Poels 'had het zwaar' in ploegentijdrit: 'Je bent constant aan het afzien' Wielrennen
Wielrennen

Poels 'had het zwaar' in ploegentijdrit: 'Je bent constant aan het afzien'

Poels 'had het zwaar' in ploegentijdrit: 'Je bent constant aan het afzien'

Bahrain Victorious begon de Vuelta a España met een prima ploegentijdrit, althans, dat is de conclusie voordat de grootste ploegen over de streep komen. Wout Poels is een van de meesterknechten van Mikel Landa en Gino Mäder bij de ploeg uit het Midden-Oosten. Hij vertelde bij de NOS hoe zijn strijd tegen de tijd verliep en wat zijn doel was.

De ploeg gaf zeven seconden toe aan een van de favorieten voor de etappezege, Team BikeExchange - Jayco. 'Zeven seconden op die ploeg valt zeker mee', aldus Poels. 'Het wordt even afwachten, er moeten nog twaalf ploegen over de meet komen dus dan weten we pas echt of het een goede koers was van ons of niet. Ik voelde me goed, heb al drie jaar geen ploegentijdrit meer gereden dus het was even wennen. We hadden geluk dat het droog was en de ploeg draaide redelijk goed rond. Ik ben benieuwd!'

Zijn laatste ploegentijdrit was in de Vuelta van 2019, toen namens INEOS. 'Wat zo'n wedstrijd zwaar maakt is dat je van het startpodium afrolt, een bocht naar rechts maakt, en vanaf dat moment ben je constant aan het afzien. De hele tijd moet je geconcentreerd blijven en zit je hartslag op het maximum. Je moet zo dicht mogelijk op het achterwiel van je voorganger rijden, en dan met al die bochten...'

Doel van Bahrain was om 'zo min mogelijk tijd te verliezen'

Wat die bochten zo zwaar maakt, is het zogenaamde 'harmonica-effect', volgens Poels. Wat er dan gebeurt is dat de voorste renners bijna altijd harder door de bocht gaan dan de achterste renners, waardoor je hard moet optrekken om weer terug bij de rest van je ploeg te komen. 'De hele tijd inpikken nadat je moet aanzetten na bochten is erg moeilijk. Vooraf was onze doelstelling om zo min mogelijk tijd te verliezen, je wil altijd winnen maar realistisch gezien was het voor ons op vrijdag vooral schade beperken. Dat lijkt te lukken, maar de topteams moeten nog finishen. We gaan het zien!'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws