De A.S.O., organisator van de Tour de France, heeft de officiële reglementen van de 2025-editie naar buiten gebracht. Daartoe rekenen we ook de puntentellingen voor de verschillende truien, waarbij met name die van de groene trui op het eerste oog voor een interessante strijd kan gaan zorgen.
Zoals iedereen wel weet, zijn er aan de finish van elke etappe punten te verdienen voor de groene trui. Om dit te kunnen reguleren, deelt de Tourorganisatie de etappes op in zes categorieën op basis van moeilijkheidsgraad. Ook tijdritten hebben een aparte categorie.
Categorie 1 en 2 zijn de op papier gemakkelijkste ritten, waarin de winnaar aan de finish maar liefst 50 punten voor de groene trui kan verdienen. Tot categorie 3 rekent de A.S.O. de heuvelachtige etappes of ritten met enkel een aankomst bovenop, waardoor ook de rit met aankomst op de Mont Ventoux tot die categorie wordt gerekend. Daarin liggen 30 punten klaar voor de dagwinnaar.
Bij categorie 4 en 5 spreken we over zware bergetappes met de nodige hoogtemeters onderweg en zijn er 20 punten te verdienen voor de man die wint. Ook categorie 6, de individuele tijdritten, mogen we op die hoogte inschalen.
In totaal zijn er elf etappes die categorie 1 en 2 hebben meegekregen. De openingsrit met start en aankomst in Lille bijvoorbeeld, maar ook de tweede etappe met aankomst in Boulogne-sur-Mer (slotkilometer aan meer dan 5 procent), etappe vier met aankomst in Rouen (5 gecategoriseerde beklimmingen in slotfase) en zelfs de zesde etappe met aankomst op de Mur-de-Bretagne, 2 kilometer aan 6,9 procent.
Dat zijn over het algemeen ritten waarin de Mathieu van der Poels en Wout van Aerts van deze wereld het voordeel hebben tegenover pakweg Jonathan Milan, Tim Merlier en Jasper Philipsen. Ook etappe 8 naar Laval, rit 10 in Toulouse, dag 15 richting Carcassonne en de slotrit met meermaals Montmarte bieden de mogelijkheid voor de punchers om 50 punten te halen.
Lees verder onder de foto!

Tel daarbij op dat de nodige tussensprints - waar steevast ook maximaal 20 punten te verdienen zijn - op gunstige plekken liggen voor de beter klimmende sprinters c.q. punchers en het kan zomaar eens zijn dat de groene trui in 2025 níet naar een pure sprinter gaat.
In de afgelopen editie van het Critérium du Dauphiné deed Mathieu van der Poel ook al een gooi naar de groene trui. De Nederlander finishte op hetzelfde aantal punten als eindwinnaar Tadej Pogacar, maar zag het groen toch naar de Sloveen gaan.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties