Flanders Classics weerlegt argumenten Sven Nys: 'De ene vindt dit, de ander weer dat' Veldrijden
Veldrijden

Flanders Classics weerlegt argumenten Sven Nys: 'De ene vindt dit, de ander weer dat'

Flanders Classics weerlegt argumenten Sven Nys: 'De ene vindt dit, de ander weer dat'

Komende zondag staat er in Italië een gloednieuwe Wereldbekercross op de rol. Een deel van de veldritwereld maakt namelijk de oversteek naar Sardinië voor de strijd in Cabras, waar de lokale organisatie in samenwerking met Flanders Classics een nieuwe wedstrijd op poten heeft gezet. Chris Mannaerts, Head of Cyclocross bij Flanders Classics, geeft in gesprek met In de Leiderstrui tekst en uitleg.

Zoals elke winter is de Wereldbeker onderwerp van gesprek. Te lang, te kort, te dicht op elkaar, te veel verplaatsingen, te weinig toppers... ook dit seizoen worden er her en der weer de nodige ballonnetjes opgelaten hoe het nóg beter zou kunnen. Feit is dat we zondag naar Sardinië trekken. 'Ik ga moeten afwachten hoe die wedstrijd gaat zijn. Hopelijk is de cross in Sardinië dan ook een blijver, dus dat we dan niet na één keer al stoppen', zo duidde Sven Nys.

Logistiek is het namelijk een hele puzzel, zoals Nys tegenover ons uit de doeken deed. 'We hebben één grote vrachtwagen, waar we al het materiaal instoppen. Die zijn de donderdag voor Dublin richting Ierland getrokken met de boot en die reizen direct door naar Italië. Dat doen ze door de boot naar Frankrijk te nemen, vanuit daar naar Italië te rijden en dan de boot naar Sardinië te nemen. Die mensen zijn twee weken onderweg, voor grof gezegd twee uurtjes cross... Het is een moeilijke combinatie, eigenlijk té complex.'

Ook bij de renners en rensters horen we dergelijke dingen terug. Een deel (onder andere Thibau Nys, Fem van Empel en Laurens Sweeck) laat de veldrit in Sardinië voor wat het is, anderen (zoals Lucinda Brand en Michael Vanthourenhout) maken er een stage van. En Flanders Classics reikt voor het overige deel de hand toe met een chartervlucht, om suboptimale omstandigheden te creëren voor de deelnemers.

Lees verder onder de foto!

Flanders Classics weerlegt argumenten Sven Nys: 'De ene vindt dit, de ander weer dat'
Thibau Nys rijdt niet op Sardinië. 

Interview Chris Mannaerts (Flanders Classics) over Wereldbeker Sardinië

Chris, allereerst: hoe komen jullie bij Sardinië uit?

'Het begint natuurlijk met kandidaturen die we ontvangen. We hadden er nog een aantal uit Italië, maar uiteindelijk zijn we bij hen aanbeland voor dit jaar. Het is iets anders, zoals we elk jaar wel een nieuwkomer hebben in de Wereldbeker.'

Wat wil de lokale organisatie bereiken met het organiseren van een Wereldbeker veldrijden? Is dat toerisme, promotie van sport op dat eiland of nog geheel iets anders?

'Veldrijden blijft een geweldig TV-product, ook voor de regio Sardinië. In België en Nederland wordt de sport geweldig goed opgepikt, dus het toerismebureau van Sardinië zorgt ook voor de nodige ondersteuning voor de lokale organisatie. Dankzij die funding kunnen we ook op die plaats terecht.'

Jij weet er natuurlijk alles van, dus hoe staat het er daar voor?

'We zijn volop bezig, met veel Belgische bedrijven die komen helpen. De mensen die de parcoursen in Hulst en Kruibeke bouwen, helpen ons daar ook met het parcours uit te zetten. Als ik het zou moeten omschrijven, dan kom ik op een mix van Benidorm, met vrij harde gravel, en de zandstroken van Antwerpen uit.

Het is niet volledig langs het strand, want dat bestaat uit een bepaald soort type keitjes. Daar mag je niet doorrijden, dat is heiligschennis. Dus er is wat ander zand verspreid over het parcours, inclusief één grote zandberg. Daar zullen de renners echt naar boven moeten klauteren.'

Lees verder onder de foto!

Flanders Classics weerlegt argumenten Sven Nys: 'De ene vindt dit, de ander weer dat'

Wat hebben jullie eraan gedaan om het aantrekkelijk te maken voor de renners?

'We zijn er redelijk mee bezig geweest, omdat we weten dat het in de winter moeilijker is om er te geraken. We hebben dus een chartervlucht aangeboden aan alle ploegen, die zaterdagochtend om negen uur zal vertrekken en zondagavond om half tien terugvliegt. Op dat vlak hebben we er dus extra in geïnvesteerd. Veel renners komen echter ook uit Spanje of trekken eerder al naar Italië, maar toch hebben we al veertig renners en ploegmanagers op die charter zitten.'

Zo slecht is het startveld ook niet.

'Zeker niet, het is behoorlijk voor een eerste editie daar. We moeten natuurlijk over die verplaatsing nadenken, maar het is niet ondoenbaar. Vorig jaar gingen we nog naar Amerika, dus dan is Sardinië niet ondoenbaar.'

Sven Nys zei: mijn stafleden zijn twee weken weg, voor twee uurtjes cross.

'Dat is altijd met zo'n verplaatsing. Sardinië kun je niet in de Kerstperiode zetten, want dan gaat het niet met alle crossen daar. Daarom zoek je juist naar een plek waar het wél kan. Maar goed, de perfecte kalender bestaat ook niet. Dat zie je ook aan de keuzes die de renners maken. De ene vindt dit een logische combinatie, de ander weer dat. We hebben het nu zo voorgesteld en dan kunnen we achteraf evalueren.'

Leeft zo'n nieuwe bestemming bij de renners?

'In Dublin vinden de renners dat bijvoorbeeld heel tof, daar heb je het gevoel dat ze het waarderen. In dat opzicht is dat een succesnummer, wat je ook bij andere bestemmingen hoopt te bereiken.'

Laten we het hopen!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws