Startgeld-tumult in veldrijden: Van der Poel en consorten vs organisatoren IDL-producties
IDL-producties

Startgeld-tumult in veldrijden: Van der Poel en consorten vs organisatoren

Startgeld-tumult in veldrijden: Van der Poel en consorten vs organisatoren

Een revolutie in de cross: De startgelden dreigen te verdwijnen uit het circuit. Grote jongens als Mathieu van der Poel, Wout van Aert en Sven Nys spraken zich uit tegen de veranderingen, maar hoe zit het bij de rest? In de Leiderstrui verzamelt de reacties.

Allereerst, wat dreigt er te veranderen? De startgelden dreigen compleet geschrapt te worden, ten faveure van het prijzengeld. Een crosser krijgt dus niet meer betaald op basis van zijn prestaties of naam, maar voor zijn prestatie in de desbetreffende veldrit. Bijkomend voordeel voor de organisatoren is dat ze over de hele linie minder kosten maken, de startgelden maken een significant verschil in de begroting.

Om de boel ietwat te compenseren wordt het prijzengeld voor iedereen verhoogd en zal er sprake zijn voor een onkostenvergoeding voor de top-15 van de UCI-ranking. Ook krijgen alle organisatoren een los potje om vrij te besteden, mogelijk met toch een klein beetje startgeld voor de grote namen.

Van der Poel en Van Aert vrezen niet voor zichzelf, maar voor anderen

Dé twee gezichten - ondanks dat ze niet altijd meedoen - in de cross begrijpen de ingrijpende beslissingen niet. Van der Poel: 'De startgelden maken het voor mij en Wout financieel aantrekkelijk, daar moeten we niet flauw om doen. Maar daar is ook reden voor: Wij brengen volk mee, hebben het een en ander gepresteerd.' Voor zijn eigen persoon voorziet de Nederlander geen problemen, maar hij denkt wel aan de mindere goden. 'Zij hebben het harder nodig. Uiteindelijk zal het de internationalisering van de sport alleen maar tegenhouden.'

Van Aert sluit zich aan bij zijn rivaal: 'De meeste renners zijn op zichzelf aangewezen als het gaat om hun entourage. Die krijgen loon van hun ploegen, maar hun reiskosten en andere onkosten betalen ze vanuit hun startgeld.' De Belg begrijpt dat er aan beide kanten water bij de wijn moet worden gedaan, maar ziet er geen permanente oplossing in. 'Als de coronacrisis overgewaaid is, zie ik geen reden om het startgeld af te schaffen.'

Subtop in koor: 'Het is een kwalijke evolutie'

Ook enkele vaste waardes in de top tien van de cross hebben hun mening al geuit via verschillende platformen. Eli Iserbyt maakt zich zorgen om de kwaliteit van de cross. 'En we zijn niet eens betrokken in de gesprekken, ik heb het gevoel dat de inspanningen vooral van onze kant moeten komen. Startgeld is nog steeds de ideale manier om toppers met een groot bereik naar de cross te lokken.'

Ook Quinten Hermans geeft aan dat hij zijn startgelden voornamelijk gebruikt om zijn onkosten te dekken. 'Wij als renners zijn zelfvoorzienend. De sport is nog nooit zo professioneel geweest, het niveau ligt enorm hoog, maar hoe gaat het als we moeten gaan bezuinigen? Mij lijkt het een kwalijke evolutie.'

Belgisch kampioen Laurens Sweeck ziet eveneens inkomsten verdampen. 'Die nationale trui levert normaliter natuurlijk wel iets extra's op. Als die bedragen komend seizoen lager liggen, is het zo. Ik kan er niks aan veranderen en hoop vooral dat we in de winter überhaupt weer aan veldrijden kunnen denken.'

Crosscoryfeeën Nys en Wuyts ook niet eens met hervormingen

Twee veteranen in het wereldje, Sven Nys en Michel Wuyts, hebben eveneens twijfels over de aangekondigde hervormingen. Wuyts: 'Het is een beter idee om te nivelleren. Geef de grote jongens een kleiner stuk van de taart, en de mindere goden een groter stuk in verhouding. Zo hou je meer jongens in de veldritwereld.'

Zo denkt ook Nys erover. 'Renners mogen best met startgeld beloond worden voor datgene wat ze bereikt hebben in de sport. Het is logisch dat organisaties minder te besteden hebben, en dan kan er na één seizoen geëvalueerd worden wat mogelijk is.'

Ook Sanne Cant, de beste Belgische veldrijdster van het moment, staat niet te springen. 'Het is een hele belangrijke bron van inkomsten. Het is een streep door de rekening, onze lonen zijn er ook op aangepast.'

Wie zijn er dan wel voor? 

Wie staat er dan wel achter de hervormingen? De organisatoren zelf, zo geeft Cristhophe Impens van Golazo aan tegenover Sporza. 'Er wordt al jaren gezegd dat het systeem herbekeken moet worden. Corona heeft er nu enkel voor gezorgd dat dit proces versneld is. De kosten in het veldrijden moeten toch gedrukt worden en het is een plan voor de langere termijn. De gevolgen van corona zullen ook nog lang voelbaar blijven.'

Toch is het de vraag of het plan daadwerkelijk uitvoerbaar zal zijn. Zo werden de prijzengelden van mannen en vrouwen in de DVV-trofee afgelopen winter nog gelijk getrokken, blijft dat zo? En komen Van der Poel en Van Aert nog wel tussen hun drukke wegseizoen in voor enkel wat prijzengeld?

Voorlopig levert het dossier vooral vragen en meningen op, maar weinig eensgezindheid... Sterker nog; voorlopig lijken alleen de organisatoren van de wedstrijden blij met de beslissing. Hun portemonnee wordt dan ook gevuld met de eventuele omslag, die van de crossers dreigen heel rap leeg te lopen. (foto: Joren Ooms/In de Leiderstrui)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws