...
visma-vingegaard
Wielrennen

3 grote rondes bekend, dus bij Visma | Lease a Bike gaan ze om tafel zitten om een goed plan te maken

visma-vingegaard

Woensdagavond werd met het voorstellen van het Vuelta a Espana-parcours ook de laatste grote ronde van 2026 duidelijk. Bij Visma | Lease a Bike, Movistar en alle andere ploegen kunnen ze nu definitief aan de slag met de planning voor de drieweekse rittenkoersen in het komende wielerjaar en werd de balans dan ook opgemaakt.

De Ronde van Spanje begint komend jaar in Monaco en zal eindigen in Granada, nadat de Canarische Eilanden wegens de Israël-kwestie besloten om het slot van de ronde niet te verwelkomen. 'Het wordt een editie met een uitgesproken mediterraan karakter.'

'Monaco biedt een prestigieuze start van een editie die langs historische steden, bergpassen die deel uitmaken van onze geschiedenis en ongekende beklimmingen voert, om vervolgens te eindigen in een unieke omgeving zoals het Alhambra, het rode fort van Granada', aldus koersdirecteur Javier Guíllen.

Parcoursbouwer Fernando Escartin nam weer de nodige obstakels op. 'Het is een zeer zware route! De bergen zullen een hoofdrol spelen in een van de meest uitdagende edities van de Vuelta ooit. Andorra zal de toon zetten aan het begin van de race met een korte maar zeer veeleisende etappe, voordat beklimmingen als Valdelinares, Aitana, Calar Alto, La Pandera, Peñas Blancas en de nooit eerder vertoonde Collado del Alguacil bedwongen moeten worden.'

Lees verder onder de foto!

vuelta-a-espana

Ploegleiders zien zware Vuelta in mogelijk moeilijke omstandigheden

Namens Movistar mocht ploegleider Garcia Acosta zijn licht laten schijnen over het parcours. 'Het is een Vuelta die atypisch en extreem veeleisend is. De wedstrijd begint met een tijdrit in Monaco, gaat langs de Middellandse Zeekust en doorkruist vier landen – iets wat vrij zeldzaam is. Een andere route, met een slotetappe die afwijkt van het gebruikelijke circuit van Madrid. Tel daar de omstandigheden in het zuiden en de hitte in die tijd van het jaar bij op en je weet: het wordt een zware Vuelta.'

Grischa Niermann, Head of Racing bij Visma | Lease a Bike, sluit zich daarbij aan. 'Het ziet eruit als een zwaar maar goed uitgebalanceerd parcours. Het is een normale Vuelta in die zin dat er veel zware bergen zijn, maar veel daarvan kennen we al. Om te winnen moet je ook sterk zijn tegen de klok, want er zijn meer dan 40 tijdritkilometers. Het meest ongebruikelijke vind ik dat er twee etappes zijn met meer dan 5.000 hoogtemeters, verspreid over de hele rit. Dat is niet gebruikelijk in de Vuelta.'

'Verder zie ik veel kansen voor snelle renners die ook wat beklimmingen kunnen overleven. Er zijn niet veel volledig vlakke etappes. De warmte zou ook een rol kunnen gaan spelen, aangezien de hele ronde in het zuiden wordt verreden. We gaan nu om de tafel zitten en een goed plan maken', duidt de Duitser, die met Jonas Vingegaard de titelverdediger in zijn rangen heeft.

Lees verder onder de foto!

jonas-vingegaard

Kruijswijk hoopt op Vuelta-deelname in laatste jaar

De in Monaco residerende Steven Kruijswijk hoopt er ook bij te zijn. 'Het is zeldzaam dat een Grote Ronde letterlijk voor je deur start, dus het zou voor mij heel speciaal zijn om over al deze wegen te koersen die ik zo goed ken. Het is echt iets groots om mee te maken. Over het algemeen is de Vuelta een koers die mij ligt; als klimmer paste de wedstrijd altijd goed bij me en hij is iets minder stressvol dan de Tour. Ik hoop in augustus aan de start te staan'

'Het parcours ziet er zeer uitdagend uit', is de Brabander het eens met zijn ploegleider. 'Er zit al veel klimwerk in de eerste week, maar daarna gaat het gewoon zo door. Ik heb in mijn carrière al een paar Vuelta’s gereden en ik weet hoe zwaar het kan zijn wanneer we in die maanden naar het zuiden trekken.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws