Visma | Lease a Bike kwam met een gevaarlijke sprinttrein naar de Giro d'Italia, maar die ontspoorde in de eerste twee kansen die zich aandienden voor de rappe mannen. Er was de geel-zwarte formatie daarom heel veel aan gelegen om beter te doen in etappe 12, met Olav Kooij als piloot van dit keer een wervelende TGV. Een enorme opluchting, zo bleek na afloop uit de woorden van Kooij zelf en ploegleider Marc Reef bij In de Leiderstrui.
Het was voor Nederland de derde ritzege van deze Giro, nadat Casper van Uden (Picnic-PostNL) op dag vier naar winst sprintte en Daan Hoole (Lidl-Trek) op dag tien de snelste tijdrit reed. Waren dat twee verrassende overwinningen, die van Kooij hadden we voor de Giro toch wel opgeschreven. De Nederlander won vorig jaar al een Giro-rit zonder echte lead-out en heeft dit jaar Wout van Aert en Edoardo Affini aan zijn zijde.
De Belg was echter niet op de afspraak op dag vier, terwijl Affini de sprinttrein uit het oog verloor op dag zes. 'Dit is een grote opluchting', verzuchtte Kooij daarom veelzeggend in het flash interview. 'Hier zaten we op te wachten, of ik zat er tenminste toch op te wachten. We zijn gedurende deze Giro gegroeid, met Simon Yates in het klassement en de etappezege van Wout (op dag 9, red.). In de andere twee sprints ging het niet helemaal goed, maar ik ben blij dat het gelukt is.'
Lees verder onder de video
Visma | Lease a Bike en Kooij moesten geduld bewaren
Dat de zege 'pas' op dag 12 kwam, was voor Kooij natuurlijk moeilijk. Dat schoof Reef ook niet onder stoelen of banken. 'Er zijn wat minder kansen in deze Giro dan andere jaren. We kregen er pas twee en daarin lukte het niet zoals we het voor ogen hadden. Olav wilde heel graag en kwam hier voor ritsucces. Daarvoor heeft hij in de 5,5 week na zijn sleutelbeenbreuk (in Gent-Wevelgem, red.) heel hard gewerkt, tot op de limiet. Maar succes krijg je niet op bestelling.'
Reef en de staf hoefden Kooij niet rustig te houden, maar de opluchting was natuurlijk groot. 'Het geloof is er gebleven, maar we wisten wel dat er dingen beter moesten. Dat hebben ze vandaag perfect gedaan en dat is super voor Olav. Ik weet niet of er druk was, maar de wil was er wel écht. De laatste twee kansen heeft het niet gewerkt en dus was het doel vandaag dat die drie samen kwamen, samen bleven en dat ze konden doen wat ze nu hebben gedaan. Ik denk dat we altijd in controle zijn geweest.'
Kooij beaamde dat hij 'hongerig' was. 'De andere twee sprints wilde ik ook heel graag winnen en ik moest lang wachten op mijn volgende kans. Als je het gevoel hebt dat je de snelheid hebt om te winnen, ben je blij als je dat kan laten zien', zei hij in de persconferentie. 'We weten dat de sprintkansen in deze Giro verspreid zijn over drie weken. Dan moet je zo goed mogelijk de dagen doorkomen, door goed te eten en te rusten. Als de kansen dan komen, weet je dat je er klaar voor moet zijn.'
Lees verder onder de foto

Wout van Aert krijgt complimenten bij Visma | Lease a Bike
En of Visma | Lease a Bike er klaar voor was. De ploeg oogde gretig en domineerde de slotfase, met eerst Affini en daarna een monster-lead-out van Van Aert. 'Wout verdient een prijs, alleen hij kan dat zo doen', jubelde Kooij terecht. 'Hij versnelde richting die laatste bocht en ik dacht: oeh, dat is misschien te vroeg. De bocht lag ook nat en we verloren snelheid. Maar hij is Wout van Aert en die kan dat volhouden, wat perfect was. Om hem als steun te hebben, is buitengewoon.'
De dank was zodoende groot, met Kooij die als leider zijn trein precies goed bestuurde. 'Ik had tegen de jongens gezegd dat we erop moesten vertrouwen om iets langer te wachten en me richting de laatste bocht te brengen.' Toch begon de geel-zwarte TGV iets eerder, want 'we wilden niet te ver zitten'. 'Ik kon Casper (van Uden, red.) volgen en hem uiteindelijk verslaan. Of ik bang voor hem was? De gehele concurrentie is sterk, dus je moet ze allemaal verslaan. En dat is gelukt.'
Ook Reef zag een indrukwekkende lead-out vanuit de auto. 'We zagen op televisie dat ze elkaar nog even kwijt waren en dat Olav en Wout een beetje van achteren zaten, maar ze vonden elkaar op het juiste moment. Edoardo deed een heel goede beurt en op 1 kilometer van de finish nam Wout de leiding en een heel sterke lead-out. Dat was indrukwekkend, net als de sprint van Olav. De wil om het samen te doen was er heel erg en dan moet je soms bepaalde moves maken om bij elkaar te blijven. Dat heeft nu goed uitgepakt.'
Lees verder onder de foto

Tandem Kooij-Van Aert wil meer in Giro d'Italia
Nu de kop eraf is, kan Visma | Lease a Bike verder kijken. 'We gaan het blijven proberen en mikken op ritzeges en het klassement met Simon (Yates, red.). Deze Giro is nog niet over', zei Kooij gretig. 'We waren allemaal gretig, omdat we wisten dat we fouten hebben gemaakt in de eerste twee sprints. We wilden heel graag winnen, omdat we daar de kwaliteiten voor hebben. We waren hongerig en de moraal was heel goed, ook in de eerste week. Misschien gaf die zege van Wout in Siena een extra boost en konden we daarom ons plan vandaag uitvoeren.'
Kooij benadrukte echter ook dat Van Aert en hij geen vreemden van elkaar zijn. 'Wout en ik hebben al vaker samen gereden, waarbij hij de lead-out deed. Dat gevoel hadden we dus wel, maar met Wout is het nog anders, omdat hij meer kan dan een andere renner. Je zag vandaag ook hoe lang hij de kop kon houden. Onze band bouwt op en naast de fiets verder op, met iedere sprint die we doen', zo klonk het gemotiveerd.
Reken er dus maar op dat we nog veel meer geel en zwart aan de kop van de koers gaan zien. 'We koersen als ploeg iedere dag voor het best mogelijke resultaat, of dat nu met mij of Wout is, of voor het klassement met Simon. We hebben meerdere doelen en hebben het vertrouwen in de kansen die we hebben. Hopelijk volgt er nog meer.'
Bram van der Ploeg (Twitter: @BvdPloegg | e-mail: b.vanderploeg@indeleiderstrui.nl)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties