Froome pleit voor wielerkoersen zonder oortjes: 'Ik denk dat het veiliger is' Wielrennen
Wielrennen

Froome pleit voor wielerkoersen zonder oortjes: 'Ik denk dat het veiliger is'

Froome pleit voor wielerkoersen zonder oortjes: 'Ik denk dat het veiliger is'

Chris Froome is zijn passie voor het wielrennen nog niet kwijtgeraakt. Ondanks het gegeven dat er veel onzeker is rondom de sportieve toekomst van zijn broodheer Israel-Premier Tech, is de Brit toch al bezig met zijn plannen wat betreft het rijden van grote rondes in 2023.

In een interview met de Tsjechische wielerkrant RoadCycling gaat de viervoudig Tourwinnaar in op zijn ambities voor aankomende wielerseizoen. 'Natuurlijk moeten we eerst zeker weten of we onze WorldTour-status behouden volgend jaar', refereert hij aan het gegeven dat Israel-Premier Tech eigenlijk gedegradeerd was uit de hoogste divisie binnen het profwielrennen. Echter vroeg de ploeg (evenals Lotto-Soudal en Uno-X) alsnog een WorldTour-licentie aan. Bovendien dreigde de eigenaar van de Israëlische ploeg, Sylvan Adams, juridische stappen te zullen gaan ondernemen als gevolg van de door de UCI aangekondigde degradatie.

'In het beste scenario nemen wij als ploeg volgend jaar aan de meest belangrijke wedstrijden deel. Op dat scenario bereid ik me voor. Als het anders loopt, zal ik plan B moeten gaan volgen', gaat de in Kenia geboren Froome verder. 'Ik ben er in ieder geval zeker van dat ik mijn seizoen in Australië begin, bij de Tour Down Under.'

Volgens Froome moeten wielerfans mee kunnen luisteren naar wat er op de ploegradio gecommuniceerd wordt

Froome hoopt in 2023 terug te kunnen keren in zijn geliefde Tour de France. De 37-jarige Brit doet dat vanzelfsprekend het liefst in de kleuren van zijn huidige werkgever. Mocht Israel-Premier Tech definitief naar de ProTour verdwijnen, dan zal de formatie middels een wildcard toegang tot de grote rondes moeten verkrijgen. De huidige situatie rondom B&B Hotels, die gekenmerkt wordt door het wegvallen van sponsoring door een luxebedrijf, lijkt met het oog op de toekomst in het voordeel van Froomes werkgever. Persoonlijk zou Froome het ook interessant vinden om aan de start te staan van de Giro d'Italia, de ronde die hij in 2018 wist te winnen. 'Ik heb het parcours nog niet bestudeerd, want we moeten eerst weten waar we als ploeg aan toe zijn volgend seizoen.'

Bovendien gaat de voormalig Sky-renner in op het gebruik van oortjes tijdens wedstrijden. 'Ik denk dat het veiliger is om zonder oortjes te rijden. Nu hebben de ploegleiders enorm veel informatie. Al die informatie wordt met ons als renners gedeeld. Je weet dus precies wanneer er een bocht of brug aankomt, maar daardoor ga je alleen maar sneller rijden. De laatste honderd kilometer van een wedstrijd is het continu onrustig. Meestal is dat allemaal voor niets. Maar als we de oortjes echt willen behouden, moeten de kijkers net als in de Formule 1 alles mee kunnen luisteren. Dat zou onze sport enorm ten goede komen', sluit hij af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws