Ploegen spreken over toenemend 'stressniveau' in peloton, Visma | Lease a Bike daags voor TTT ongeschonden uit strijd Wielrennen
Wielrennen

Ploegen spreken over toenemend 'stressniveau' in peloton, Visma | Lease a Bike daags voor TTT ongeschonden uit strijd

Ploegen spreken over toenemend 'stressniveau' in peloton, Visma | Lease a Bike daags voor TTT ongeschonden uit strijd

Hectisch en stressvol: dat waren vooral de reacties van de renners na de tweede rit in Parijs-Nice. Tijdens de etappe waren er de nodige valpartijen, waardoor de hectiek in aanloop naar een nieuwe massasprint alleen maar toenam.

Zo was het bij Visma | Lease a Bike vooral zaak om uit de problemen te blijven. 'We wisten dat het een nerveuze etappe zou gaan worden', aldus ploegleider Grischa Niermann op de ploegsite, die tevreden is dat zijn renners geen kleerscheuren opliepen. 'Het was ons doel om Jonas Vingegaard en Matteo Jorgenson uit de problemen te houden en dat is opnieuw gelukt. Het was zaak om deze eerste twee etappes te overleven. Nu kunnen we ons volledig richten op de ploegentijdrit van morgen.'

De 28 kilometer lange ploegentijdrit over glooiende wegen bevat een korte, maar steile helling in het slot. 'Idealiter strijden we mee voor de ritzege', blikt Niermann vooruit. 'Gezien de individuele tijden van elke renner meetellen, hopen we dat we Jonas en Matteo samen naar de streep kunnen brengen. We zijn ervan overtuigd dat we over een sterke selectie beschikken, maar de concurrentie is groot. Het wordt alvast een mooi gevecht.'

Ook Axel Zingle, die naar een zesde plek sprintte in de massasprint ('sprint voelde aan als Alpe d'Huez'), kijkt uit naar de ploegentijdrit. 'Ik genoot van hoe goed de jongens reden vandaag. Morgen wacht er met de ploegentijdrit een belangrijke opdracht. Er is wat druk, maar ik kijk ernaar uit om met deze sterke ploeg de tijdrit te rijden.'

Tekst loopt hierna verder

Het Lidl-Trek van Pedersen en Skjelmose ziet 'stressniveau' omhoog gaan

Ook bij Lidl-Trek, met onder meer Mads Pedersen en Mattias Skjelmose als kopmannen, ging het na de koers vooral over de hectiek in koers. 'Het begon al op zestig, zeventig kilometer van de meet', aldus Pedersen over hoe vroeg ploegen al van voren beginnen te positioneren. 'Het niveau is ongelofelijk hoog, maar dat is misschien wel de manier van koersen tegenwoordig.'

Ook zijn Deense landgenoot en ploeggenoot had het over het 'stressniveau' in koers. 'Dat gaat steeds omhoog. Maar het is wielrennen, dus ik moet ze wel blijven volgen. Je kan geen regel maken, dat er niet meer gesprint mag worden naar een bocht. Stel je hebt een team dat sterk genoeg is om je van voren te houden, waarom zou je dat dan niet doen? Dan zit je niet tussen de valpartijen. Tuurlijk is het vervelend, maar wij hebben ook niet het team om dit te doen.'

Zo belandde Skjelmose tussen enkele opstoppingen in de finale van de koers. 'In het begin was ik niet aan het panikeren, maar ik begon wel wat nerveuzer te worden. Maar ik had Otto Vergaerde bij me, dat was goed en ook de reden dat hij hier is. Movistar en UAE kwamen ook. Ik was toen niet meer aan het stressen. Ik was zeker dat we het gat zouden dichten.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws