Vaughters haalt gram met 'keuze' voor Carthy: 'Iedereen had er kritiek op' Wielrennen
Wielrennen

Vaughters haalt gram met 'keuze' voor Carthy: 'Iedereen had er kritiek op'

Vaughters haalt gram met 'keuze' voor Carthy: 'Iedereen had er kritiek op'

Jonathan Vaughters, baas van EF Education-NIPPO, heeft het afgelopen seizoen zware keuzes moeten maken tussen renners. De moeilijkste was volgens hem die tussen Daniel Felipe Martínez en Hugh Carthy, wat hem flink wat kritiek opleverde.

Vaughters vertelt in gesprek met Cyclingnews over de beperkte financiële middelen van zijn ploeg. 'We zijn in de WorldTour een van de onderste vijf ploegen qua budget. Groot zijn we ook nooit geweest.' En dat vindt Vaughters meer dan logisch. 'Met de pandemie is een budget van zestig miljoen niet haalbaar en ook niet eervol. Wat wij doen is meer in lijn met hoe de wereld erbij ligt op dit moment.'

Door die beperkte middelen stond Vaughters voor keuzes in de ploegselectie. 'De moeilijkste keuze was tussen Carthy en Martínez. Ze hadden allebei grote aanbiedingen en we konden er maar één betalen.' Over zijn keuze is Vaughters uiteindelijk tevreden. 'Dit was voor de Tour nog. Iedereen had kritiek op de keuze. Maar die kritiek verdween na de Vuelta, waar Carthy derde werd in het eindklassement.'

Vaughters: 'Ik ben niet teleurgesteld over het verlies van Michael Woods'

Vaughters is vooral geïnteresseerd in het vinden van de ondergewaardeerde jonge renners. 'Ik kijk naar het heruitvinden van het team met een mager budget. Dat is de realiteit van 2021 en verder.' Dit illustreert hij met de situatie rondom Michael Woods: 'Toen hij wegging, was er zoveel negativiteit. Men vroeg zich af of ik in bed lag te huilen. Natuurlijk wilde ik hem houden, maar we hebben dat budget niet. Ik was niet teleurgesteld over zijn verlies. We passen ons aan aan de nieuwe wereld.'

In die zin is EF Education-NIPPO niet te vergelijken met andere teams. 'Teams als INEOS Grenadiers, UAE Team Emirates, en Bahrain Victorious zijn internationaal georiënteerd en daar draait alles om winnen en prestige. Dan heb je ook teams als Jumbo-Visma en Deceuninck-Quick-Step die meer regionaal zijn, dan gaat het om winnen en aanspraak maken op je publiek in specifieke regio's. Wij moeten het hebben van een strategie die past bij een wereldwijd bedrijf en bijbehorende marketing.'

De voorzitter van EF Education First, Philip Hult, deelt die mening, zegt Vaughters: 'Hij vertelde me dat ook als je de 'ratrace' wint, je nog steeds een rat bent. Ik vind dat er een meer verantwoordelijke manier is om een wielerploeg te leiden dan een gigant van vijftig miljoen dollar.' Dat sluit ook beter aan bij hun sponsor. 'EF steunt studenten en leraren en die willen we iets verantwoordelijks en interessants teruggeven'.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws