...
lidl trek stuyven milan theuns Wielrennen
Wielrennen

Steven de Jongh (Lidl-Trek) verkende eerste 11 ritten van Tour de France en deelt zijn bevindingen met ons

lidl trek stuyven milan theuns

Lidl-Trek staat vanaf zaterdag met grote ambities aan de start van de Tour de France van dit jaar. De Duits-Amerikaanse formatie hoopt op alle vlakken te scoren: met Jonathan Milan in de sprints, Thibau Nys in de heuvels en Mattias Skjelmose in de bergen. De Nederlander Steven de Jongh is de sportieve architect van dit geheel en besprak dat met In de Leiderstrui.

De Jongh is een sportief directeur die het liefst niets aan het toeval overlaat, helemaal bij een Tour de France niet. Zodoende bracht hij de afgelopen maanden al veelal in zijn auto door om de ronde te verkennen. De in Andorra woonachtige De Jongh zag de eerste elf (!) etappes van de Ronde van Frankrijk zodoende al van dichtbij.

Vanuit het vertrek zijn het direct ook belangrijke dagen voor zijn ploeg. Met Milan en zijn sprinterstrein, bestaande uit Edward Theuns, Jasper Stuyven en Simone Consonni, ligt er in Lille direct een mooie kans voor de ploeg klaar om het geel te pakken.

Lees verder onder de foto!

Steven de Jongh (Lidl-Trek) verkende eerste 11 ritten van Tour de France en deelt zijn bevindingen met ons

De Jongh ziet goede aankomst voor Milan in Lille

Niemand twijfelt er dan ook aan dat we zaterdag een sprint gaan krijgen, maar wat is nu het geheim voor die eerste etappe? 'De sleutel zit hem in het laatste rechte stuk. Als sprinterstrein moet je daar echt nog de horsepower hebben, want het laatste stuk is zo'n anderhalve kilometer rechtdoor tot aan de finish.'

'Daar heb je echt dus nog de mensen nodig om een Milan af te zetten' aldus De Jongh, die zich daar bij de vorming van de selectie van Lidl-Trek dus ook van bewust was. 'Voor Jonathan is het een ideale aankomst, maar ook voor Tim Merlier. Maar dan op een andere manier, want hij is toch wel de koning van de timing.'

In het restant van de eerste Tourweek zoekt het peloton de regio Duinkerke en vervolgens Normandië en Bretagne op. Nu niet echt wegen die bekendstaan omwille van de veiligheid voor een peloton aan wielrenners. 'Hoe die eruit gaan zien? Frans landschap, haha! Nee, het valt eigenlijk wel mee', doelt De Jongh op het parcours, dat door sommige andere ploegen als gevaarlijk werd betiteld.

'Er is niet veel wegmeubilair en de wegen zijn ook niet heel smal, maar er willen - met hoeveel zijn we nu? - 23 ploegen vooraan zitten en dat maakt het altijd gevaarlijk in de eerste dagen van de Tour de France', spreekt De Jongh uit ervaring. '23 ploegen die vechten voor de overwinning, dan maakt het niet uit hoe breed of smal die weg is.'

Lees verder onder de foto!

nys skjelmose vergaerde bernard skujins lidl trek

De Jongh spreekt verwachtingen voor eerste 11 dagen Tour de France uit

Ook centraal in deze Tour de France: de vele heuvelritten in het eerste gedeelte. 'Alleen in Nederland is het vlak, dat is een gegeven. Wij zeggen altijd: tussen de 2000 en 2500 hoogtemeters is het eigenlijk een vlakke rit', aldus de Nederlander, die ons voorziet van zijn verwachtingen van de eerste elf dagen van deze Ronde van Frankrijk.

'Etappes 1, 3, 8 en 9 zijn gemaakt voor sprinters. 2,4, 6 en 7 zijn voor de mannen met punch, zeg Luik-Bastenaken-Luik-parcours. Voor de types Thibau Nys, maar ook Mathieu van der Poel. Etappe 5 is dan een tijdrit, rit 11 in Toulouse kan zowel gereduceerde groep met sprinters als punchers worden en rit 10 is naar mijn mening gewoon een zware bergrit.'

Met Mattias Skjelmose selecteerde Lidl-Trek een klassementsman die zich thuisvoelt in dit gedrang: de Deen sprak in januari nog uit dat hij graag eens de Vlaamse klassiekers zou rijden. Of het direct een kans is om veel tijd te winnen op concurrenten, weet De Jongh niet. 'Veel zal afhangen van het weer. In de eerste vier ritten is het best vaak open, dus qua wind zijn dat de gevaarlijkere ritten. Later in de Tour is er vrij veel begroeiing langs de weg en heb je ook de nodige geluidswallen, dus dan is er minder kans op waaiers.

Naast de eerder genoemde namen selecteerde Lidl-Trek Amerikaans kampioen Quinn Simmons als 'puller' van dienst, ten koste van onder meer Amanuel Ghebreigzabhier en Otto Vergaerde. Toms Skujins is eveneens mee als allround knecht en man voor het middengebergte, waarmee hij Lennard Kämna, Tao Geoghegan Hart en Julien Bernard buiten de selectie liet.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws