...
juan ayuso 4 Wielrennen
Wielrennen

Favorieten etappe 11 Giro d'Italia 2025 | Bananenschil, booby trap of hoe zullen we het noemen?!

juan ayuso 4

Na één echte rustdag op maandag en voor een groot deel van het peloton halve rustdag op tijdrit-dinsdag trekken de deelnemers van de Giro d'Italia op woensdag weer de bergen in. Tussen Viareggio en Castelnovo né Monti staat er een rit van 186 kilometer op de rol, waarin het meerdere kanten op kan. In de Leiderstrui schotelt het parcours, mogelijke scenario's en favorieten voor.

Parcours etappe 11 Giro d'Italia 2025

etappe 11

Starten doen de coureurs dus in Viareggio, waar Magnus Cort twee jaar geleden nog een etappe in de Giro d'Italia won. Vanuit deze startplek rijden de renners via Camaiore naar Montemagno, waar we de eerste stroken bergop - drie kilometer aan 4,4 procent - krijgen. Een ideale kans voor de beter klimmende vluchters om een gat te proberen slaan, want vervolgens is het vijftig kilometer vooral vlak.

Via de Barga-heuvel (3,6 kilometer aan 5,9 procent) trekken de coureurs naar de zwaarste beklimming van de dag en in totaal één van de meest lastige beklimmingen die we krijgen in deze Giro d'Italia. De Alpe San Pellegrino is 13,7 kilometer lang en kent een gemiddeld stijgingspercentage van 8,8 procent, maar is ook nog onregelmatig.

Wat dat inhoudt? De eerste vier kilometer gaan direct aan 9,4 procent, waarna we vijf kilometer aan 8,5 procent krijgen. Vervolgens daalt het even, wat het gemiddelde stijgingspercentage uiteraard omlaag brengt, en loopt het vervolgens drie kilometer aan 12,4 (!) procent de lucht in, waarna het in de laatste kilometer tot de top afvlakt tot 5,3 procent. Leuk detail: Antonio Tiberi en Damiano Caruso reden in aanloop naar de Giro de KOM op deze klim.

Favorieten etappe 11 Giro d'Italia 2025 | Bananenschil, booby trap of hoe zullen we het noemen?!

Probleem is: op de top moeten we nog 93 kilometer tot aan de finish, waarvan de eerste 38 kilometer direct in dalende lijn zijn. Eenmaal we via Cerredolo weer omhoog gaan, doen we dat middels een beklimming van tweede categorie. De Toano is 11,1 kilometer aan 4,9 procent, waarna we een tijdje op een soort plateau blijven rijden met enkele kickers.

Met nog twaalf kilometer voor de boeg beginnen we vervolgens aan de laatste hindernis van de dag, de klim naar Petra di Bismantova. Deze is 5,8 kilometer aan 5,8 procent, al zijn dat nog niet de laatste hoogtemeters van de dag.

Op iets meer dan twee kilometer van het einde gaat het namelijk ook nog even aan bijna zeven procent omhoog, waarna we via een korte afdaling naar de laatste duizend meter gaan. Deze gaan aan gemiddeld 4,0 procent omhoog en kunnen dus ook nog voor wat lactaat zorgen. De finish ligt overigens vlak na een bocht naar links, dus daar de koord houden kan wel eens cruciaal blijken.

Favorieten etappe 11 Giro d'Italia 2025 | Bananenschil, booby trap of hoe zullen we het noemen?!

Beklimmingen
93,6 km: Alpe San Pellegrino (13,7 km a 8,8%)
146,9 km: Toano (11,1 km a 4,9%)
181,1 km: Petra di Bismantova (5,8 km a 5,8 km)

Tijden
Start: 12.20 uur
Finish: rond 17.30 uur

Weer etappe 11 Giro d'Italia 2025

Het is deze week over het algemeen geen superweer in Italië, maar op woensdag is het nog onduidelijk wat de weersomstandigheden precies gaan brengen. Enkele weerstations spreken over regen, andere juist weer niet. De temperatuur hangt net onder de 20 graden Celsius.

Favorieten etappe 11 Giro d'Italia 2025

Op papier is dit een zéér interessante rit in deze Giro d'Italia, waarin de organisatie er bewust voor lijkt gekozen te hebben om enkele zware beklimmingen als de Monte Grappa, Mortirolo en dus ook de San Pellegrino midden in de verschillende etappes te leggen. Tactisch kan dit zeer interessant uitpakken, door de mogelijke aanwezigheid van zogenoemde satellietrenners in kopgroepen.

Voor degenen die niet op de hoogte zijn van wat satellietrenners zijn: coureurs die door de kopmannen vooruit gestuurd worden om later in de rit nog hand- en spandiensten te kunnen verlenen. Het was bijvoorbeeld op die manier dat het Astana van Fabio Aru Tom Dumoulin kon nekken in de Vuelta van 2015 en ook hoe Wout van Aert op Hautacam Tadej Pogacar kon doen kraken in de Tour van 2023.

De echt pure klimmers zijn deze Giro nog niet aan hun trekken gekomen en krijgen met de San Pellegrino een eerste opportuniteit om de kwaliteiten bergop van de concurrenten - en zeker ook hun ploegen - te testen. Met een gehavend Red Bull-BORA-hansgrohe, supersterk UAE-Team Emirates en enkele gretige klimmers is het een potentiële boobytrap-rit, maar in het verleden zagen we ook al wel eens dat dergelijke etappes teleurstelden.

uae emirates xrg

Wat we sowieso gaan zien, zijn enkele gemotiveerde vluchters. Klimmers die al wat verder staan bijvoorbeeld, zoals David Gaudu (Groupama-FDJ), bergkoning Lorenzo Fortunato en diens XDS-Astana-ploeggenoot Wout Poels en het Picnic PostNL-duo Romain Bardet en Max Poole. Die laatste toonde in week één al dat hij goed omhoog gaat én aankomt, maar verloor in de Strade Bianche-rit de nodige tijd.

Daags voordien zagen we al enkele andere gemotiveerde namen, zoals Luke Plapp, Paul Double (Jayco AlUla), Wilco Kelderman (Visma | Lease a Bike), Andrea Vendrame, Nicolas Prodhomme (Decathlon AG2R), Jay Vine (UAE Emirates-XRG) en Pello Bilbao van Bahrain Victorious. Doorgaans zien we in dergelijke zware ritten dezelfde namen komen bovendrijven, al komen er in week drie vermoedelijk nog een aantal bij. Voor types als Mathias Vacek, Mads Pedersen (Lidl-Trek) en Wout van Aert (Visma | Lease a Bike) de San Pellegrino ons op het randje.

Hamvraag is: wat doen de grote ploegen en wanneer mag de vroege vlucht vertrekken? Durft UAE Emirates-XRG het bijvoorbeeld aan om pakweg Adam Yates of Brandon McNulty te laten meeschuiven en hoe reageren andere ploegen dan? Wil de afgelopen dagen tweemaal gevallen Primoz Roglic veel hulp van zijn Red Bull-BORA-hansgrohe-ploeggenoten krijgen, dan moeten zij vooruit zijn om de San Pellegrino te overleven.

Giovanni Aleotti, Daniel Felipe Martinez en Jan Tratnik rijden namelijk gehavend rond na hun val op dag zes en vooralsnog rust er veel druk op de schouders van de jonge Giulio Pellizzari. Ruikt de concurrentie rode stier-bloed?

primoz roglic

Feit is dat jongens als Richard Carapaz (EF Education-EasyPost), Thymen Arensman, Egan Bernal (INEOS Grenadiers) en Michael Storer (Tudor) hier voor het eerst op hun terrein komen en in het recente verleden al toonden dat ze niet bang zijn om van ver te gaan. Aan Isaac del Toro en Juan Ayuso van UAE om dergelijke gasten onder controle te houden, terwijl we bij Simon Yates van Visma | Lease a Bike eerder een conservatieve tactiek verwachten.

De Italianen Tiberi en Caruso kennen de zware San Pellegrino-klim alvast, daar zij er net voor de Giro nog een KOM van 45 minuten reden. Tot slot is het uitkijken naar de tactiek bij mannen als Giulio Ciccone (Lidl-Trek), Tom Pidcock (Q36.5), Einer Rubio (Movistar), Chris Harper (Jayco AlUla), Derek Gee (Israel-Premier Tech) en Davide Piganzoli van Polti-VisitMalta. Durven zij in week twee al hun klassementsposiite in de strijd te gooien?

Favorieten etappe 11 Giro d'Italia 2025, volgens In de Leiderstrui

Topfavoriet: Max Poole (Picnic PostNL) en Pello Bilbao (Bahrain Victorious)
Outsiders: Wout Poels (XDS-Astana), Jay Vine, Juan Ayuso (UAE Emirates-XRG) en Richard Carapaz (EF Education-EasyPost)
Long shots: Isaac del Toro, Brandon McNulty (UAE Emirates-XRG), Tom Pidcock (Q356.5), Paul Double, Luke Plapp (Jayco AlUla), Wilco Kelderman (Visma | Lease a Bike), Primoz Roglic (Red Bull-BORA-hansgrohe), Mathias Vacek, Giulio Ciccone (Lidl-Trek) en Egan Bernal (INEOS Grenadiers)

Poll

Wie wint etappe 11 in de Giro?

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws