Een rol van betekenis kon Geraint Thomas in de Tour de France etappe van donderdag niet spelen. De Brit van INEOS Grenadiers kwam meer dan een halfuur na winnaar Tadej Pogacar over de streep, maar daarbij had de ervaren renner zich wel over meerdere dingen verbaasd. In zijn eigen podcast gaf Thomas tekst en uitleg.
'We wisten dat UAE die etappe wilde', begint de nummer 89 van de daguitslag zijn verhaal. 'Ik heb gisteren tijdens de etappe met Pog (Tadej Pogacar, red.) gesproken. Ik zal niet precies zeggen wat hij zei, maar ik had het gevoel dat hij er echt zin in had. Zelfs met zijn crash aan het einde van de rit (van woensdag, red.) dachten we dat ze ervoor zouden gaan. Maar we wilden het ze niet zomaar laten gebeuren. Dus zeiden we: "Jongens, probeer mee te komen in de ontsnapping."'
Thomas zelf slaagde daar niet in, maar INEOS Grenadiers had met Carlos Rodriguez, Connor Swift, Tobias Foss, Axel Laurance en Thymen Arensman maar liefst vijf renners mee in de groep van 52. 'Ik heb een paar keer een aanval gedaan, maar ik zakte terug. Je weet hoe dat gaat... Eigenlijk sinds 2015 zit ik altijd dicht in het klassement, dus je komt in die te ver naar achteren om aanvallen te volgen-zone terecht. Dan is er een splitsing en denk je: "Ik moet naar voren." Maar die was al gemaakt, dus ik wachtte gewoon. Toen zag ik deze groep gaan en ik hoorde op de radio dat we er vijf hadden. Ze hebben geweldig werk geleverd door een gat te slaan.'
Lees verder onder de foto!
Thomas verbaasde zich over Uno-X en EF Education-EasyPost, maar ook over de rol van de motor
Zoals Thomas dus al tijdig wist, zou het peloton de touwtjes niet laten veren. De ervaren routinier verbaasde zich daarbij wel over de rollen van sommige ploegen. 'Carlos (Rodriguez, red.) begon de dag met een achterstand van vijf en een halve kilometer', knipoogt de Brit. 'Daar hoef je je geen zorgen over te maken. Laat UAE gewoon de achtervolging doen. Ze gaan het toch wel doen. Maar EF en Uno-X gaven allebei twee man. Dat leek me zonde. De tiende plaats verdedigen met nog negen dagen te gaan? Nee hoor. Laat UAE gewoon hun mannen verslijten', klinkt het licht kritisch.
Het was niet het enige waar Thomas zich donderdag over verbaasde. 'Het peloton bestond nog steeds uit 100 man, en het zat op een lint. De motor lag misschien 20 tot 30 meter voor. Met 54 kilometer per uur krijg je een slipstream, zonder twijfel,' weet de routinier. 'Iedereen klaagde. Ik reed naar Visma en vroeg de jongens: "Ligt het aan mij of rijdt die motor er de hele dag al?" Ze waren het met me eens.'
'Maar het is niet de schuld van de renners', vindt Thomas. 'Als de motor daar rijdt, ga je hem gebruiken. Het is een eeuwenoud probleem in de wielersport. De mannen op de motoren doen gewoon hun werk, namelijk beelden verzamelen, maar dat kan de koers veranderen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties