hoger staat.'
Zit je zaterdag zelf tandenknarsend voor de televisie?
'Ik rijd zelf geen koers, dus ik had graag mee willen. Dat is jammer, al is het parcours van Strade Bianche sinds vorig jaar wel te zwaar voor mij. Misschien maar goed dat ik er dan niet bij ben, haha.'
Check hieronder onze verkenning van de extra finalelus in Strade Bianche:
Bram van der Ploeg (Twitter: @BvdPloegg | e-mail: b.vanderploeg@indeleiderstrui.nl)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties