Evenepoel, Van Aert en Pidcock snel naar BORA-hansgrohe? 'Nee, er is vooral gevaar dat de kloof tussen teams te groot wordt' Wielrennen
Wielrennen

Evenepoel, Van Aert en Pidcock snel naar BORA-hansgrohe? 'Nee, er is vooral gevaar dat de kloof tussen teams te groot wordt'

Evenepoel, Van Aert en Pidcock snel naar BORA-hansgrohe? 'Nee, er is vooral gevaar dat de kloof tussen teams te groot wordt'

Het deed een hoop stof opwaaien de afgelopen dagen en weken: de entree van Red Bull in het wielerpeloton, als speler binnen de ploeg BORA-hansgrohe. De energiedrankenfabrikant werd voor 51% aandeelhouder en zal dus een flinke vinger in de pap krijgen bij het Duitse team. Maar hoe groot zal die invloed echt worden? Sporza ging langs bij enkele kenners en zij denken dat deze invloed mee zal vallen. 'Het is te kort door de bocht om te zeggen dat Wout van Aert en Tom Pidcock snel naar die ploeg verhuizen.'

Het moge duidelijk zijn dat enkele grote renners uit het peloton al banden hebben met Red Bull. Zo fietst Van Aert al jaren met een helm waar het merk groot op prijkt. De vraag die dan ook al gauw naar boven komt na de deal tussen Red Bull en BORA: gaat de ploeg snel grote kleppers aan de selectie toevoegen? 'Red Bull is nu voor 51% aandeelhouder en zij zullen het team willen uitbouwen en misschien willen ze individuele renners erbij hebben. Aan de andere kant hebben Pidcock en Van Aert gewoon contracten bij hun teams en individuele partnerships bij Red Bull. Het hoeft niet met elkaar gelinkt te zijn', stelt makelaar Dries Smelts.

'We moeten er vooral voor waken dat de kloof tussen de teams niet te groot wordt en iedereen aan boord blijft'

'Zij zullen, vanwege die lange contracten bij hun ploegen, niet zomaar bij BORA belanden.' Van Aert ligt bij Visma | Lease a Bike nog tot en met 2026 vast en Pidcock nog tot 2027 bij INEOS Grenadiers. Smets stelt wel dat de slagkracht van BORA door de steun van Red Bull versterkt is, getuige de transfer van Primoz Roglic. 'Vanuit de coulissen heb ik, ondanks dat Ralph Denk zegt dat de transfer met eigen middelen is beklonken, gehoord dat Red Bull mee achter het stuur zat. De bedragen die voor hem zijn betaald, is voor dat bedrijf peanuts.'

Wat gaat er dan gebeuren binnen de wielerwereld, na de entree van Red Bull? Smets wil niet te hard van stapel lopen. 'De economie in de wielrennerij draait op zo'n dertig teams. Als één daarvan een budgetverhoging doorvoert, laat dat het wereldje niet op zijn kop staan. BORA zal inderdaad meer willen realiseren, maar kan ook maar dertig renners vastleggen. Moet wel gezegd: voor 2025 staan er nog maar tien renners onder contract', duidt Smets de eventuele ruimte voor versterking na dit seizoen.

Het grootste gevaar schuilt er volgens de makelaar in dat het wielrennen te oneerlijk kan worden. 'We hebben alle teams nodig voor een gezonde wielrennerij en moeten ervoor waken dat iedereen aan boord blijft. Het wordt saai als vijf grote teams alles wegkapen. De kloof tussen de grote teams en de kleinere ploegen kan met de komst van Red Bull wel groter worden.' Toch moeten we de invloed niet onderschatten. 'Van Aert bijvoorbeeld, die voelt zich heel goed bij zijn ploeg. Voor iemand als Remco Evenepoel is er wel een haakje: hij fietst al op Specialized en dat doen ze bij BORA ook.' Maar een wielerwereld op zijn kop? Dat lijkt voor nu ver weg.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws