Het klinkt altijd mooi: een sponsor met geld komt binnen, heeft ambities, haalt een grote naam en op die manier moet de hele ploeg dan maar mee vooruit. De grote droom is dan altijd om zo hard te groeien, dat je als team voor de grote wedstrijden in aanmerking komt en langzaam mag dromen van een WorldTour-licentie in de toekomst. Vele projecten begonnen met zo'n droom, maar bereikten nooit hun doel. Q36.5 is er wel aan bezig, met dank aan een Brit die een sprong in het diepe nam.
Eendagswedstrijden 2025: Q36.5 Pro Cycling
Wie naar de eendagskoersen van Q36.5 Pro Cycling kijkt, kijkt misschien beter eerst naar de afgelopen twee seizoenen van de zogenaamde WorldTour-cyclus. Want dan begrijp je waar het team vandaan kwam, toen de Zuid-Afrikaanse licentie van Qhubeka NextHash na 2021 niet langer standhield en de ploeg in 2023 een doorstart maakte onder de Zwitserse vlag en Q36.5 als sponsor.
In 2023 scoorde het team welgeteld 3.604 UCI-punten. Daarmee ga je op de middelbare school niet over, maar er kwamen nieuwe renners binnen en die behaalden in 2024 samen 8.173 punten. Nog steeds niet heel veel, maar het was reden genoeg voor Pidcock om in het project te duiken. Hij verliet INEOS Grenadiers en aan de hand van de 26-jarige Brit eindigde de teller dit jaar op 15.175 punten.
Een deel daarvan werd behaald in het eendagswerk. Winst in de Grand Prix Criquielion (Matteo Moschetti), Ronde van Murcia (Fabio Christen) en ADAC Cyclassics (Rory Townsend). Verder tweede plaatsen in Nokere Koerse (Moschetti) en Strade Bianche (Pidcock) en ook nog plek drie van Pidcock in de Waalse Pijl. Tel daar z'n top tien-klasseringen in de Amstel, Luik en Lombardije maar bij op...
Lees verder onder de foto!
(Grote) rondes 2025: Q36.5 Pro Cycling
Het overgrote deel van de UCI-punten, die Q36.5 daarmee leidden naar de beste drie ProTeams en startgarantie in de WorldTour-koersen vanaf 2026, kwam in de rittenkoersen. En het was vooral op dat front dat Pidcock een grote stap maakte. Hij durfde het cross-seizoen over te slaan, zodat hij er eind januari in de AlUla Tour meteen stond. Hij won twee ritten en het eindklassement.
Hij won een rit in de Ruta del Sol, werd in de Tirreno-Adriatico zesde en in de Giro d'Italia zakte hij er ondanks een mindere voorbereiding pas in de slotdagen wat doorheen naar plek zestien. Pidcock won een rit en werd tweede in de Arctic Race of Norway en werd vervolgens derde in de Vuelta a España. Het was zijn grote doorbaak als ronderenner. Hoe zou INEOS dat bekeken hebben?
Naast de grote opbrengst van Pidcock leverden ook andere renners nog hun bijdrage. David de la Cruz werd tweede in de Sibiu Cycling Tour en Ronde van de Abruzzen en Mark Donovan deed dat in de Coppi e Bartali. Damien Howson werd vierde in Oman en De la Cruz schreef ook nog een achtste plaats in de Tirreno bij.
Lees verder onder de foto!
Eindcijfer 2025: Q36.5 Pro Cycling
De cijfers voor de eerste drie ploegen die we op rapport kregen, waren niet allemaal even hoog. Q36.5 kan echter terugkijken op een vrijwel perfect 2025. Had de ploeg nog iets beter kunnen doen? Met het materiaal dat voorhanden was, werd het maximale eruit gehaald en dus kunnen we niet anders dan louter hoge voldoendes uitdelen. Het eindoordeel van de redactie kwam uit op een 8,0, rond.
Transfers 2025/2026: Q36.5 Pro Cycling
We begonnen dit verhaal met de doorstart van Q36.5 in 2023, met een selectie net iets meer dan 3.000 UCI-punten binnen hengelde. Dat werd vervijfvoudigd in 2025, maar met startrecht in alle WorldTour-koersen kan de ploeg niet alleen blijven rekenen op Pidcock. En moet het sowieso nóg meer punten gaan halen, wil het ooit in aanmerking komen voor een WorldTour-licentie.
In dat opzicht ging het team de markt op en kwam het met een hele bult interessante namen op de proppen. Denk aan de Belgen Aimé De Gendt, Xandro Meurisse, Brent Van Moer en Quinten Hermans, die alle vier in het eendags- en rondewerk kunnen worden ingezet. Met de Britten Thomas Gloag en Fred Wright, de Ier Eddie Dunbar en Australiër Chris Harper kwam er heel veel power in de bergen bij.
Emmanuel Houcou is het jonge talent dat bij het omgevallen Arkéa-B&B Hotels werd opgepikt. Maar met al die versterkingen moesten er ook een paar weg. Omdat de selectie van 2025 uit 27 renners bestond en die in 2026 uit 29 renners, zien we iets minder vertrekkers. Gianluca Brambilla en Giacomo Nizzolo zetten een punt achter hun carrière, de toekomst van Jannik Steime en Townsend is nog onbekend.
Transfers in: Aimé De Gendt, Eddie Dunbar, Thomas Gloag, Chris Harper, Quinten Hermans, Emmanuel Houcou, Xandro Meurisse, Brent Van Moer, Fred Wright
Transfers uit: Enekoitz Azparren, Gianluca Brambilla, Giacomo Nizzolo, Jannik Steimle, Rory Townsend
Lees verder onder de foto!
Ones to watch 2026: Q36.5 Pro Cycling
Eigenlijk zijn vrijwel alle inkomende transfers van Q36.5 interessant, maar vooral de klimkern rond Pidcock heeft een stevige update gekregen. Met Gloag, Dunbar en Harper heeft de Brit straks ineens veel steun in finales, iets wat er tot dusverre wel aan ontbrak. En wat is er dan mogelijk voor Pidcock? De drie klimmers kunnen bovendien voor eigen rekening rijden.
Voor het eendagswerk hoeven we ook niet meer louter naar Pidcock te kijken. Wright, Van Moer en vooral puncher Hermans hebben zich door de jaren heen bewezen als powerhouses in de klassiekers. Bij Q36.5 krijgen ze de kans om écht voor een eigen resultaat te gaan, iets wat bij hun vorige werkgevers nog weleens ontbrak.
Bram van der Ploeg (Twitter: @BvdPloegg | e-mail: b.vanderploeg@indeleiderstrui.nl)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties