Hij was bij UAE Team Emirates-XRG dit jaar zonder twijfel één van de grote mannen geweest, maar Marc Hirschi koos voor een sprong in het diepe. Een stap naar 'zijn' Zwitserland, waar met Tudor Pro Cycling een ambitieus team in aantocht is. Welke rol gaat Hirschi spelen bij de ploeg van Fabian Cancellara? En hoe moeilijk was het om Tadej Pogacar en co achter te laten? In de Leiderstrui sprak met hem.
Hirschi als leider bij de grote Zwitserse wielerploeg? Het klinkt allemaal heel logisch. Dat wordt het helemaal als we weten dat Tudors CEO Raphael Meyer en Tudors eigenaar Cancellara al enkele jaren met Hirschi samenwerkten. 'Ik kende Raphael en Fabian al jaren, dus ik kwam in een omgeving terecht die vertrouwd voelt. Dat was wel een speciale situatie, omdat we al vrienden waren en ze tevens managers zijn van mij.'
Toen ze met z'n drieën om tafel zaten, ging het echter rap. 'Uiteindelijk hebben we samen eerlijk gesproken en was het niet zo ingewikkeld. Het belangrijkste was de performance, de andere dingen kwamen natuurlijk. Ik voel dat ik in een Zwitserse ploeg zit en daarom ligt de focus waarschijnlijk ook meer op mij. Maar het verschil is niet zo groot. Misschien heb ik iets meer te doen aan media, maar het gaat nog steeds vooral over presteren op de fiets.'
En dat is precies wat Hirschi van plan is, in wat volgens hem 'een rol als ambassadeur' voor het Zwitserse wielrennen kan zijn. Hij won al 24 keer in z'n carrière, waaronder een Touretappe en de Waalse Pijl (beide in 2020), maar in Zwitserse dienst zal winnen nog een beetje specialer zijn. 'Ik hoop wel dat we als ploeg iets kunnen creëren in Zwitserland. Als ik goed rijd, zullen de commercials wel komen, haha.'
Lees verder onder de foto

Hirschi wil met ambitieus Tudor naar grote rondes
'Ik geloof erin dat dit team met zijn werkwijze mij kan helpen bij het bereiken van mijn doelen', zegt Hirschi verder over zijn transfer. Want de WorldTour-teams stonden afgelopen jaar in de rij, nadat hij in 2024 zichzelf hervond na enkele jaren vol blessureleed bij UAE. Hij won negen keer en dat voelde als een bevestiging. 'Ik ben 26 jaar, dus mijn beste jaren komen eraan. Ik wil hier dus op zoek naar de beste renner die ik kan zijn.'
'Ik heb contact gehad met andere WorldTour-teams, maar ik heb Tudor gekozen, omdat ze mij alles geven wat ik nodig heb', benadrukt hij. Wat dat inhoudt? 'Ik krijg hier vrijheid, ze werken super professioneel, de structuur is zoals die van andere WorldTour-teams en ze werken hard aan innovatie en aerodynamica. Het was een makkelijke beslissing voor mij. Ik merk geen verschil met een WorldTour-ploeg, het werkt hier hetzelfde. We hebben wildcards nodig, that's it.'
Omdat Tudor procontinentaal is, en dat normaliter in de licentie-cyclus 2026-2028 ook zal blijven, moet de ploeg in 2025 op zoek naar UCI-punten, om bij de eerste twee proconti-ploegen op de UCI Team Ranking te eindigen. Anders blijft het afhankelijk van wildcards. 'Het is wel een droom om terug te keren naar de Tour de France, om weer een rit te winnen. De Vlaamse klassiekers? In de toekomst. Niet voor 2025, omdat het moeilijk te combineren is met de Ardennen', zo droomt Hirschi hardop.
Lees verder onder de foto

Hirschi blij met Alaphilippe als partner in crime
Tudor sloeg in de winter in ieder geval een grote slag, want naast Hirschi haalde het met Julian Alaphilippe nog een grote naam naar de ploeg. Dat hebben de wedstrijdorganisatoren ook gezien, getuige wildcards voor Parijs-Nice en de Ardense klassiekers. Hirschi en Alaphilippe hopen er hand-in-hand te leveren. 'Ik wist bij mijn tekenen niet dat Alaphilippe ging komen, maar dat is ook een andere situatie dan bij UAE. Julian en ik kunnen in de grootste wedstrijden juist van elkaar profiteren.'
Dat ze allebei hetzelfde profiel hebben als explosieve punchers en goede klimmers, deert Hirschi dus niet. 'Gezond blijven en in goede vorm komen, zodat we allebei in de finales gaan komen, is het belangrijkste. Als dat lukt, is het altijd goed om twee kaarten te hebben om te spelen. We maken elkaar sterker, ook omdat we allebei slim zijn. Samenwerken kan ons allebei helpen om de anderen te verslaan. Het wordt lastig om jongens als Pogacar te kloppen, dus we zullen elkaar nodig hebben.'
'Ik heb nog niet echt met Julian gesproken over de koersen, maar we hebben al wel veel tijd doorgebracht', zegt de Zwitser over zijn band met zijn co-leider. 'We waren samen in Amerika bij Oakley, waar we elkaar beter hebben leren kennen. Ik had al wel een impressie van hem en hij is zoals ik had verwacht. Julian heeft heel veel energie en is een blij persoon. Hij houdt van fietsen en is een emotionele renner. Zo staat hij in het leven en zo komt hij in de media ook over. Hij is een goed mens.'
Lees verder onder de foto

Hirschi wil eerst jagen op succes, grotere dromen zijn voor later
Alaphilippe heeft qua palmares al wat meer gepresteerd dan Hirschi, al is hij ook al zes jaar ouder. 'Ik keek altijd tegen hem op, vooral toen hij in de Tour de France zo lang in het geel reed in 2019. Hij lijkt op mij als renner, dus dat motiveert mij, dat ik misschien wel net zo'n stap kan maken in de grote rondes, als ik hard werk. Ik kan veel van hem leren', zo klinkt het lovend over de Fransman, die de stap maakte vanaf Soudal-Quick Step, met reeds twee wereldtitels in z'n rugzak.
Dat wil Hirschi ook, maar hij gaat zich op korte termijn nog geen doelen stellen die onrealistisch zijn. 'Ik zou graag weer een grote ronde rijden, ook in 2025. Dat zal wel voor etappezeges zijn. Op de lange termijn zal ik misschien ooit voor een klassement gaan, maar dat is nu niet het plan. Dat kan veranderen als ik mezelf goed ontwikkel, misschien probeer ik het eerst een keer in een rittenkoers van een week. Voor nu richt ik me op eendagskoersen en ritzeges.'
Hirschi won in Valencia meteen in zijn eerste koers in 2025. 'Het is belangrijk dat ik het hele jaar op niveau zal zijn, omdat ik als één van de leiders veel kansen ga krijgen', voorspelde hij al. 'Ik wil verdergaan met waar ik vorig jaar gebleven was, een betere renner worden en hopelijk wat mooie wedstrijden rijden. Daarvoor zal ik aan mijn uithoudingsvermogen moeten werken, om zo de lange en zware dagen beter aan te kunnen. Verder heb ik ook tijd nodig, ieder jaar een beetje progressie boeken.'
Lees verder onder de foto

Bij UAE Team Emirates-XRG kreeg Hirschi niet genoeg kansen
Het klinkt allemaal als een sprookje, maar leefde hij daar niet al in, als onderdeel van UAE Team Emirates-XRG, de beste ploeg van dit moment? Waarom trok hij de deur achter zich dicht bij een ploeg waar alles mogelijk lijkt? 'Ik was heel blij bij UAE, de afgelopen vier jaar', benadrukt Hirschi, die in vijf jaar UAE heel veel fysiek malheur tegenkwam. 'Het was goed dat ik daarna niet meteen de druk had om meteen weer te moeten presteren, met de kwaliteit die we hadden in het team.'
'Afgelopen jaar koos ik er zelf voor om geen grote ronde te doen, maar met meer vrijheid te kiezen voor kleinere wedstrijden en zo weer op zoek te gaan naar het winnende gevoel', legt hij zijn afwezigheid in met name de grote rondes uit. Hirschi reed na zijn doorbraak in de Tour van 2020 (met ritwinst en de prijs voor de strijdlust) nog slechts twee keer de Tour de France, maar deed de Giro d'Italia en Vuelta a España bijvoorbeeld nog nooit.
'Ik heb grote wedstrijden gereden, kende in 2024 successen en kijk dus terug op enkele mooie jaren', zegt hij desondanks. 'Ik heb nergens spijt van, maar het is wel het juiste moment om verder te kijken en weer leider te zijn in de grootste koersen. Ik hoef intern niet meer te vechten om leiderschap. Wat ik wel ga missen bij UAE zijn goede vrienden. Er heerste een goede sfeer en ook naast de fiets was ik blij. Ik koerste graag en de spirit was goed.'
Lees verder onder de foto

Hoe gaat Hirschi tégen Pogacar koersen?
Hirschi is trots. 'Dat ik deel uit heb mogen maken van één van de sterkste wielerploegen in de geschiedenis van de sport. Ik ben weggegaan vanwege de performance, omdat ik wil zien hoever ik kan komen in mijn beste jaren. Ik had niets te klagen bij UAE, maar ik zou in een grote ronde nooit de vrijheid krijgen om voor etappezeges te gaan', zo legt hij eerlijk uit. In de Tour van 2021 en 2022 ging hij ook als knecht van Pogacar, al reed hij toen door crashes vooral achteraan.
'Het doel van UAE is altijd om een grote ronde te winnen, want daar hebben ze ook genoeg goede renners voor. Er was geen ruimte, dus moest ik weg. Ik kan niet zeggen dat ik het later doe, het moet nu gebeuren', zegt Hirschi daarom, wetende dat er bij UAE naast Pogacar ook nog mannen als Juan Ayuso, Adam Yates, João Almeida en Isaac Del Toro rondrijden. 'Ik hoop dat ik mezelf kan verbeteren en dat ik met de besten mee kan doen in het eendagswerk.'
In wedstrijden als Luik en de Waalse Pijl kan Hirschi misschien nog wel wat informatie doorgeven bij Tudor, aangaande UAE? 'Of het een voordeel is dat ik weet wat de filosofie is van UAE? Dat helpt wel een beetje, maar als Pogacar meedoet, is voor iedereen wel duidelijk wat de tactiek gaat zijn. Dan zijn er geen geheimen en gaat het om de benen op het zwaarste moment in de koers. In de kleinere koersen kan het een voordeel zijn dat ik de ploegleiders, renners, meetings en tactieken zijn.'
Bram van der Ploeg (Twitter: @BvdPloegg | e-mail: b.vanderploeg@indeleiderstrui.nl)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties