Tadej Pogacar geeft lachend prijs welke bizarre vermogens hij trapt op rustig dagje in zone 2 Wielrennen
Wielrennen

Tadej Pogacar geeft lachend prijs welke bizarre vermogens hij trapt op rustig dagje in zone 2

Tadej Pogacar geeft lachend prijs welke bizarre vermogens hij trapt op rustig dagje in zone 2

Tadej Pogacar brak record na record tijdens zijn zegetocht in de Tour de France, met het beste voorbeeld de bizarre voorstelling op de Plateau de Beille. Ook buiten het racen rijdt de Sloveen de records uit de boeken: zo reed hij deze winter de beste tijd op de beroemde trainingsklim Coll de Rates. Maar zelfs tijdens een rustig trainingsrondje rijdt de kopman van UAE Team Emirates-XRG waardes waar mensen flauw van vallen.

In de Peter Attia Drive Podcast gaf Pogacar een kijkje op zijn training. Hij besprak daar bijvoorbeeld zijn VAM-waardes, oftewel het aantal verticale stijgingsmeters per uur. Even ter vergelijking: met een WAM-waarde van 1350 rijdt je in de grupetto van de Tour, en met een waarde van zo'n 1600 strijdt je in de top-tien van het klassement. En Pogacar? Die komt doodleuk aanwaggelen met een waarde van 1800...

De Tourwinnaar vertelde ook over zijn hartslag: waar zijn hart in rust 43 keer per minuut bonst, haalde hij als junior een maximum van 213. 'Gisteren haalde ik nog 203, dus dat is nog best hoog', stelt hij droogjes. Maar niet elke training is voluit. 'Ik houd ervan om in zone 2 te rijden. Waar ik leef, in Monaco, daar is het lastig om in zone 2 te rijden voor een lange tijd. Want er is veel klimmen en dan dalen, waar je niet in zone 2 kan komen.' Tijdens een zone 2-training rijdt je constant op zo'n 60 tot 70 procent van je maximale hartslag: dit is een effectieve zone om je uithoudingsvermogen te verbeteren en vet te verbranden.

Lees verder onder de Post!

Pogacar trapt in zone 2-training waardes waar je u tegen zegt

'Op de cols probeer ik lang in zone 2 te zitten, 20 tot 40 minuten, om daarna te herstellen in de afdaling. Maar als ik terug thuis in Slovenië ben, of in Spanje op trainingskamp, waar het meer plat is, dan houd ik ervan om gewoon vijf uur in zone 2 te blijven rijden. Sommige trainings wil ik gewoon zone 2 blijven stampen.' Voor Pogacar betekent een zone 2 training met een hartslag van 140-150 slagen per minuut. Hij vertelt vervolgens lachend hoe hij tijdens deze 'rustige' training doodleuk 320 tot 340 watt wegtrapt...

Hij zet wel een kanttekening bij deze waardes. 'Als je een training van vijf uur doet, is je zone 2 je zone 2 niet meer. Je moet weten wanneer dat gebeurt, want op het vlakke herstel je niet meer. En de volgende dag rijd ik dan sowieso niet meer op de fiets. Dus aan het einde van een training trap ik 300 watts in mijn zone 2.'

Hoe komt het dat Pogacar dit jaar zulke gigantische stappen heeft gemaakt? 'Ik ben niet alleen veranderd op de fiets, maar ernaast ook. Ik ben bijvoorbeeld meer core gaan trainen.' Eerder vertelde Pogi dat hij meer op de VO2 Max is gaan trainen. Ook probeert hij meer en meer looptrainingen toe te voegen. 'Ik probeer de laatste twee jaar meer hard te lopen, vooral in de winter. Maar dit jaar lukte het eigenlijk niet echt. Vorig jaar gingen we nog in Abu Dhabi met z'n allen hardlopen. Ook op vakantie, dan ga ik mij vervelen. Dan ga ik hardlopen, zwemmen, wat dan ook.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws