Mads Pedersen zal na zijn lange, zware voorjaar aan de start staan van de Giro d'Italia. De Deen van Lidl-Trek moet snel schakelen van de eendagskoersen naar het rondewerk, en doet dat met behulp van een wel heel bijzondere manier van trainen. De voormalig wereldkampioen hoopt met deze abnormale aanpak op ritzeges in de eerste grote ronde van het jaar, die volgend weekend al van start gaat.
Pedersen bereidt zich voor op de Giro, maar niet met lange ritten in de buitenlucht. Nee, de Deense kopman van Lidl-Trek sluit zich iedere dag binnen op. Op de rollers rijdt hij dan slechts een uurtje, maar wel helemaal ingepakt in winterkleding. Als het Michelinmannetje trapt hij zich zo helemaal het honderd. 'Hoe ik het doe: ik begin op 270 watts', legt hij uit in de Long Distance - podcast. Vanaf dat moment laat ik gewoon mijn hartslag stijgen tot ik klaar ben. In de laatste 15 minuten blijf ik tussen de 255 en 270 watts. Mijn hartslag start op 110, en eindigt rond de 175, 180.'
Lage wattages, maar enorm lijden. Het lijkt onmenselijk, en Pedersen heeft er dan ook een gloedhekel aan. 'Het is verschrikkelijk, maar ook verschrikkelijk effectief. Het is een akelige manier om te trainen. Ik rijd liever een week lang zeven uur per dag.' Maar uiteindelijk werpt de atypische training wel zijn vruchten af. 'Het betaalt zich echt uit. Het zorgt voor meer plasma in je bloed, maar het activeert warmte-aanpassing.' Bloedplasma is cruciaal in de regulatie van lichaamstemperatuur. Pedersen kan zich opmaken op bloedhitte in Italië, maar dat lijkt zo geen probleem te worden.
Lees verder onder de foto!
Met goede moed naar de Giro, niet naar de Tour
De Deense sprinter zal voor de vierde keer aan de start staan van de Giro d'Italia, die dit jaar in Albanië begint. Geen Tour de France voor de sterke beer: daar kiest Lidl-Trek voor Jonathan Milan. 'Dat was geen gemakkelijk besluit, want ik had graag voor groen gevochten, maar met Jonathan kunnen we veel meer winnen, dus dat is een logische beslissing. Met hem is het makkelijker om drie of vier keer te winnen, dan met mij', vertelde hij eerder dit jaar.
Maar de Giro is een mooie goedmaker. Pedersen houdt van Italië en de eerste grote ronde van het jaar, waar hij in 2023 een etappe wist te winnen. Deze editie hoopt hij op meer van hetzelfde, en ook de puntentrui is een groot doel voor de rappe man. Maar dan moet hij wel afrekenen met onder meer Wout van Aert en Olav Kooij, die allebei namens Visma | Lease a Bike aan de start zullen staan. In principe zijn er zes kansen voor de echte sprinters, maar een hele hoop meer voor mannen die een klimmetje over kunnen.
Lees verder onder de foto
Pedersen naar de Giro d'Italia na geweldig voorjaar
Pedersen heeft richting de Giro d'Italia alvast zijn beste klassieke voorjaar achter de rug. Hij won, net als een jaar eerder, Gent-Wevelgem, maar maakte vooral in zijn zo geliefde Monumenten indruk. Nadat hij in 2024 nog werd beïnvloed door een crash in Dwars door Vlaanderen, reed hij nu podium in de Ronde van Vlaanderen (tweede achter Tadej Pogacar) en Parijs-Roubaix (derde achter Mathieu van der Poel en Pogacar). En wat had er in gezeten, als hij in Parijs-Roubaix niet op een cruciaal moment lek had gereden...?
In de Giro krijgt Pedersen in principe alle ruimte, daar Lidl-Trek niet voornemens is om een andere sprinter mee te nemen. Er zijn mogelijk wel klassementsambities voor Giulio Ciccone, maar dat ging in het verleden al eens uitstekend samen, toen Pedersen in de Tour de France van 2023 de Italiaan aan de bergtrui hielp. Zelf won de Deen toen echter ook een etappe en zat hij bijna dagelijks mee in de vlucht. De Giro d'Italia-concurrentie mag z'n borst zodoende natmaken.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties