...
gianni vermeersch mathieu van der poel Wielrennen
Wielrennen

Gianni Vermeersch (Alpecin-Deceuninck) betreurt parcourswijziging Strade Bianche: ‘Het was één van mijn favoriete koersen’

gianni vermeersch mathieu van der poel

Zoek niet naar ex-winnaars Wout van Aert en Mathieu van der Poel in de Strade Bianche zaterdag. Zij blijven thuis. Volgens Gianni Vermeersch, ploegmaat van Van der Poel bij Alpecin-Deceuninck, heeft de parcourswijziging van vorig jaar daar iets mee te maken. ‘De charme van de Strade Bianche was dat de beste klassementsrenners en de beste klassieke renners hier tegen elkaar fietsten. Maar sinds de extra lus met Colle delle Pinzuto en Le Tolfe is het parcours daarvoor te zwaar geworden’, vertelt Vermeersch bij In de Leiderstrui.

We gaan vier jaar terug. Egan Bernal, Tadej Pogacar, Mathieu van der Poel, Wout van Aert, Tom Pidcock, Julian Alaphilippe en Michael Gogl rijden voor winst in 2021. In de groep die op zeven seconden hangt zit Gianni Vermeersch. Het is het toppunt van de belangstelling voor de Strade Bianche, waar de beslissing valt in de finale van 50 kilometer waar koerswijzigingen elkaar opstapelen. De beste klassieke renners en de beste ronderenners nemen het hier tegen elkaar op, dat was de Strade Bianche en de reden voor haar populariteit. Sinds vorig jaar ligt dat volgens Vermeersch moeilijker.

‘Puur qua wedstrijd is het een van mijn lievelingskoersen, maar de organisatie heeft de koers vorig jaar langer gemaakt’, zegt Vermeersch. ‘Nu is de koers 30 of 40 kilometer langer, voornamelijk klimmen. Daardoor is het meer voor de klimmers. Vroeger was het echt 50-50 klimmers en klassieke renners. Cancellara, Stybar, Mathieu en Wout, de klassieke types zag je meer vooraan. Maar waar ik tot voor vorig jaar ook nog een rol van betekenis kon spelen, is het nu heel moeilijk geworden om als klassieke renner nog een prijs te rijden. De volledige top tien neigt nu meer naar klimmers toe. Dat vind ik wel een beetje jammer. Want het was een van mijn favoriete koersen om hopelijk ooit een heel mooi resultaat neer te zetten.’

Lees verder onder de foto!

gianni vermeersch mathieu van der poel tadej pogacar

Voorstander van andere aanloop: ‘De laatste 50 kilometer was zo mooi en spannend’

De organisatie legde op het einde van het parcours een extra lus met de twee laatste hellende grindstroken. ‘Le Tolfe en de Colle delle Pinzuto zijn twee heel zware stroken. Die doen we nu twee keer, en ertussen is het ook nog eens een golvend parcours. Daardoor moet je bijna 400 extra hoogtemeters maken op een lusje van 30 kilometer. Dat maakt echt een heel groot verschil in deze wedstrijd. Ook omdat de Monte Sante Marie dan nog eens veel vroeger komt. Op 80km van de finish. Pogacar breekt daar al de koers open, waardoor het in mijn ogen een heel andere wedstrijd is geworden.’

Met de zware parcourswijziging lijkt de organisatie in haar eigen vel te snijden. ‘De charme van de Strade Bianche was dat de beste ronderenners en de beste klassieke renners samen voor de overwinning reden. Ik begrijp dat ze de koers nu langer willen maken, maar dan zou ik er meer voorstander van zijn om in de aanloop een lus van 30 of 40 kilometer te leggen. Maar de finale van de laatste 50 kilometer in de Strade Bianche was zo mooi en spannend.’

Lees verder onder de foto!

1156480332

Voordelen als veldrijder: ‘Als je iets later in remmen durft gaan, is dat door de cross’

Vermeersch staat zaterdag nog steeds aan de start, maar met minder ambitie dan vroeger. En ook zonder kopman Mathieu van der Poel. ‘Vroeger was Strade Bianche een koers waar ik ambitie had om mee te doen voor eventueel een podium’, zegt Vermeersch. ‘Door de parcourswijziging is die ambitie veranderd. Ik denk dat het nu heel moeilijk is geworden om als klassieke renner nog een prijs te rijden.’

Zijn beste editie reed Vermeersch in 2021, toen hij in de finale in een groepje zat op zeven seconden van de leiders. Helaas kwam hij ten val. ‘We kwamen net van een strook en ik viel als eerste en Simmons viel over mij. Op de volgende strook zijn er toen nog drie renners weggereden voor de top tien. Achteraf dacht ik wel dat het een gemiste kans was, omdat ik zelf nog veertiende werd. In je carrière heb je altijd momenten waar je pech hebt of zelf in een valpartij zit, dat was een van die momenten.’

Wat over de Strade Bianche ook werd gezegd, was dat crossers er het voordeel hadden door hun stuurmanskunsten. Ex-winnaars Van Aert, Van der Poel, Zdenek Stybar, Alaphilippe en Pidcock komen allen uit de cross. Is zo’n verleden in het veld een voordeel in Strade Bianche? ‘Vanuit de cross creëer je wel een bepaalde techniek of manier van fietsen waardoor je je heel efficiënt gaat plaatsen’, zegt Vermeersch. ‘Cross draait om op het juiste moment iemand voorbijsteken, net voor de bocht nog iemand inhalen bijvoorbeeld. Dat is heel belangrijk bij veldrijden. En ik denk dat dat wel iets is dat altijd in een crosser zal blijven zitten. Dat is al vaak een voordeel geweest is voor mij. Het gevecht naar een strook is vaak op leven en dood en als je dan iets later in de remmen durft te gaan, is dat wel een voordeel’, zegt Vermeersch.

Deelnemers Alpecin-Deceuninck Strade Bianche 2025

Gianni Vermeersch
Gal Glivar
Sam Gaze
Quinten Hermans
Xandro Meurisse

Johan Price-Pejtersen
Emiel Verstrynge

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws