Interview | Parcoursbouwer Groenendaal zag grote strijd in GP Beekse Bergen: 'Dat was de opzet van het parcours'

| door Gabriël Melching

De Wereldbeker veldrijden streek afgelopen zondag voor het eerst neer in de Beekse Bergen. Oud-prof Richard Groenendaal had de eer om het parcours uit te tekenen. Het werd een snel parcours en zowel bij de vrouwen als bij de mannen bleef de wedstrijd tot aan het einde spannend, wat Groenendaal niet verbaasde. 'Dit was ook de opzet van het parcours.'

Spannende crossen in de eerste GP Beekse Bergen, zowel bij mannen als bij de vrouwen. Het parcours leek te zorgen voor kleine verschillen. In de Leiderstrui zocht de wereldkampioen van 2000 op voor een gesprek over het parcours dat hij heeft ontworpen. 'Dat de vrouwen zo met elkaar aan het strijden waren, had ik wel verwacht, en ik verwachtte niets anders bij de mannen. Ik dacht al dat het daar ook een snelle cross zou worden die lang gesloten zou blijven.' De parcoursbouwer kreeg gelijk. Beide wedstrijden bleven tot diep in de laatste ronde spannend. 'Dat was namelijk ook de opzet van het parcours. Je hebt te maken met een vlak terrein en dat wilde ik optimaal benutten.'

Daarom had Groenendaal dan ook de intentie een supersnel parcours bouwen. 'Ik denk dat we een super mooie aaneenschakeling hadden van verschillende facetten. Zo moesten de renners en rensters veel draaien en keren door het bos, en waren er voldoende rechte stukken waar posities gewisseld konden worden. Er was ook wat zand op het oude strand wanneer je richting de finish reed. Al met al denk ik dat we een hele snelle finale hebben gecreëerd.'

tekst gaat verder onder de foto.

De zandpassage was een van de technische stukken.

Groenendaal over GP Beekse Bergen: 'Op TV zag het er makkelijk uit, maar dat was het niet'

Ondanks het gebrek aan hoogteverschil, was het parcours volgens de ontwerper erg technisch. 'Op TV zag het er makkelijk uit, maar dat was het niet. Als je hier naast het parcours stond zag je al hoe moeilijk het was. Omdat de coureurs op zulke hoge snelheden reden, moesten ze elke bocht perfect aansnijden om niet teveel snelheid te verliezen. Je moest zo strak sturen omdat je steeds gewoon op de millimeter uitkwam na een bocht. Door de hoge snelheid die gemaakt werd, was het vooral technisch.'

Na twee keer het Europees Kampioenschap veldrijden te hebben georganiseerd, vonden de organisatoren van de Grote Prijs van Brabant het tijd voor iets nieuws, zo liet Groenendaal weten. 'Er werd gekeken: waar willen we naartoe met de organisatie? Dat werd de Wereldbeker en dat is uiteindelijk dit seizoen gelukt. Libéma is eigenaar van Autotron Rosmalen, waar de vorige crossen werden georganiseerd, en van de Beekse Bergen. Het idee kwam om naar deze locatie te wijzigen, en zo geschiedde.'

Groenendaal zocht lang naar een goede plek voor de materiaalpost: 'Dat was nog best een klus'

Toen de locatie eenmaal duidelijk was, moest Groenendaal vanaf nul beginnen. 'Kijk, de start/finish heb je zo gevonden. Dat doe je in principe waar asfalt ligt, maar... Een goede plek vinden voor de materiaalpost was wel lastig. Volgens de reglementen heb je namelijk een enorm oppervlak nodig. Daarnaast moet de eerste passage langs de post vrij dichtbij de start zijn, want daar gebeuren nog wel eens ongelukken en je wilt niet dat renners dan meteen volledig kansloos zijn.'

Hij vervolgt: 'De tweede passage langs de post moet dan weer ergens halverwege het parcours liggen. Dat was nog best een klus, maar toen we die hadden gevonden, konden we aan de hindernissen gaan denken, maar ook aan de toegankelijkheid van het publiek. Dat waren een beetje de stappen. Ik denk dat het uiteindelijk geslaagd is.'

Lees ook

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen