Nog enkele dagen en het WorldTour-seizoen bij de mannen wordt weer afgetrapt. Dat gebeurt traditioneel in de Tour Down Under, waar we ook dit jaar weer wat Nederlanders aan het vertrek zien. Eén van die mannen is Ide Schelling, die 2025 namens XDS Astana Team maar wat graag met een kickstart zou beginnen. In de Leiderstrui sprak de vrolijke en fris ogende Schelling in aanloop naar de koers.
Deze Tour Down Under als een trip down memory lane bestempelen voor Schelling gaat misschien wat ver, maar feit is dat hij terugkomt op de plek waar hij vijf jaar geleden namens BORA-hansgrohe zijn profdebuut maakte. Bij die Duitse formatie ontwikkelde hij zich in vier seizoenen tot een man die zijn resultaten altijd wel wist te rijden. Zo won hij de GP des Kantons Aargau - niet onderschatten, die koers - en ritten in de Ronde van Slovenië en het Baskenland.
Vorig seizoen werkte Schelling zijn eerste jaar namens zijn nieuwe werkgever Astana af, maar daarin liep het niet allemaal van een leien dakje. De man uit Den Haag begon nog goed in Oman, maar sukkelde een deel van het seizoen met een virus en herstelde daar nooit helemaal van. Met een (fiets)vakantie in Thailand laadde hij de batterijen weer wat op, om vervolgens al een trainingsblok te plannen richting zijn eerste koers van het seizoen: de Tour Down Under.
Lees verder onder de foto!
Interview Ide Schelling voorafgaand aan Tour Down Under 2025
Ik sprak je vorig jaar in de Vuelta, waar je toen zei: ze
fietsen allemaal zo hard tegenwoordig. Die conclusie is er waarschijnlijk nog
steeds, maar wat moet jij eraan veranderen zodat je mee kan?
‘
'Ja, een beetje meedoen aan die gekte, maar. Zo kun je het ook niet echt
noemen, maar het is ondertussen wel normaal aan het worden. Extreem veel dingen
ga ik niet veranderen. Het had er ook mee te maken dat het vorig jaar voor mij
een heel slecht jaar was. Ik lag er tweeënhalve maand compleet uit door een
virus.’
Wat is er precies beter of anders geworden dan, gedurende de jaren?
‘Een mix van alles. Als je het samen moet vatten, is het meer geld. Dat brengt
meer professionalisering met zich mee en dat zie je terug in de sport. Waar het
vroeger tot op de komma werd uitgedokterd, gaat dat nu nog een paar variabelen
verder.’
Heb je zelf ergens nog die klik kunnen maken, afgelopen
seizoen?
‘Nee, in het seizoen eigenlijk niet echt meer. Tijdens trainingen ging het wel,
maar in de wedstrijden was ik niet goed genoeg om mee te doen.’
Hoe heeft zich dat in het offseason weten te ontwikkelen?
‘Ja, ik heb wel het gevoel dat ik sterk ben op de fiets. Maar goed, dat is nu
training. Een wedstrijdje rijden is dan toch wel nog anders. Na de Tour Down
Under kan ik je daar meer over vertellen.’
Lees verder onder de foto!
Heb je ambities voor de trip naar Adelaide?
‘Zeker! Ik wist al een aantal maanden dat ik erheen zou gaan, mijn trainer
heeft dat heel vroeg naar me gecommuniceerd. Dat is heel fijn. Daardoor kon ik
me er ook op voorbereiden.’
Wat zou je verder graag willen laten zien in 2025?
‘Ik wil gewoon weer meedoen in wedstrijden. Daarvoor ben ik wielrenner
geworden: omdat ik het leuk vind om te koersen. Meedoen, daar komt het dus op
neer. En als dat lukt, zit er altijd hier en daar een kansje dat ik een
overwinning mee kan pakken.’
En een grote ronde?
(grote grijns)‘Zeker niet aangeduid. We hebben het programma gemaakt tot en met
Zwitserland, maar ik wil mijzelf gewoon eerst weer even op de kaart zetten.’
Hoe ga je dat doen?
‘Door resultaten te rijden, natuurlijk. In Australië gaan er, als je goed genoeg
bent, al kansen komen. Het is daar aardig geaccidenteerd.’
Is het lekker dat de ploeg punten móet sprokkelen? Dan wordt een zevende plaats meer waard dan bij een andere ploeg?
‘Zeker. Ze zullen je minder boos aankijken als je een keer voor jezelf kiest en
een resultaat kiest. Dat we meer wedstrijden rijden? Dat weet ik niet zozeer,
en je moet ook oppassen dat je niet té veel gaat rijden. Vorig jaar heb ik wel
nog koersen als Quinghai Lake en Langkawi gereden, maar dat vond ik wel vet.’
Quinghai Lake is boven de 4000 meter, en dat voor een man
die niet van hoogtestages houdt?
‘Vorig jaar heb ik het voor het eerst gedaan, maar toen ik daar op die berg zat
dacht ik wel: nu weet ik wel waarom ik dit nooit zo graag heb gedaan. Het is
een beetje saai. Zo op een berg zitten, elke dag hetzelfde. Het zal nooit mijn
grootste liefde zijn.’ (schudt zijn hoofd met een lach)
Kan het helpen dat XDS Astana er een sloot geld bijkrijgt?
‘Dat zie je wel terug, ja. Extreem veel verschil is er niet direct, maar we
hebben natuurlijk wel heel wat nieuwe jongens. Je leert iedereen snel kennen op
zo’n kamp.’
De Kazachen zijn voor een deel weg.
'Klopt, we zijn van acht naar drie gegaan. Er wordt nu een stuk meer Italiaans
gesproken dan afgelopen jaar, want we hebben meer Italianen.’
Maar er zijn ook weer drie Nederlanders bijgekomen.
(lacht) ‘Nu kunnen wij dus ook ons eigen groepie maken. Dat is wel
lekker, gewoon gezellig wat Hollands buurten. We blijven met vijf na het eten
nog lekker lullen op zo’n trainingskamp.’
Lees verder onder de foto!
In 2023 was jij nog de Nederlander die vooraf de meeste
kansen werd toegedicht voor de Amstel, nadat je goed werd gereden in het
Baskenland en Catalonië.
‘Dat zou wel kunnen, maar toen miste ik uiteindelijk net die grote groep van achttien.’
Is het voor jou, als type renner, vervelend dat de Tadej
Pogacars en Remco Evenepoels het met hun ploegen steeds eerder openbreken?
‘Dat is niet per se voordelig, nee. Het wordt dan veel sneller een W/kg-spelletje
dan een tactisch spel. Als ik goede resultaten wil rijden, is dat eerder op tactische
wijze of met een goede finish.’
Voel je dat het steeds vaker voorkomt?
‘Dat evolueert langzaam, maar iedereen weet het natuurlijk wel. 95 procent van
de wedstrijden worden gewonnen door pak ‘m beet dezelfde vijf renners, terwijl
het vijf jaar geleden nog een groep van twintig renners was.’
Tot slot: je loopt uit je contract. Ben je daar mee bezig?
‘Niet echt, nee. Ik wil vooral mezelf weer tonen.’
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties