Wie legt zaterdag topfavoriet Tadej Pogacar het vuur aan de schenen? Het is momenteel misschien wel de grote vraag die de wielerfanaat hoop geeft, daags voor Strade Bianche. De Sloveen van UAE Team Emirates-XRG is de torenhoge favoriet op de Toscaanse gravelwegen, al zal hij het door zijn ex-ploeggenoot Marc Hirschi zeker niet cadeau krijgen.
De Zwitser verkaste deze winter van het grote UAE Team Emirates naar Tudor Pro Cycling Team, het team van Fabian Cancellara. Een stap van de WorldTour naar een Pro-team, maar het was een stap die hij maar al te goed kon uitleggen. 'Ik heb contact gehad met andere WorldTour-teams, maar ik heb Tudor gekozen omdat ze mij alles geven wat ik nodig heb. Ik krijg hier vrijheid, ze werken super professioneel, de structuur is zoals die van andere WorldTour-teams en ze werken hard aan innovatie en aerodynamica. Het was een makkelijke beslissing voor mij', vertelde Hirschi begin februari aan dit medium.
Die vrijheid krijgt hij zaterdag in Strade Bianche. Hirschi reed de Italiaanse wedstrijd al drie keer eerder, in 2019, 2020 en 2024. Zijn beste resultaat was vorig jaar, toen Hirschi 68e werd in de daguitslag. In die drie deelnames verscheen Hirschi echter vooral als knecht van zijn kopman. En kopman, dat is hij dit jaar voor het eerst zelf in Strade Bianche. 'Dat voelt heel goed', vertelt de Zwitser daarover in gesprek met CyclingProNet. 'Ik hou erg van deze wedstrijd. Het is een van de mooiste koersen van het jaar. Ik ben heel erg blij om hier te zijn.'
Lees verder onder de foto!

'Je hebt ook gewoon wat geluk nodig', aldus Hirschi over het verslaan van Pogacar
Uiteraard werd ook Hirschi gevraagd naar zijn mening over het parcours. De organisatie koos vorig jaar namelijk voor een extra lus, wat veel kritiek deed opwaaien. Strade Bianche werd door de verandering een langere, maar vooral zwaardere wedstrijd. Ook dit jaar houdt de organisatie vast aan dat recept, en heeft het zelfs een parcours uitgetekend waar nog net iets meer gravel en hoogtemeters inzitten. 'Het is bij de gravelstrook net iets anders. Ik denk dat je nu echt op tijd in goede positie moet zijn. Ook denk ik dat het bij een lekke band heel moeilijk is om terug te komen. Ik denk dat het voor de finale dus niets veranderd, maar je moet dus wel wat eerder van voren zitten', weet Hirschi daarover te vertellen.
Wie vorig jaar optimaal profiteerde van het vernieuwde Strade-parcours, was Pogacar. Hij begon op meer dan tachtig kilometer van de finish aan een solo, die hij op bijzonder imposante wijze afrondde. Hirschi kent als ex-ploeggenoot de Sloveense wereldkampioen goed, en ziet dan ook dat het knap lastig wordt om hem te verslaan. 'Hij is supersterk. Je hebt ook gewoon wat geluk nodig. In deze koers heb je snel een lekke band, of zit je bij een valpartij. Er kunnen zoveel dingen gebeuren. Je weet dus nooit wat er kan gebeuren. Ik denk dat dat het grootste risico voor hem is.'
Lees verder onder de foto!

Hirschi weet dat 'als je er echt in gelooft, alles kan gebeuren'
Of Hirschi dan in een één-tegen-één duel Pogacar kan verslaan? 'Dat wordt lastig', antwoordt de Zwitser glimlachend, die nog maar eens de wedstrijddynamiek van Strade Bianche uitlegt. 'In de eerste fase is het heel belangrijk om uit de problemen te blijven. Als je daar al problemen hebt, moet je heel veel energie spenderen. Dan wordt het een hele lange wedstrijd.' Helemaal kansloos acht hij zichzelf uiteraard niet. 'Als er in de finale veel groepjes gevormd zijn, kan het tactisch gezien heel interessant worden. Dan moet je er echt in geloven, want dan kan alles gebeuren.'
Met Cancellara als ploegleider zit het voor Hirschi qua begeleiding wel snor. De Zwitserse wielergrootheid won in zijn carrière driemaal Strade Bianche, en gaf zijn renner zodoende tips mee om een zo goed mogelijk resultaat te rijden. 'Hij zei dat ik kalm moest blijven, me eigen wedstrijd moest rijden en me moest focussen op de belangrijke dingen. Dan zal het goed komen', aldus een nuchtere Hirschi.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties