UCI wijzigt regels: richtlijnen voor tijdrit-volgwagens, juniorenverzet en bonificatieseconden veranderd Wielrennen
Wielrennen

UCI wijzigt regels: richtlijnen voor tijdrit-volgwagens, juniorenverzet en bonificatieseconden veranderd

UCI wijzigt regels: richtlijnen voor tijdrit-volgwagens, juniorenverzet en bonificatieseconden veranderd

De UCI heeft met het oog op het aanstaande wegseizoen van 2023 een aantal belangrijke wijzigingen doorgevoerd in de regelgeving. De belangrijkste veranderingen hebben te maken met de afstand tussen een tijdrijder en zijn volgwagen, het maximaal verzet voor junioren en de organisatorische keuze om bonificatieseconden te verdubbelen.

Nadat eerder al hervormingen voor het vrouwenpeloton waren aangekondigd door de internationale organisatie voor de wielersport, zijn nu voor de mannen (en junioren) een aantal noemenswaardige regelwijzigingen doorgevoerd door de UCI.

Aerodynamisch voordeel verkleinen

In 2023 is het voor ploegleiders in de volgauto bij een tijdrit niet langer mogelijk om op tien meter afstand van de desbetreffende tijdrijder te rijden. De UCI verhoogt deze verplichte afstand namelijk naar vijftien meter (het initiële plan was zelfs dertig meter), om zo het aerodynamisch voordeel dat behaald wordt bij een dicht achtervolgende auto te verkleinen.

Hoe dichter een volgauto achter een renner rijdt, des te meer lucht deze auto in de rug van de renner duwt. 'De volgwagen moet op minstens vijftien meter van de renner blijven, mag de renner niet inhalen of ernaast gaan rijden', luidt de nieuwe regel.

Geen maximaal verzet voor junioren meer

Het tweede idee dat de UCI vanaf 2023 zal gaan doorvoeren in de internationale wielersport heeft betrekking op het maximaal verzet van junioren. Het huidige maximale verzet voor junioren is 7,93 meter. Met ingang van volgend seizoen zouden junioren in principe een 'onbeperkt grote molen' kunnen gaan rondtrappen, aangezien er geen bovengrens meer zal zijn.

Met het afschaffen van het maximale verzet zijn de Nederlandse (KNWU) en Belgische (Belgian Cycling) wielerbonden het in ieder geval oneens. 'Veiligheid in het peloton vinden we erg belangrijk. Hieronder valt ook dat jeugdrenners zich kunnen ontwikkelen zonder dat hun lichaam in de groei wordt overbelast', luidt de kritiek vanuit de lage landen.

Optie tot meer bonificatieseconden bij tussensprints

De UCI roept in 2023 voor organisatoren van wielerwedstrijden de optie tot verdubbeling van bonificatieseconden bij tussensprints in het leven. Bij een tussensprint in een wedstrijd liggen er doorgaans 3, 2 en 1 seconden voor het oprapen. Wanneer er bij een wedstrijd in 2023 slechts één tussensprint in het parcours van de dag is opgenomen, mag de organisatie er voor kiezen om daar 6, 4 en 2 bonificatieseconden weg te geven aan zij die respectievelijk als eerste, tweede en derde over de meet bij het tussenpunt komen.

1 claps
1 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws